کد خبر: ۴۴۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹ 08 June 2015
پزشکان جراح و متخصص شاغل در بیمارستانها در ساعات کشیک ( آنکال ) موظف هستند بر بالین بیماران اورژانسی حاضر شوند و خدمات درمانی ارایه کنند ، اما این موضوع در برخی بیمارستانها جدی گرفته نشده و پزشکان جراح کشیک با امتناع از حضور در بیمارستان به صورت تلفنی توصیه های پزشکی درمانی را ارایه می کنند.

طبق دستورالعمل مراقبت های مدیریت شده صادره از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، پزشک آنکال، پزشکی است که در ساعات کشیک (در خارج از ساعات اداری و ایام تعطیل) طبق آنچه در فهرست کشیک آنکالی آمده، قابل دسترسی و احضار به آن مرکز درمانی باشد. بدیهی است حدود زمانی دسترسی به پزشک آنکال باید طبق برنامه به اطلاع پزشک آنکال رسیده و موافقت وی کسب شده باشد.

پزشکان آنکال در صورت لزوم بنا به نوع تخصص باید در زمان مقرر در مرکز درمانی حضور پیدا کنند و بدیهی است که موقعیت جغرافیایی یا زمانی نمی تواند توجیه کننده تاخیر پزشک آنکال باشد.

با این تعاریف حضور پزشک جراح و متخصص کشیک بر بالین بیماران اورژانسی که نیاز به جراجی و یا معاینات تخصصی از سوی پزشک جراح و متخصص را دارند لازم و ضروری است.

در این میان انتقال یک مادر باردار به بیمارستان امام علی (ع) اندیمشک در وضعیتی اورژانسی در 12 اسفند ماه پارسال حادثه تلخی را در بخش زنان و زایمان این بیمارستان رقم زد.

لطفعلی جانبازی همسر این زن باردار که اکنون دیگر در قید حیات نیست با چشمانی اشکبار به خبرنگار ایرنا گفت:همسرم با 36 سال سن بر اثر خون ریزی شدید پس از زایمان به دلیل سهل انگاری پزشک متخصص زنان و حاضر نشدن وی در بیمارستان فوت کرد.

وی در توضیح ماجرا افزود: همسرم در دوران بارداری تحت نظر بهداشت محل بود و در روزهای نزدیک به زایمان برای رسیدگی بیشتر زیر نظر دکتر زنان و زایمان 'م .ق ' قرار گرفت.

وی افزود: در روز قبل از زایمان نوار قلب و سونوگرافی از همسرم به عمل آمد و طی یک نامه برای بستری در همان شب راهی بیمارستان امام علی (ع) اندیمشک شد.

وی ادامه داد: ساعت 10 صبح روز پس از بستری در حالی که دفترچه بیمه درمانی همسرم را تحویل بیمارستان دادم به من اعلام شد که هنوز زایمان انجام نشده اما ساعت 13 اعلام کردند که در حال زایمان است.

جانبازی گفت:ساعت 15 و 30 دقیقه همان روز در حالی که برای کسب اطلاع از وضعیت همسرم به بیمارستان مراجعه کرده بودم متوجه شدم وضعیت همسرم وخیم است و به علت خونریزی در شرایط بسیار بدی بسر می برد.

وی گفت:پس از پیگیری از طریق کادر درمانی بیمارستان امام علی (ع) متوجه شدم خانم دکتر 'ق' پزشک کشیک زنان و زایمان با وجود تماس های مکرر کادر درمانی بیمارستان از حضور بر بالین همسرم که وضعیت اورژانسی داشت خودداری کرده و در نهایت همسرم به علت وخیم شدن شرایط جسمی به اتاق عمل منتقل شد.

وی افزود:پزشک کشیک در حالی ساعت 18 عصر در بیمارستان حضور یافت که کار از کار گذشته بود و همسرم که تنها 36 سال سن داشت بر اثر خون ریزی جان خود را از دست داد و دختر نوزادم دختر هرگز مادر خود را ندید.

جانبازی افزود:تمام مستندات مبنی بر سلامت کامل همسرم در روز مراجعه به بیمارستان موجود است.

وی که از طریق سازمان نظام پزشکی پیگیر این مساله است گفت:پزشکی که برای کمک به نجات جان یک بیمار قسم خورده اینک چگونه می تواند این خسارت جانی را که تنها به واسطه سهل انگاری موجب شده جبران نماید.

اما در حادثه ای دیگر که 12 فروردین ماه امسال باز هم در این بیمارستان رقم خورد ر- پاپی جوانی 36ساله که در وضعیتی اورژانسی به بیمارستان منتقل شده بود به دلیل حاضر نشدن پزشک آنکال بر بالین وی جان باخت.

برادر وی نیز در شرح این واقعه به خبرنگار ایرنا گفت:برادرم را روز 12فروردین ماه به علت درد شکمی به بیمارستان اندیمشک منتقل کردیم.

وی افزود: از ساعت 11 صبح تا هشت شب برای بستری کردن وی تلاش کردیم تا بالاخره بستری شد.

او ادامه داد: با وجود تماس مکرر کادر درمانی بیمارستان با پزشک کشیک ( آنکال ) وی حاضر نشد برای بررسی وضعیت وخیم بیمار در بیمارستان حضور یابد.

پاپی با ابراز ناراحتی از وضعیت خدمات دهی بیمارستان اندیمشک گفت:در مدت زمان بستری برادرم حتی علت درد وی را نیز بررسی نکردند تا در نهایت عصر روز بعد بر اثر درد شکم در گذشت.

وی گفت: با وجود تمام ناراحتی بابت این موضوع ولی خانواده وی حاضر به شکایت از کادر درمانی بیمارستان نشدند.

آنچه که بیش از همه موجب تعجب شده جراحی اشتباهی چشم یک کودک دو ساله در این بیمارستان است که اسفند ماه رخ داده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اندیمشک در خصوص موارد فوق به خبرنگار ایرنا گفت:علیرغم وجود برخی کاستی ها در حوزه بهداشت و درمان ، اما کادر درمانی بیمارستان اندیمشک برای رفع مشکلات و خدمت هرچه بیشتر به شهروندان عزم جدی دارند.

احمد مجیدی افزود:تعداد زیاد بیماران موجب افزایش حجم کار کادر درمانی بیمارستان شده اما تلاش زیادی برای خدمات رسانی مطلوب به بیماران انجام شده و برای رفاه مردم و بیماران کوچکترین کوتاهی نشده است.

وی افزود:در خصوص مشکل جراحی اشتباهی چشم یک بیمار، پزشک مربوطه حضوری در این زمینه توضیحات لازم را ارایه کرده و مشکل خاصی رخ نداده است.

این مقام مسوول افزود:پزشک بنا به ضرورت حین عمل دو چشم را معاینه کرده و به دلیل وخامت شرایط چشم دیگر بیمار به ناچار آن چشم را جراحی کرده است.

مجیدی گفت:پرونده مرگ مادر باردار نیز از طریق استان و نظام پزشکی در حال پیگیری و افراد مربوط به این موضوع در مرکز استان( اهواز ) پاسخگو بوده اند اما تاکنون حکمی از سوی مراجع قانونی در این خصوص اعلام نشده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اندیمشک گفت:بیمار دیگری به نام ر.پ که گفته شده به علت بی توجهی پزشکان فوت گردیده به علت شرایط بسیار بد جسمی و عدم ثبات وضعیت جسمانی هیچ پزشکی قادر به جراحی وی نبود.

وی گفت:این فرد در آی سی یو بستری بوده و به علت نامناسب بودن وضعیت و وخامت شدید امکان جراحی وی نبود چرا که یکی از اصول جراحی تثبیت شرایط جسمی بیمار برای انجام جراحی است و هرگونه نوسان مانع جراحی می گردد.

مجیدی همچنین در خصوص پزشکان آنکال بیمارستان امام علی (ع) اندیمشک گفت: پزشکان جراح و متخصص کشیک در شرایط اورژانسی در بیمارستان حضور یافته و مشکلی در این رابطه وجود ندارد.

وی در خاتمه به مشکلات و کمبودهای درمانی شهرستان اندیمشک اشاره کرد و افزود:برای رفع مشکلات حوزه درمان شهرستان اندیمشک طی سه سال اخیر تلاش کم سابقه ای انجام گرفته که در 30 سال گذشته سابقه نداشته است.

توضیحات ارایه شده از سوی مدیر بهداشت و درمان اندیمشک در حالی است که چندی پیش نیز نبود پزشک و جراح اورتوپد در بیمارستان اندیمشک موجب سرگردانی یک بیمار اورژانسی بین شهرهای اندیمشک ، دزفول و اهواز شد.

شهرستان اندیمشک با 170 هزار نفر جمعیت تنها دارای یک بیمارستان است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار