ویروس عامل بیماری مشترک تب خونریزی دهنده کریمه -کنگو توسط انگل‌های خارجی و یا تماس انسان با لاشه و ترشحات دام آلوده، بیماری را منتقل می‌کند.
کد خبر: ۴۳۳۳۵۳
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴ 31 May 2017
محمد فرحی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: همزمان با آغاز ماه‌های گرم سال فعالیت کنه‌ها افزایش پیدا کرده و ویروس عامل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه -کنگو (مشترک بین انسان و دام) را به دام یا انسان منتقل می‌کنند.

وی تصریح کرد: بیماری CCHF  به عنوان یک بیماری شغلی برای قصابان، کارگران کشتارگاه‌ها، افرادی که به نحوی با گوشت گرم سر و کار دارند و دامپزشکان مطرح است ولیکن در صورتی که اصول بهداشتی در مواجهه با دام و لاشه کشتار شده رعایت نشود (تهیه و مصرف گوشت و آلایش دامی از مراکزی که دامپزشکی برآنها نظارتی ندارد) می‌تواند برای عموم مردم نیز مخاطره‌آمیز باشد.

سخنگوی دامپزشکی استان قزوین تشریح کرد: یکی از راهکارهای پیشگیری از شیوع بیماری تب کریمه -کنگو مبارزه با کنه‌ای از جنس هیالوماست که دامداران باید با سمپاشی به موقع جایگاه نگهداری دام و همچنین سمپاشی بدن دام، از تزاید کنه‌های ناقل بیماری جلوگیری به عمل آورند.

فرحی به عموم مردم توصیه کرد: از ذبح دام در محیط خارج از کشتارگاه اکیدا خودداری کرده و برای تهیه گوشت مصرفی خود به مراکز تحت نظارت دامپزشکی مراجعه کنند چرا که دام‌های اعزامی به کشتارگاه قبل از ورود به خط کشتار، توسط دامپزشکان مورد معاینه قرار گرفته و پس از کشتار نیز لاشه‌ها بازرسی شده و در صورتی که مورد تایید دامپزشکی باشند، 24 ساعت در محیط سردخانه نگهداری می‌شوند تا با پایین آمدن PH و دمای گوشت ویروس عامل بیماری که معمولا علامت مشخصه‌ای ندارد غیرفعال شود.

به گزارش روش‌های پیشگیری از CCHF برای کارکنان کشتارگاه‌های آبیک، آوج و بوئین‌زهرا آموزش داده شد.

تب خونریزی دهنده کریمه - کنگو یک بیماری ویروسی واگیردار و قابل انتقال از دام  به انسان است که در صورت رعایت نکات بهداشتی جای نگرانی برای درگیری انسان نیست.

تماس مستقیم با لاشه و امعا و احشا دام آلوده و همچنین گزش توسط  کنه‌ها از عوامل انتقال این بیماری به انسان است و با توجه به شروع فصل گرما و افزایش تکثیر و تزاید کنه‌ها رعایت مسائل بهداشتی برای افرادی که مستقیما با دام تماس دارند بیشتر اهمیت می‌یابد.

به منظور آشنایی کارگران، قصاب ها، ذابحین و کادر بهداشتی شاغل در کشتارگاه، کارگاه آموزشی در خصوص راه‌های انتقال و پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو(CCHF)  برگزار شد.

شرکت کنندگان در این کارگاه‌های آموزشی ضمن آشنایی با بیماری، نسبت به نحوه انتقال و اقدامات پیشگیرانه بهداشتی در خصوص جلوگیری از شیوع آن آشنا شدند.

در این کارگاه‌های آموزشی اطلاعاتی در خصوص نحوه پاستوریزه کردن شیر در مناطق روستایی واستفاده از ماسک و دستکش در زمان شیردوشی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری تب مالت و همچنین سم پاشی اماکن دامی به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری تب کریمه -کنگو به دامداران و روستائیان آموزش داده شد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار