کد خبر: ۴۵۵۹۲۶
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۲ 09 July 2017

به گزارش «تابناک یزد»؛مدیر کل ‌نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد با اشاره به این که 80 درصد از کتابخانه‌های استان دارای بخش کودک و نوجوان هستند، اظهار کرد: کمبود نیروی متخصص از عمده مشکلات این بخش است.

«رقیه دوست فاطمی‌ها» با بیان این که ادبیات کودک و نوجوان، تنهابخشی از ادبیات است که با توجه به گروه‌های سنی مختلف از هم تفکیک می‌شود، گفت: برهمین اساس نیز نهاد کتابخانه‌های عمومی که عمدتاً مخاطبان آن مربوط به کلیه گروه‌های سنی هستند، بخشی از کتابخانه‌های خود را به بخش کودک و نوجوان اختصاص داده است.

وی در این باره از فعالیت 110 کتابخانه در سطح استان خبر داد و اعلام کرد: خوشبختانه در حال حاضر 80 درصد کتابخانه‌های استان به صورت مجزا دارای بخش کودک و نوجوان دارند .

مدیر کل نهاد کتابخانه‌های استان در ادامه با اشاره به روند رو به رشد ادبیات کودک و نوجوان در سال‌های اخیر، در خصوص اقدامات صورت گرفته برای افزایش منابع آنها، اظهار کرد: در حال حاضر یکی از پرخواننده‌ترین کتاب‌های حوزه ادبیات کودک و نوجوان کشور، مجموعه کتاب‌های «مهدی آذریزدی» است که تاکنون به بیش از سه هزار کتابخانه سراسر کشور و همچنین کتابخانه‌های استان ارسال شده است.

وی در این رابطه با اشاره به ارسال هفت هزار جلد کتاب از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به کتابخانه‌های عمومی استان در سال گذشته، تصریح کرد: این اقدام به جمع‌آوری کتاب‌های دارای نسخه‌های تکراری در مراکز کانون پرورش فکری و ارسال آنها به کتابخانه‌های استان انجام گرفت.

دوست فاطمی‌ها برگزاری دو دوره قصه‌گویی برای کتابداران بخش کودک در سراسر استان را یکی دیگر از اقدامات انجام شده در راستای ترویج کتابخوانی و رشد ادبیات کودک و نوجوان نام برد و بیان کرد: شرکت‌کنندگان در این دوره‌ها در جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری نیز شرکت داشتند که از هر دوره پنج نفر به مرحله استانی و سه نفر به مرحله کشوری راه پیدا کردند .

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این مراکز کانون پرورش فکری صرفاً برای ارائه خدمت به کودکان است و برای والدین مکانی اختصاص نیافته است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در نهاد کتابخانه‌ها، والدین می‌توانند فرزند خود را به بخش کودک کتابخانه بفرستند و خود از سالن مطالعه استفاده کنند .

مدیر کل نهاد کتابخانه‌های استان با اشاره به برگزاری نشست‌های کتابخوان در دو سال اخیر، بیان کرد: این نشست‌ها یکی از کارهای بسیار مؤثری بود که توسط کودکان و نوجوانان نیز اجرا شد .

وی در این مورد افزود: در این نشست‌ها کودکان خلاقیت‌های خیلی خوبی از خود نشان دادند که باعث افزایش اعتماد به نفس آنان شد .

دوست فاطمی‌ها در ادامه با اشاره به مشکلات و موانعی که در بخش کودک کتابخانه‌های استان وجود دارد، تصریح کرد: به دلیل این که کودکان از بزرگ‌ترها فعال‌تر هستند، در این رابطه با کمبود مربی متخصص و کمبود تجهیزات روبرو هستیم .

این مسئول در پایان با بیان این که باید روی بخش کودک سرمایه‌گذاری بیشتری صورت گیرد،‌ گفت: شاید ما نتوانیم کار خاصی برای نسل گذشته انجام دهیم اما باید به فکر نسل جدید باشیم و این امر با سرمایه‌گذاری روی منابع کتابخوانی کودک و تربیت نیروی متخصص در این رابطه ممکن خواهد بود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار