تابناک: یران فرتوت در آستانه سال 1430 با 25 درصد سالمند در شمار کشورهای با جمعیت پیر قرار می گیرد ،شرایطی که ایجاب می کند از هم اکنون برای افزایش خدمات به سالمندان برامه ریزی شود سالمندانی که بر اساس آمارهای غیر رسمی در سالهای اخیر در معرض انواع آزارهای روانی ،عاطفی و جسمی و مالی قرار گرفته اند.
کد خبر: ۴۵۸۶۰۸
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸ 12 July 2017
تابناک اصفهان: ایران فرتوت در آستانه سال 1430 با 25 درصد سالمند در شمار کشورهای با جمعیت پیر قرار می گیرد ،شرایطی که ایجاب می کند از هم اکنون برای افزایش خدمات به سالمندان برامه ریزی شود سالمندانی که بر اساس آمارهای غیر رسمی در سالهای اخیر در معرض انواع آزارهای روانی ،عاطفی و جسمی و مالی قرار گرفته اند.

سالمند آزاری هرچند مقوله ایست که در همه جای دنیا وجود دارد، اما در دو دهه اخیر بخش آزار عاطفی و مالی آن بیش از سایر ابعاد دیگر افزایش یافته و بررسی ها نشان می دهد قوانین متقنی نیز برای حمایت از سالمندان وجود ندارد .

شکوفه اویار حسینی مشاور و رفتار شناس با اشاره به ابعاد سالمند آزاری معتقد است : سالمند آزاری می تواند از جملات "توجه نکن پیر شده نمی فهمه چی میگه " یعنی بی توجهی عاطفی و تحقیر اجتماعی آغاز شده و تا تصاحب مال و اموال بدون اجازه سالمند و ضرب وشتم وی و عدم ارائه خدمات رفاهی به سالمند  پیشروی کند.

وی می افزاید : هرچند پدیده سالمند آزاری در همه دنیا وجود دارد، اما در ایران گزارش های رسمی در دسترسی نیست و بررسی های مقطعی نشان می دهد سالمند آزاری از نوع روانی ،عاطفی و تصاحب مالی در ایران تواتر بیشتری دارد تا ضرب و شتم سالمند و رها کردن سالمند و صدمات جسمی کمتر از سایر کشورهاست.

این کارشناس ادامه می دهد: آمارها نشان می دهد  اگر در سال 90 حدود 8.2 درصد جمعیت را سالمندان تشکیل می داده اند ،این معادله در سال 1430 یعنی 40 سال بعد تا 25 درصد جمعیت و معادل یک چهارم جمعیت وقت تغییر خواهد کرد .

به گفته اویار حسینی چنین معادله ای از جمعیت نشان می دهد،که مسئولان بایدعلاوه بر افزایش حمایت های بیمه ای ؛سلامتی و بهداشتی و تغذیه ای سالمندان برای پشتیبانی روانی و اجتماعی از آنان را نیز در دستور کار قرار دهد ،به گونه ای که با تشکیل باشگاه های سالمندیاز  آنان برای فعالیت اجتماعی و مشارکت های جمعی  استفاده کند .

این رفتار شناس تاکید می کند ،وقتی سالمند احساس می کند هنوز برای جامعه مفید بوده و می تواند برای ارتقاء روابط اجتماعی خویش تلاش کند ،سلامت روانی بیشتری خواهد داشت و اسیر افسردگی و انزوای سالمندی نمی شود.

اویار حسینی تشکیل انجمن های مددکاری را یکی از الزامات پشتیبانی از سالمندان می داند که با ارائه خدمات مراقبتی و مشاوره های اختصاصی به سالمندان به آنان کمک کنند تا بهداشت روانی خانواده های خود را ارتقاء دهند.

این کارشناس همچنین لزوم فعالیت فرهنگی برای مقابله با شرایط سالمند آزاری را از ضرورتهایی می داند که باید مسئولان دولتی و  خصوصی با ابزارهای رسانه ای نظیر فیلم یا سریال و گنجاندن آن در کتب درسی برای آن فرهنگ سازی کنند.

وی تاکید می کند: آگاه سازی جامعه و خانوارهای ایرانی در معاشرت با سالمندان لزوم ایجاد تشکل های حمایتی از سالمندان را تقویت می کند؛تشکل هایی که باید علاوه بر آگاه سازی خانوارها برای حمایت بهداشتی و سلامتی سالمندان برای عزت نفس و افزایش اعتماد به نفس آنها با توجه به شرایط روز راهکار ارائه دهد.منبع: شهرفردا
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار