رئیس اتحادیه صنفی تراشکارها گفت: بیکار شدگان این صنف به دلیل رکود شدید بازار به زودی به قشون بیکاران کرمانشاه اضافه می‌شوند.
کد خبر: ۴۲۴۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۷ 15 May 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از مهر،یونس حیدری ، اظهار داشت: صنف تراشکاری در کرمانشاه هم اکنون در رکود کامل به سر می‌برد.

وی با بیان اینکه هزینه‌های بیمه برای تراشکاران کرمانشاه مشکل ساز شده است، افزود: قبلا کارگاه‌های تراشکاری که ۵ تا ۲۰ نفر کارگر داشتند از معافیت بخشودگی دولت استفاده می‌کردند و ۷ درصد آن را پرداخت می‌کردند اما اکنون همه از معافیت خارج شدند و کارگاهی که پنج یا شش نفر کارگر دارد باید ماهیانه یک میلیون و ششصد هزار تومان بابت بیمه پرداخت کند.

حیدری گفت: در سال ۹۵ تعداد زیادی کارگاه تراشکاری در کرمانشاه تعطیل شده و پروانه آنها را هم باطل کردیم و دلیل این مشکلات، رکود بازار است و کار نیز خوابیده است.

وی حیدری با بیان اینکه هم اکنون ۲۵۰ کارگاه تراشکاری در شهرستان کرمانشاه فعالیت دارند، گفت: روز بروز وضعیت رکود در صنف تراشکاران بیشتر می‌شود، به عنوان نمونه کارگاهی با ۱۷ یا ۱۸ کارگر داشتیم که به دلیل مشکل مالیات بر ارزش افزوده کارگاه را تعطیل و کارگران نیز همه اخراج شدند و این کارگران به قشون بیکاران شهرستان کرمانشاه اضافه می‌شوند.

رئیس اتحادیه صنف تراشکاران استان کرمانشاه بیان کرد: شهرک صنعتی ما کلاً تعطیل شده، کارگاه‌هایی داریم که تنها یک نگهبان آنجا مستقر است و کارگران همه از کار بیکار شدند.

وی بیان کرد: مسئولان همکاری نمی‌کنند مدیر عاملان کارخانجات و شرکتها و اداره‌جات کرمانشاه، کارهای خود به استان‌های دیگر مانند همدان و اصفهان می‌دهند و هر چه که ما زور می‌زنیم هیچکس با ما همکاری نمی‌کند.

حیدری افزود: ما کارگاه‌های ریخته‎گری داشتیم که دارای دستگاه‌های دایکات و مجهز بودند اما هرچه دوندگی کردند و خواهان همکاری اداراتی همچون آب و فاضلاب بودند تا سفارش این دریچه‌های چدنی آب و فاضلاب را بگیرند اما به نتیجه نرسیدند. مدیران سفارشات خود را برای دریچه‌ها و کنتور آب به اصفهان می‌دهند.

وی گفت: ما کارخانه گچ گیلانغرب را داشتیم، هزار عدد ریل واگن به اصفهان دادند در صورتیکه اگر این تعداد سفارش را به کرمانشاه می دادند و ریخته گری و تراشکاری می شد حدود سه شیفت کارگر باید کار می کردند. خود مسئولان برای استان مقداری مشکل ساز شدند، سفارش کار مدیر عاملان و... به بیرون از استان می رود. به این مشکل هم اعتراض کردیم اما کسی جوابگو نیست.

حیدری بیان کرد: ما هم اکنون کارگاه بزرگ ریخته گری در جاده سنندج داریم که قطعات یدکی را با شرکت تراکتورسازی تبریز قرارداد بسته بود اما قیمت ها که بالا رفت قرارداد را منتفی کردند و هرچقدر که دوندگی کردیم و نامه به اداره آب و فاضلاب نوشتیم که سفارش این دریچه ها به همدان نفرستند به ما بدهند تا ریخته گری کنیم اما ندادند و الان این کارگاه تبدیل به جای پرنده ها شده است.

وی با بیان اینکه کارهای صنف تراشکاران به استان های دیگر صادر می شود، اظهار کرد: استاندار باید جلوی مدیر عامل های شرکت ها را بگیرد ما یک کارگاه تراش کاری در  شهرک صنعتی داریم که با شرکت زمزم ۲۰ سال قرارداد دارد اما با تغییر مدیرعامل شرکت زمزم، قرارداد را منتفی کردند با شهر دیگری قرارداد منعقد کرده اند و این کارگاه نیز ۱۳ کارگر داشت که متاسفانه ورشکست شد الان فقط یک جوشکار در آنجا مشغول کار است.

حیدری با اشاره به رکود صنف تراشکاران پس از برجام گفت: در ماجرای برجام چند ماه بازار به صورت روانی تکانی خورد و بعد دوباره اُفت کرد و به عبارت دیگر برجام زودگذر بود و لان بازار راکد است و هر مغازه با سیصد چهارصد میلیون دستگاه و چند کارگر بیکار نشستند و نمی دانیم عاقبت آنها چه می شود.

وی افزود: کارگاه‌های ما تسهیلاتی ندارند، وام‌هایی تا سقف یک میلیارد تومان وجود دارد اما حالت مضاربه دارد ۱۸ درصد سود و یک ساله بازپرداخت...  کسی که صد میلیون وام بگیرد با ۱۸ درصد سود و بعد از یک سال هم باید پرداخت کند در صورتیکه تا فرد بخواهد تکانی بخورد سال تمام شده و بدهکار هم شده است.

وی بیان کرد: کارگاه‌های تراشکاری در شهرستان کرمانشاه در منطقه دیزل آباد، در شهرک صنایع سبک دولت آباد، کارگاه های سه راه جوانشیر، شهرک صنعتی درود و فرامان واقع است.

حیدری با اشاره به اینکه تامین اجتماعی نیز قدری مشکل ساز شده، گفت: باید وام های واقعی با سود کم به کارگاه های ما تعلق گیرد و ارزش افزوده هم قدری بر کارگاه های تراشکاری فشار آورده در صورتیکه کار تولیدی و خدماتی ارزش افزوده به آن تعلق نمی گیرد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار