مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان اردبیل از افزایش تخلفات زیست محیطی در مرزهای استان خبر داد.
کد خبر: ۴۳۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱ 06 June 2015

به گزارش مهر، سیدرضا موسوی در نشست مشترک با اصحاب رسانه تصریح کرد: متاسفانه تخریب اراضی یکی از معضلات زیست محیطی در استان است و به ویژه در مرزها مشاهده می شود.

وی با بیان اینکه مرزهای استان به حیات خلوت افراد متخلف تبدیل شده است، اضافه کرد: تاثیرات تخریب اراضی قابل  چشم پوشی نیست و به عنوان مثال این تاثیرات در گردنه حیران مشهود است.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان با اذعان به اینکه گردنه حیران در حوزه استحفاظی استان گیلان است، ادامه داد: لازم است مسئولان این استان اقدام مبسوطی تدارک ببینند و از ساخت و سازهای غیر مجاز ممانعت کنند.

موسوی با تاکید به اینکه به لحاظ قانونی در این منطقه محیط زیست استان اردبیل نمی تواند دخالت کند، اضافه کرد: با این وجود تخریب جنگل های حیران نگران کننده است و طی سال های گذشته سطح جنگل های حیران از ۱۶ میلیون هکتار به ۱۲ میلیون هکتار کاهش یافته است.

وی با تاکید به اینکه کاربری و ارزش جنگل صرف تولید چوب نیست، تصریح کرد: در حوزه زاگرس نیز کاهش سطح جنگل ها، آتش سوزی و تخریب جنگل های بلوط صدمات جبران ناپذیری به منابع آبی و خاکی وارد ساخته است.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان با تاکید به منویات رهبری مبنی بر تهیه طرح توسعه ای و توجیهی زیست محیطی اضافه کرد: این مهم در قانون برنامه پنج توسعه تاکید شده است و با این وجود مورد بی توجهی قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه طبق قانون تمامی پروژه های دولتی و غیر دولتی باید پیوست زیست محیطی داشته باشد، افزود: باید در تمامی طرح ها کاهش اثرات زیست محیطی، تخریب زیستگاه ها، حیات وحش و پوشش های گیاهی مورد توجه قرار گیرد.

موسوی تاکید کرد: این در حالی است که همچنان پروژه هایی بی توجه به منابع موجود و ظرفیت های زیست گاه ها اجرا می شود و این نگرانی به ویژه در حوزه آبی مشهود است.

به گفته مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان به عنوان مثال در حوزه کشاورزی و یا صنعت پروژه هایی با شعارهای اشتغال زایی و توسعه اجرا می شود که خود در آینده مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت.

وی کاهش سطح سفره های آبی را برابر با فرونشست دشت ها و در ادامه از دست رفتن خاصیت سفره ها و ناتوانی آن در ذخیره آب دانست و افزود: در نهایت چنین فرآیندی موجب مرگ خاک می شود.

موسوی از جمله پروژه های نیازمند تغییر رویکرد را سد سازی دانست و گفت: در وضعیت فعلی منابع و به دلیل اثرات منفی زیست محیطی سد سازی برای کشاورزی توجیه ندارد.

این مسئول تصریح کرد: این در حالی است که پروژه هایی مانند پایاب خداآفرین با هدف تبدیل اراضی دیم اجرا می شود و در حالی که سفره های آب های زیر زمینی تخریب شده و به نظر می رسد طرح هایی از این دست نیازمند بازنگری است.

وی خواستار بازنگری وزارت نیرو در این پروژه شد و گفت: در وضعیتی که استان اردبیل هر سال با خشکسالی مواجه می شودو بحران آب جدی است باید طرح ها با رعایت  ضوابط محیط زیستی به اجرا درآید.


منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار