طرح مطالعات مستندنگاری و مستندسازی بافت تاریخی روستای هدف گردشگری دوسیران با هدف ثبت این بافت در فهرست ملی آغاز شده است.
کد خبر: ۴۵۴۵۷۹
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۱ 06 July 2017
تابناک فارس به نقل از خبر خبر جنوب: عبدالرضا نصيري، معاون اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس است. وي با بيان اينكه روستاي دوسيران در شهرستان كازرون واقع شده و يكي از روستاهاي هدف گردشگري است، افزود: تاكنون هيچ يك از بافت هاي تاريخي استان فارس ثبت ملي نشده كه با اجراي اين طرح، دوسيران نخستين روستايي خواهد بود كه بافت تاريخي اش در فهرست ملي جاي مي گيرد.
معاون ميراث فرهنگي فارس بر لزوم حفاظت از بافت تاريخي دوسيران تاكيد كرد و گفت: دوسيران داراي بافت تاريخي منحصربه فردي است كه همچنان بكر و دست نخورده باقي مانده است.
وي با اشاره به اينكه روستا در بستري از سنگ قرار گرفته است، افزود: اين روستا مي تواند به يكي از اصلي ترين جاذبههاي گردشگري شهرستان كازرون تبديل گردد و بي شك ثبت ملي بافت تاريخي تاثير بسزايي در رونق گردشگري منطقه خواهد داشت.
نصيري در ادامه اضافه كرد: با مستندنگاري آثار تاريخي موجود در اين بافت روستايي، بي شك حفاظت از آثار آسانتر خواهد شد. 
معاون ميراث فرهنگي فارس اضافه كرد: طبق برنامه ريزي هاي صورت گرفته در نظر داريم طرح مطالعاتي بافت تاريخي شهرهاي جهرم،آباده،فسا،جويم و نوبندگان نيز آماده سازي نماييم تا اين بافت هاي با ارزش در فهرست ملي به ثبت برسد.
به گزارش خبرنگار ما، روستای «دوسیران» از روستاهای منحصربه فرد و تاریخی استان فارس است که در شهرستان کازرون قرار دارد.
از سابقه بیش از سه هزار ساله سکونت و وجود غارها و بناهای تاریخی گرفته تا بافت کهن و باغ های منحصربه فرد روستا تنها بخشی از جذابیت های این منطقه به شمار می رود که می تواند به جاذبه گردشگری بدل شود. 
بنابر این گزارش، نظرات مختلفی در خصوص قدمت این روستا وجود دارد به گونه ای که برخی از کارشناسان، قدمت روستای دوسیران را با توجه به معماری و بافت آن مربوط به دوران ساسانی و قبل از آن می دانند اما سابقه سکونت در این منطقه به هزاره اول قبل از میلاد (سه هزار سال قبل) برمی گردد. 
در خصوص شکل گیری این روستای تاریخی، باورهای متعددی وجود دارد به طوری که در دوره اسلامی، ۹ برادر اهل شام در عراق تصمیم می گیرند که از آنجا مهاجرت کنند و مادر آنها وصیت می کند که به راهشان تا زمانی که شترهایشان توقف نکرده، ادامه دهند و هرکجا که شترها متوقف شدند آنجا را برای زندگی انتخاب کنند. پس از مهاجرت این برادران، شترهای آنها در همین روستا می ایستند به همین دلیل آنها این مکان را برای زندگی انتخاب می کنند و زمانی که حاکمان وقت ایران متوجه می شوند از آنها پرسیده می شود که چه کسانی هستند، آنها خود را به عنوان «دوست ایران» معرفی کرده که با گذشت زمان این روستا به نام دوسیران معروف شد.
محمدرضا معینی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کازرون در این رابطه به خبرنگار ما گفت: روستای دوسیران یکی از روستاهای هدف گردشگری محسوب می شود که همچنان بکر باقی مانده است.
وی افزود: این روستا علاوه بر اینکه یک روستای تاریخی است، دارای جاذبه های طبیعی متعددی است که به عنوان مثال می توان عنوان کرد که این روستا بزرگترین روستایی در استان است که برداشت انجیر به صورت ارگانیک در آن انجام می شود.
معینی با اشاره به اینکه دوسیران یکی از شاهکارهای معماری در ساخت وساز محسوب می شود، افزود: طی مدت اخیر اقداماتی با همکاری بنیاد مسکن صورت گرفته به گونه ای که اکثر کوچه های روستا سنگفرش شده است.
وی عنوان کرد: با چنین فضاهایی که در روستا وجود دارد می توان گفت که یک سایت موزه ای در این منطقه ایجاد شده است.
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان كازرون با بيان اينكه در حال حاضر كوچه هاي اين روستا توسط بنياد مسكن سنگفرش شده است، افزود: بيش از 10 اثر تاريخي در اين روستا شناسايي و در فهرست ملي به ثبت رسيده كه اين آثار متعلق به دوره هاي مختلف اسلامي همچون ايلخاني، قاجاري و صفوي مي باشد. 
معيني ادامه داد: روستاي دوسيران در يكي از مناطق تاريخي شهرستان شكل گرفته به طوري كه سابقه سكونت در اين منطقه به بيش از 3 هزار سال قبل برمي گردد.
به گفته وي، روستاي دوسيران به صورت پلكاني ساخته شده و بسيار ديدني و جذاب براي گردشگران است و به طور حتم با ثبت ملي بافت تاريخي و ايجاد زيرساخت هاي گردشگري، اين روستا به يكي از جاذبه هاي گردشگري جنوب كشور تبديل خواهد شد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کازرون در بخش دیگری از این گفت وگو بر لزوم راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی در این روستا تاکید کرد و افزود: هم اینک متقاضی برای ایجاد یک واحد اقامتگاه بوم گردی در روستا وجود دارد و امیدواریم با ورود سرمایه گذاران به این منطقه شاهد رونق روستا باشیم.
گفتنی است از جمله آثار تاریخی این روستا می توان به آب انبار مربوط به دوره قاجار، قبرستان رئیسی ها مربوط به دوره صفوی، قبرستان پای تپه (پای امامزاده) مربوط به دوره قاجار، عمارت چهارصفه رئیسی، عمارت چهارصفه گودرز نادری، عمارت چهارصفه کهیار دشتی مربوط به دوره ایلخانی، قبرستان شحنه و ملاها مربوط به دوره قاجار اشاره کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار