کد خبر: ۴۵۶۶۳
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۳ 09 June 2015
مدیرکل محیط زیست خوزستان خواستار جلوگیری از ورود فاضلاب های شهری به رودخانه  کارون شد.

احمدرضا لاهیجان زاده ظهر امروز در جلسه مقابله با ریزگردها گفت: در خصوص شورای كیفی حفظ رودخانه كارون باید گفت كه سال ۸۰ یك سری اختیارات قانونی دریافت كرد كه در یكی از بندهای شورا آمده انجام هر امر تشخیص داده شده پس از تایید سازمان محیط زیست برای تمامی دستگاه ها لازم الاجرا است.

وی افزود: تقاضای ما این است كه اگر امكان دارد این ظرفیت را از بابت الزام آور بودنش به شورای كیفی حفظ منابع آب استان ارتقا بدهیم و در صورت امكان در دولت مصوبه را اصلاح كنیم.

مدیرکل محیط زیست خوزستان اظهار کرد: طرح كاهش آلودگی های رودخانه ای كارون را پیشنهاد داده و وظایف تمامی دستگاه ها را در آن مشخص كرده ایم. صنعت، كشاورزی و آب و فاضلاب در تمامی وظایف دیده شده اند و مطالعات نیز بر اساس تحقیقات انجام شده توسط مشاوران همین دستگاه انجام شده كه باید طبق زمانبندی صورت گرفته انجام شود.

لاهیجان زاده تصریح کرد: اگر امكان دارد مثل طرح مقابله با ریزگردها مصوبه ای را در دولت به منظور كاهش آلودگی های كارون با تعیین اعتبارات و ردیف بودجه خاص داشته باشیم. با این مصوبه می توانیم ظرف پنج سال به اهداف تعیین شده برسیم.

وی ادامه داد: پالایشگاه و پتروشیمی و مابقی صنایع قدم های بلندی برای رفع آلودگی های ایجاد شده برداشته و مشكلات خود را در این زمینه حل كرده اند. هیچ بیمارستان بدون تصفیه خانه نداریم. در بحث زه آب های كشاورزی اصلی ترین زه آبی كه به كارون منتقل می شد را به سمت مناطق دیگر منحرف كردیم.

مدیرکل محیط زیست خوزستان بیان کرد: متاسفانه در حوزه فاضلاب شهری واقعا نتوانستیم كاری انجام دهیم. حدود ۲۳ سال است كه فاضلاب های شهری به كارون می ریزد و باید تدبیری برای آن دیده شود.

لاهیجان زاده عنوان کرد: مطالعات ۱۲ سال گذشته طرح جامع رودخانه كارون را بازنگری كرده و مطالعات جدیدی را سال گذشته شروع كردیم و نمونه هایی را به آزمایشگاه بین المللی در كانادا ارسال كردیم و جواب آنالیزها كم كم دارد به دست ما می رسد. هم رسوب و هم سایر نتایج را در حال بررسی هستیم كه تحلیل هایی را نیز بر آن انجام می دهیم.

وی اظهار کرد: در ارتباط با بحث آلودگی هوا در گذشته به ما قول دادند طرح آماك  تا عید نوروز امسال افتتاح شود ولی متاسفانه اكنون روزانه حدود ۶ میلیون فوت مكعب گاز همراه نفت ترش دارد سوخت می شود. به دلیلی كه كمی هم شیرین شود ۶ میلیون فوت مكعب گاز شیرین به آن اضافه می شود و این میزان بالای گاز روزانه در ۲۰ كیلومتری شهر اهواز در حال سوختن است.

لاهیجان زاده گفت: بحث جمع آوری گازهای همراه در استان خوزستان كه حدود ۱۲ میلیون فوت مكعب در حال سوخت است را تقاضا داریم هر چه سریعتر شركت نفت انجام دهد. این طرح باید در اولویت برنامه ها قرار داده شود و اگر حل شود حدود ۶۰ درصد از آلودگی های هوایی برطرف می شود.

وی اظهار کرد: هر كاری كه قرار است در انتقال آب بین حوزه ای انجام شود باید دارای یك دیدگاه ملی باشد. هزینه های اقتصادی، فایده های زیست محیطی و امنیتی هم باید در این زمینه مدنظر قرار بگیرد. احتمالا این مسئله در طرح های قبلی دیده نشده است.

مدیرکل محیط زیست خوزستان بیان کرد: هیچ طرح انتقال میان حوزه ای آب را بدون اینكه مطالعات ارزیابی پیامدهای زیست محیطی آن انجام و در شورای عالی آب مصوب نشده را كلنگ نزنند و اگر كاری هم شروع شده باید جلوی آن گرفته شود.

لاهیجان زاده تصریح کرد: باید یاد بگیریم مصرف را تابع شرایط قرار بدهیم نه اینكه اول مصرف را درست كرده و بعد برای آن نیاز طراحی كنیم و متاسفانه بخش مهمی از طرح های انتقال آب میان حوزه ای دقیقا به همین شكل اجرا شده است. مطالعات طرح جامع كاهش آلودگی آب كارون و هوای اهواز انجام شده است.

وی ادامه داد: طرح های جامع فوق بعد از ۱۰ سال در سال ۹۱ بازنگری شده و نقاط ضعف، قوت، فرصت ها، تهدیدها و اولویت های آن هم بررسی شده و در نهایت ۱۰ محور اجرایی و ۱۰۵ پروژه در راستای این طرح برنامه ریزی شده است. ترافیك، شهری، صنعت، خدمات، متفرقه و كشاورزی بخش های مختلفی هستند كه ۱۰۵ پروژه فوق را در آن تعریف كرده ایم. الآن در مرحله تعیین هزینه ها هستیم و تا پایان تیر ماه پس از تصویب در اختیار كارفرما قرار می گیرد. ۱۰ سال قبل ۲۴۰ میلیارد تومان هزینه برآورد شده است و مطمئنا امسال خیلی بالاتر این رقم خواهد بود. باید به عنوان سند برنامه ارائه شود تا بودجه بندی های لازم برای اجرای آن ارائه شود.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار