یادداشت روزنامه نگار کهگیلویه و بویراحمدی در خصوص حوادث تروریستی تهران:
کردها در مرزهای غربی کشور با عراقی هم مرزند که یکی از کانون های حضور داعش و تفکرات تروریستی این تکفیری هاست، مرزداری کردها در این مرز علی رغم اینکه همواره به بهترین نحو بوده اما چالش هایی هم داشته است.
کد خبر: ۴۴۱۶۲۴
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۸ 15 June 2017
حادثه تروریستی تهران علاوه به موضوعات امنیتی ، از برخی زوایای دیگر هم قابل بررسی است از جمله در حوزه ی سیاسی و اجتماعی . از آنجا که لهجه مهاجمان کردی بود شاید برخی در این زمیته خواسته یا ناخواسته اتهاماتی را به سوی قوم کرد روانه کرده اند.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، پیمان فرامرزی روزنامه نگار کهگیلویه و بویراحمدی طی یادداشتی به تحلیل این موضوع پرداخته است و در یادداشت خود آورده است : قومی که خود در کشورهای مختلف قربانی ترور است، یک "محال خنده دار" است که تروریست باشد .
متن کامل یادداشت
بعد از حادثه تروریستی تهران، بلاشک آنچه که بیش از همه خودنمایی کرد، قومیت تروریست های به هلاکت رسیده و بویژه کردهای این حادثه بود. روزنامه ها، شخصیت ها و افراد مهمی درباره تروریسم و کردها اظهار نظر کردند، خلاصه و چکیده تمام آن بیانات، مبرا کردن ذات قاطبه کردها از ترور و تروریسم است. قومی که خود در کشورهای مختلف قربانی ترور است، یک "محال خنده دار" است که تروریست باشد اما خب در قومیتی به جغرافیای کردها ممکن است افرادی هم از دایره تفکر قوم خارج شده و عمل وقیح ترور و انتحار را پیشه کنند که بواسطه آن اصلا نمی توان اتهام تروریست بودن به یک قوم زد اما ذکر چند نکته در باب کردها و تروریسم ضروری به نظر می رسد:

مرزنشینی کردها و اقتصاد قاچاق
کردها در مرزهای غربی کشور با عراقی هم مرزند که یکی از کانون های حضور داعش و تفکرات تروریستی این تکفیری هاست، مرزداری کردها در این مرز علی رغم اینکه همواره به بهترین نحو بوده اما چالش هایی هم داشته است. برقراری ارتباط بین ساکنان نقاط مرزی چندان بی خطر هم نیست و امکان تاثیرپذیری برخی در داخل از خارج از مرز را گسترش می دهد بویژه اینکه اقتصاد مرزی در غرب کشور "قاچاق و کولبری" تعریف شده و همین رفت و آمدهای غیررسمی این تاثیرپذیری را مضاعف می کند و بخصوص ممکن است بر تفکرات اندک کردهای بنیادگرا تاثیر فراوان بگذارد که بروز این چند تکفیری با گرایشات تروریستی نیز خارج از این معادله نخواهد بود.

 تروریست ها و تاکید بر زبان کردی
آیا از خود پرسیده ایم که چرا تروریست های تکفیری تهران آن‌همه بر پرکردن کلیپ و صدا به زبان کردی در حالی که زبان رسمی کشور فارسی است و دیالوگهای بین خودشان عربی، تاکید داشته اند؟ پاسخ روشن است، آنها ماموریت داشتند که علاوه بر عملیات ترور، احساسات قومیتی کردها را تحریک و بر وحدت کشور هم تاثیربگذارند. بزرگان کردها سریعا قضیه را فهمیدند و با تبری جستن از ترور و تروریست، سعی کردند که وارد بازی نشوند و اعتقادات اصلی قوم کرد را نشان دهند اما در این میان حساسیت رسانه ای و فردی مهم است، قطعا ربط دادن حادثه ترور تهران به کل جامعه کرد به وحدت کشور آسیب رسانده و در راستای ماموریت اصلی تروریست ها خواهد بود.

 بازار داغ شایعه
شایعات توهمی و ابزار فضای مجازی راهی برای برخی بوده است تا بخواهند بر امنیت روانی جامعه کرد و ساکنان غیر کرد غرب و شمال غرب کشور تاثیر بگذارند. به جرات روزی نیست که به دروغ، ماجراهایی که ساخته و پرداخته ذهن های مریض در فضای مجازی است، دست به دست نشود از اخبار دستگیری گرفته تا تیراندازی در شهرهای مختلف. واقعیت این است که برخی از حساسیت جامعه نسبت به اخبار حادثه تهران سواستفاده می کنند و هر چیزی به ذهنشان خطور می کند را می نویسند و ارسال می کنند. غرب کشور امروز همچون سایر نقاط ایران امن و آرام است. این شایعات تنها جذب سرمایه گذاری صنعتی در غرب و اقتصاد گردشگری این خطه که در تابستان رونق خاصی دارد آسیب می زند و اقتصاد این نقطه را بیشتر از پیش وابسته به قاچاق می نماید که باید هم کردها و هم سایر ساکنان غربی کشور مصرانه از تولید و ارسال چنین شایعاتی خودداری کنند.

 بدنام کردن کردها
بعضی ها هم قصد دارند که چهره فرهنگی کرد را که به عنوان یکی از زیرشاخه های فرهنگ ایرانی بسیار غنی است مخدوش کنند و از کردها چهره ای خونین بسازنند و شوربختانه اینکه برخی نواحی کشور که ارتباطات فرهنگی و مراودات اجتماعی کمتری با کردها داشته اند، ممکن است باور کنند. فرهنگ اسلامی و ایرانی کردها و تلاش آنها در مرز برای مرزداری و حفظ امنیت کشور دو شاخصه ای است که در کنار قربانی ترور بودن کردها بعنوان مولفه سوم چهره واقعی کردها را نشان می دهد. پس ساحت قوم کرد از ترور بری است و با اقدام شنیع چند نفری که فقط در زبان با کردها مشترکند و در تفکر هیچ سنخیتی با کردها ندارند، این چهره را مخدوش نمی کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار