کیوان کاشفی در گفتگو با تابناک:
رییس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه گفت:40 درصد صادرات ما مربوط به تولیدات خود استان است و بخش زیادی هم مربوط به کالاهایی است که در داخل استان تولید نمی‌شود، اما تجار ما تولیدات استان‌های دیگر را در عراق جا انداخته اند، روی برندسازی کار کرده‌اند و این محصولات را به عراق می‌فرستند.
کد خبر: ۴۴۲۷۸۲
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷ 17 June 2017
کیوان کاشفی در گفتگو با خبرنگار تابناک افزود:از سال گذشته شاهد روند کاهشی صادرات از مرز پرویز خان هستیم که این کاهش ناشی از روابط دولت مرکزی و بخش کردنشین عراق است.
وی خاطر نشان کرد:در گذشته اقلیم کردستان از تعرفه‌های گمرکی و برخی قوانین دولت مرکزی تبعیت نمی‌کرد و همین امر باعث شده بود اقلیم کردستان عراق و سلمانیه محلی برای توزیع کالا به کل عراق باشد.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: هم اکنون دولت مرکزی حائلی بین این بخش و اقلیم کردستان ایجاد کرده که در این حائل دوباره کالاها بررسی می‌شوند و تعرفه برای آنها اعمال می‌شودو این شرایط باعث شده تجار به سمت مرزهای عرب نشین بروند.

کاشفی تاکید کرد: در چنین شرایطی باید مرز سومار را تقویت کنیم، زیرا این مرز دسترسی مناسبی به بخش عرب نشین و بغداد دارد در ضمن برای جبران کاهشی که در مرز پرویزخان صورت گرفته باید به مرز خسروی هم نگاه ویژه داشت.

وی تصریح کرد:یک سال است این قضیه را پیگیری می‌کنیم تااز پرویزخان  که به عنوان یک مرز رسمی  است ترانزیت کالا را   نیزداشته باشیم که اگر رویه ترانزیت کالا در مرز پرویز خان برقرار شود.

وی برقراری ترانزیت کالا را باعث رونق در مرز پرویزخان دانست و یادآوری کرد: اگر ترانزیت کالا را داشته باشیم، روزانه 300 تا 400 کامیون به مرز پرویز خان اضافه می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه اظهار داشت:برقراری این رویه 1.5 سال قبل در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی تصویب شد،و طرف عراقی هم استقبال کرده و مکتوب خواستار برقراری ترانزیت شده است.

کاشفی افزود: سوریه یکی از اهداف نهایی ما برای صادرات است و اگر بخواهیم وارد این بازار شویم باید به مرز پرویزخان هم رونق بدهیم، زیرا مسیر پرویزخان - سلیمانیه - کرکوک و در نهایت دمشق مسیر ورود ما به بازار سوریه است.

به گفته این مسئول: اگر بخواهیم صادرات استان را قوی کنیم باید به هر دو بخش توجه کنیم، یعنی هم نیاز کالاهای عراق را ببینیم و بدانیم چه کالاهایی از سایر استان‌های کشور به عراق می‌رود و ما هم به سمت تولید این کالاها برویم و هم از سوی دیگر زمینه را برای فعالیت تجار تسهیل کنیم.

گفتگو از صفورا دانایی فرد



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار