لشکر کشی های طایفه ای به شهر متاسفانه به امری رایج در انتخابات های استانهای کم تر توسعه یافته و دارای ساختار عشیره ای و قبیله ای بدل شده و ازدحام و ترافیک بالای صف های رای عملا خیلی ها را خسته می کرد.
کد خبر: ۴۳۳۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵ 31 May 2017
دبیر هیات نظارت بر انتخابات شوراهای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در انتخابات اخیر مشارکت خوب و بالای ۷۰ درصد داشتیم اما نسبت به دور قبل حدود یک تا دو درصد کمتر بود و البته به دلایلی نمی شود گفت که کمتر بود.

وحید محمدی‌تبار در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، منطقه کهگیلویه و بویراحمد افزود: دلیل اول اینکه در سه شهر پرجمعیت استان ۱۹۵ شعبه الکترونیکی داشتیم و عملا امکان چند بار رای دادن و تقلب در حد صفر بود و شاید در دوره های گذشته برخی افراد (البته خیلی کم) دو یا سه بار رای می دادند اما با الکترونیکی شدن انتخابات عملا امکان این تخلف میسر نبود.

وی یبان کرد: دوم اینکه لشکر کشی های طایفه ای به شهر متاسفانه به امری رایج در انتخابات های استانهای کم تر توسعه یافته و دارای ساختار عشیره ای و قبیله ای بدل شده و ازدحام و ترافیک بالای صف های رای عملا خیلی ها را خسته می کرد.

دبیر هیات نظارت بر انتخابات شوراهای استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: سوم اینکه تعداد شعب اخذ رای متناسب با پتاسیل و شور انقلابی مردم برای مشارکت حداکثری نبود و نیاز بود تعداد بیشتری شعب اخذ رای در استان پیش بینی شود. یعنی نمی توان گفت که مشارکت پایین تر از دوره های قبل بوده بلکه مشارکت در حد خوب و ارزشمندی بود.

محمدی تبار تصریح کرد: آمار دقیقی در این خصوص نمی توان ارایه کرد اما تا حدودی به دلایلی که عرض کردم برخی ها موفق به رای دادن نشدند. ترافیک بالای و صفوف طولانی رای دهنده گان و خسته کننده بودن و یا کندی فرایند رای گیری در برخی شعبه ها توسط عوامل شعبه که آن هم دلیلی جز دقت بیشتر عوامل نداشت و در مجموع اگر تعداد شعب بیشتر بود شاید این مشکل را نداشتیم.

وی ادامه داد: در طول پنج دوره گذشته هیچ دوره ای و هیچ هیات نظارتی به اندازه هیات عالی نظارت استان و دبیرخانه آن و هیات های شهرستانی این استان اینقدر به گزارشات و اعتراضات داوطلبان به دقت و با حوصله و صرفا بر محور قانون، وقت نگذاشته اند و عمل نکرده اند.

دبیر هیات نظارت بر انتخابات شوراهای استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه برای اولین بار در تاریخ استان بخش زیادی از صندوق های رای حداقل و تاکنون ۶ شهر استان بازشماری شده است، عنوان کرد: این نشان دهنده تلاش توام با دقت و حساسیت عوامل نظارتی استان و شهرستانها و همکاری هیات های اجرای شهرستانها و همچنین ستاد انتخابات استان است.

محمدی تبار تاکید کرد: هر جا گزارش مستند و مستدل و واقعی به هیات ها رسیده است بلافاصله رسیدگی شده و یا بازشماری شده است. چون رای مردم به تعبیر مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) حق الناس است و ما در برابر خون شهدا و در برابر مردم و مسولان، مسئول هستیم که از آرای مردم صیانت کنیم و جلوی تخلف را در هر سطحی بگیریم. در این راستا نیز بشدت تحت فشار بوده ایم و هم تهدید و هم پیشنهاد تطمیع داشته ایم. اما سر سوزنی از مسیر اجرای قانون خارج نشدیم.

وی بیان کرد: در این ۱۳۰ روز کاری، ما که با کمترین امکانات، منابع مالی، نیروی انسانی و ... انجام وظیفه می کنیم شرایط سختی داشتیم و بی مهری ها دیده ایم اما صرفا بر انجام وظیفه قانونی و رعایت حق الناس اهتمام داشته ایم.

دبیر هیات نظارت بر انتخابات شوراهای استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: نتیجه انتخابات بصورت جزئی فعلا در چهار شهر استان یعنی چرام، لنده، سوق و بهمئی تغییراتی داشته و ما صرفا طبق قانون عمل کرده ایم. و عمل می کنیم. همچنین در ۶ شهر یاسوج، باشت، لیکک، لنده، قلعه رئیسی، چرام و سوق تعدادی از صندوق ها بررسی و بازشماری شده که در شهر یاسوج و باشت هیچ تغییری پس از بازشماری وجود نداشت.

محمدی تبار گفت: معمولا شکایات در هیات های نظارت شهرستانها اعلام وصول می شده که حجم آنها بالاست و صرفا در دبیرخانه هیات عالی نیز حدود ۱۰۰ مورد شکایت و اعتراض دریافت کرده ایم.

وی افزود: البته بیشتر شکایات و اعتراضات بدون استنادات قانونی و بی اساس اند و ما صرفا به شکایت هایی که واقعا بر مبنای حق، مستند و مستدل باشند رسیدگی می کنیم بقیه را هم ضمن رسیدگی توجیه می کنیم که مثلا فلان مورد شکایت وجاهت قانونی و عرفی ندارد.

دبیر هیات نظارت بر انتخابات شوراهای استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تاکنون به ۹۰ درصد شکایات بر محور قانون رسیدگی شده و هر جا تشخیص دادیم حقی ضایع شده است بلافاصله حق را به فرد محق داده ایم.

محمدی تبار با اشاره به اینکه مردم مطمئن باشند ملاک و معیار عمل مسئولان رعایت قانون و حق الناس است، خاطرنشان کرد: البته من نمی خواهم مسولیت کار و عمل هیات های اجرایی و فرمانداران را بپذیرم و در کل هر کسی مسئول رفتار و کردار خودش است اما ما در هیات های نظارت تلاشمان بر رعایت حق الناس و صیانت از آرای مردم بوده و هست و کاملا بی طرف هستیم.

وی ادامه داد: توصیه من به مردم و همه نخبگان و داوطلبان اینست در ماه مبارک رمضان که فصل تزکیه روح و نفس است به شایعات و اخبار بی اساس توجه نکنند و صرفا بر مدار وحدت و برادری باشیم و اگر تا دیروز رقیب همدیگر بوده اند امروز رفیق همدیگر باشند و به قانون تمکین کنند و بدانند که آرامش و امنیت لازمه حیات زندگی اجتماعی و توسعه جامعه است.

دبیر هیات نظارت بر انتخابات شوراهای استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: هر جایی اطمینان پیدا کنیم که مسئولی در انتخابات تخلف عمدی داشته است به شما قول می دهم‌ شخصا آنرا به دادستانی استان رسما معرفی کنم.

محمدی تبار عنوان کرد: یک نکته اساسی به مردم عرض کنم اینکه حجم‌ فعالیت هیات نظارت ائم از بازشماری و سایر موارد در روند بررسی شکایات بالاست دلیل بر اینکه کلیت انتخابات را زیر سوال ببریم نیست بلکه نشان از توجه مسئولان به خواسته های بحق مردم دارد و انتظار ما اینست مردم تحت تاثیر تب تقلب و تخلف قرار نگیرند و مطمئن باشند هر جایی که تخلف و تقلبی و کلا اشتباهی تشخیص داده شود سریعا رسیدگی شده و می شود و این یک حسن و امتیاز است نه یک ضعف.

وی اضافه کرد: شاید در ادوار گذشته که کمتر توجه به شکایات می شد ما فکر می کردیم همه چیز 100درصد درست است و هم اکنون که به شکایات برای رفع اشکالات رسیدگی می شود این نکته را به جهت زیر سوال بردن همه زحمات و تلاشهای مسئولان تعمیم ندهیم .
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
گشتاسب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
چرام تخلف زیاد شده اگه دوباره لررسی بشه حق به حقدار میرسه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار