رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان جوانرود از برگزاری 3 دوره کلاس های آموزشی ترویجی مقابله با بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۴۲۷۷۰۴
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷ 21 May 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه،  دکتر احمد امیری رییس شبکه دامپزشکی شهرستان جوانرود اظهار داشت: با توجه به شروع فصل تزاید و تکثیر کنه ها به عنوان ناقل بیماری مشترک بین انسان ودام تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، دو دوره کلاس های آموزشی در شهرستان جوانرود برگزار شد. 

وی افزود: با همکاری دهیاران و شوراهای اسلامی روستاهای برای اهالی روستا به ویژه دامداران کلاس آموزشی راه های پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه برگزار شد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در این راستا با هماهنگی مرکز بهداشت شهرستان جوانرود بویژه کارشناسان مسئول بهداشت محیط و مبارزه با بیماری ها با دعوت از صنوف قصابی ها، کبابی ها و رستوران داران در سطح شهرستان در محل سالن جلسات مرکز بهداشت برگزار و در خصوص بیماری مذکور و راه های پیشگیری و مقابله با بیماری توضیحات لازم ارائه شد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان جوانرود با اشاره به برگزاری یک کلاس آموزشی دیگر در این زمینه، گفت: با هماهنگی و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جوانرود و با دعوت از ادارات ذیربط از جمله منابع طبیعی، امورعشایری و تعاون روستایی و نیز تمامی پرسنل جهادکشاورزی در محل نمازخانه جهاد کشاورزی شهرستان یک کلاس آموزشی بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو برگزار گردید. 

به گفته این مقام مسئول در این 3 دوره ی آموزشی برگزار شده مجموعاٌ 170 نفر شرکت کرده اند.

دکتر امیری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو(cchf) را یکی از بیماریهای حاد و مشترک بین انسان و دام برشمرد و افزود: این بیماری از طریق گزش کنه آلوده، کشتار غیرمجاز دام و تماس مستقیم با دام آلوده و یا خون و مایعات بدن دام آلوده می تواند به انسان منتقل شود. 

وی یادآور شد: بیماری در دام جز تب خفیف و گذرا علامت دیگری ندارد و  پرندگان نیز به جز شترمرغ به عفونت مقاومند. 

وی کشاورزان، دامداران، چوبداران، دامپزشکان، کارکنان کشتارگاه و تمام افرادی که به نحوی با دام یا محصولات خام دامی سروکار دارند را جزو گروه های در معرض خطر بیماری عنوان کرد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان جوانرود جداسازی محل نگه داری دام از محل زندگی، بهسازی جایگاه نگهداری دام، سمپاشی بدن و جایگاه نگهداری دام، تدابیر لازم جهت محافظت از گزیده شدن توسط کنه ناقل، پرهیز از کشتار غیرمجاز دام و عدم خرید گوشت از این مراکز را از جمله راه های مقابله و پیشگیری از این بیماری برشمرد.

به گفته این مقام مسئول، نگه داری لاشه دام کشتار شده پس از کشتار به مدت 24 ساعت در دمای یخچال(صفر تا 4 درجه سانتی گراد) با ایجاد تغییرات فیزیولوژیکی سبب ایجاد جمود نعشی و کاهش pH سبب از بین رفتن ویروس می شود که بعد از این مدت می توان گوشت را مصرف کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار