جانشین پلیس راه استان گفت: در فرایند استفاده از کمربند ایمنی دو عنصر اجبار و اختیار حاکم است، که این دو باید مکمل همدیگر باشند، ولی تجربه و مشاهدات ما نشان می دهد هرجا عنصر اجبار رنگ می بازد پای عنصر اختیار لنگ می زند.
کد خبر: ۴۳۸۹۵۸
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵ 11 June 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از پایگاه خبری پلیس ،سرهنگ "محمد حیدری"، عنوان کرد: 71 درصد از سهم 74 درصدی سرنشینان در آمار کشته های تصادفات سال گذشته برابر آمار پزشکی قانونی ناشی از ورود ضربات مغزی بود، ضرباتی که بیشتر به سرنسینان وارد شد و کمتر به رانندگان.  

وی افزود: دلیل این تفاوت در بسته یا بسته نبودن کمربند ایمنی راننده و سرنشینان حین وقوع حادثه است که اکثر رانندگان به علل فرهنگی و اجبار قانونی همواره می بندند، اما بیشتر سرنشینان متاسفانه یا خود نمی بندند یا شرایط  برای آنها مهیا نیست تا از کمربند ایمنی استفاده کنند. 

این مقام انتظامی تصریح کرد: در فرایند استفاده از کمربند ایمنی دو عنصر اجبار و اختیار حاکم است، که این دو باید مکمل همدیگر باشند، ولی تجربه و مشاهدات ما نشان می دهد هرجا عنصر اجبار رنگ می بازد پای عنصر اختیار لنگ می زند.

سرهنگ حیدری ادامه داد: مشکل اصلی ما در این است که در ازای نبستن کمربند ایمنی نمی توانیم خود سرنشین را جریمه کنیم و مقررات طوری است که راننده به جای آنان جریمه می شود،  در جایی که خودروها شخصی هستند اعمال قانون راننده به علت ارتباط خانوادگی، همکاری، رفاقت و... شاید روی سرنشینان تاثیر بگذارد ولی در خودروهای مسافربر  این گونه نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر علل عدم استفاده از کمربند توسط سرنشینان، فراهم نبودن امکانات و موقعیت است، در خودرویی که در صندلی های جلو یا عقب نفر اضافه سوار شده باشد نمی توان کمربند را بست، یا اینکه در صندلی های عقب سواری ها کمربند یا نصب نشده یا به اندازه کافی نباشد و یا در جایی که مادری با بغل داشتن نوزادش در صندلی جلو می نشیند او نیز با مشکل مواجه است حتی اگر خود بسته باشد نوزادش رها خواهد بود.

سرهنگ حیدری در ادامه به موقعیت دیگری که عنصر اجبار کمرنگ می شود اشاره کرد و گفت: در ترددهای شبانه که پلیس داخل خودروها را نمی بیند، تنها شانس این است که سرنشینان و حتی راننده از روی اختیار و فهم و درک خطر از کمربند استفاده کنند، در غیر این صورت شرایط برای فرار از قانون بیشتر از روزها البته برای آنان که نیاز به اجبار دارند فراهم است.

وی در پایان گفت: نباید به این روند ادامه دهیم، که سرنشین تخلف کند راننده جریمه شود و راننده تصادف کند سرنشین بمیرد، از همه کسانی که سرنشین خودروها می شوند می خواهم، داوطلبانه و از روی اختیار در همه حال و در همه جا  که خودرو حرکت می کند،کمربند ایمنی خود را ببندند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار