علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از جان باختن ۳۵ معدنکار در حادثه معدن زمستان یورت آزادشهر خبر داد.
کد خبر: ۴۱۸۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۳ 03 May 2017
 پیش از ظهر دیروز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۶، انفجار در عمق ۱۲۰۰ متری معدن زغال سنگ زمستان یورت در آزادشهر استان گلستان موجب حبس تعدادی از معدنکاران شد.

گفته شده دلیل انفجار خاموش شدن یکی از لوکوموتیوها و تلاش برای روشن کردن آن با شیوه باطری به باطری بوده است. اما به دلیل انباشت گاز متان، جرقه باعث انفجار شده و تعدادی از معدنکاران را حبس می کند. تعدادی دیگر از معدنکاران برای نجات همکاران خود وارد تونل می شوند، اما گاز مونوکسید کربن آنها را گرفتار می کند و همانجا جان‌می‌سپارند.

انفجار در این معدن تاکنون 22 کشته و 70 زخمی داشته که حال دو نفر وخیم است و تلاش برای دسترسی به 14 محبوس در معدن زغال سنگ آزادشهر ادامه دارد.نیروهای امدادی به عمق ۱۲۰۰ متری تونل معدن آزادشهر رسیدند که احتمال می رود تا ظهر امروز به کارگران محبوس برسند. علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از جان باختن ۳۵ معدنکار در حادثه معدن زمستان یورت آزادشهر خبر داد.

11:40- کاری از دست سگ‌ها هم ساخته نیست
مدیرعامل هلال احمر گلستان گفت: امکان ورود سگ‌های زنده‌یاب به داخل تونل وجود ندارد؛ زیرا میزان گاز مونواکسیدکربن موجود در تونل زیاد است و امکان ورود سگ‌های زنده‌یاب وجود ندارد. اگر سگ‌ها در این شرایط وارد تونل شوند، می‌میرند. باید میزان گاز در تونل به کمتر از 30pp برسد تا امکان ورود آنان فراهم شود.

11:30-معدن‌کاران به چندقدمی حبس‌شدگان رسیدند
مقدم،‌ مدیرکل بحران گلستان گفت: معدن‌کاران به قسمت ریزشی تونل در عمق ۱۴۰۰متری و محل انفجار روز گذشته رسیده اند. مشکل ریزش آرک بالاست که به دلیل انفجار سست شده. به همین دلیل معدن‌کاران برای امن کردن تونل و منطقه تلاش می کنند تا امدادگران به کارگاه شماره دو برسند.
وی افزود: یکی از معضلات اصلی ما وضعیت گاز هست هرچند با هوادهی، غلظت متان و منوکسید کربن پایین آماده، اما همچنان خطرناک هست.

11:20- پیش بینی جان باختن ۳۵ معدنچی/اتفاق رخ داده ناشی از یک اشتباه بود
محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت که از دیروز در محل حادثه معدن زمستان یورت آزادشهر حضور دارد، پیش از ظهر  امروز پنجشنبه با اشاره به اینکه پیش بینی می شود شمار جانباختگان معدن، به ۳۵ نفر برسد، گفت: امیدواریم این رقم تا پایان کار افزایش نیابد.
وی در مورد بیمه و حقوق معوقه کارگران معدن گفت: به وزیر کار سپرده شده، معوقات پرداخت و امور مربوط به بیمه بخوبی ساماندهی و انجام شود. درسته که معدن شرایط خیلی مناسبی نداشته، اما مشکل خاصی هم نداشته و اتفاق رخ داده ناشی از یک اشتباه بوده است .

11:00- امدادگران به محبوس‌شدگان نزدیک شده‌اند/ ترخیص 20 نفر از بیمارستان
سرپرست اورژانس کشور آخرین آمار کشته‌شدگان و وضعیت کارگران معدن یورت آزادشهر را اعلام کرد.کولیوند افزود: تاکنون تعداد اجساد 22 کارگر معدن یورت آزاد شهر گلستان پیدا شده‌است. همچنین از 70 معدنچی منتقل شده به بیمارستان، 20 نفر مرخص شده‌اند. در حال حاضر امدادگران تقریبا به کارگران زیرآوار مانده و محبوس شده نزدیک شده‌اند.

طبق آخرین اخبار، 13 معدنچی همچنان محبوس هستند و تلاش امدادگران برای نجات این کارگران همچنان ادامه دارد.

10:55-میرسلیم حادثه جانباختن تعدادی از کارگران معدن آزادشهر را تسلیت گفت
سید مصطفی میرسلیم حادثه جانباختن تعدادی از کارگران معدن آزادشهر را تسلیت گفت. در بخش هایی از این پیام آمده است: حادثه تلخ معدن ذغال سنگ آزادشهر ایام بزرگداشت کارگر را به عزا تبدیل نمود و مظلومیت کارگران را بیش از پیش آشکار کرد.
اگر اموری از قبیل تولید و اشتغال و به تبع آن، امنیت محیط کار و نظارت فنی بر آن در اولویت قرار بگیرد؛ شاهد بروز حادثه ای جانگداز در معدنی که به گفته وزیر محترم کار، آذر ماه گذشته از سوی وزارت صنعت، امن اعلام و نیم‌ساعت پیش از انفجار بازرس وزارت کار از آنجا خارج شده است، نخواهیم بود.
10:50

10:30- دسترسی امدادگران به عمق 1200 متری تونل معدن
علیرضا صیاد معاون امداد جمعیت هلال احمر گلستانر جمع خبرنگاران گفت: نیروهای امدادی به عمق 1200 متری تونل معدن زمستان یورت شهرستان آزادشهر رسیدند. عملیات امدادرسانی به دلیل تراکم زیاد گاز، ممکن است کندتر از حد انتظار پیش رود.
وی با اشاره به اینکه نیروهای امدادی در حال آوار برداری و بازگشایی محل ریزش معدن هستند، افزود: کار آوار برداری با تمام توان ادامه دارد که نزدیک به 7 تن آوار در مسیر تونل وجود دارد.


10:00- ماموریت به معاون اول رییس‌جمهور برای جبران خسارت‌های معدن آزادشهر
رییس جمهوری در پیامی ضمن تسلیت کشته شدن تعدادی از کارگران زحمتکش در حادثه معدن آزادشهر استان گلستان و همچنین آرزوی شفای کامل برای مصدومین این حادثه تاکید کرد که "لازم است همه بخشها و نهادها با هماهنگی از تمامی امکانات در دسترس برای تسریع امداد رسانی و بخصوص نجات محبوسین، بهره‌گیری نمایند."

در متن کامل پیام حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی آمده است: در حالیکه تنها یک روز از تکریم ملت ایران از تلاشگران عرصه کار و تولید می‌گذرد؛ حادثه دردناک کشته و مصدوم شدن تعدادی از کارگران زحمتکش معدن آزادشهر در استان گلستان موجب اندوه و عزای همه مردم ایران شد.

اینجانب این مصیبت بزرگ را به خانواده‌های مصیبت دیده و عموم هموطنان به‌ویژه مردم شریف استان گلستان تسلیت گفته و شفای عاجل مصدومان حادثه را از خداوند متعال مسألت دارم.

معاون اول محترم رئیس جمهور، مأموریت یافته تا تمام اقدامات لازم را برای کاهش آلام خانواده‌های محترم آسیب‌دیده و رسیدگی و جبران ابعاد مختلف خسارات جانی و مادی حادثه به عمل آورد و در اولین گام، هیأتی متشکل از وزرای صنعت، معدن و تجارت و همچنین تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منطقه اعزام شده‌اند.

در همین راستا دستورات لازم به وزارت کشور و استانداری گلستان، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سایر دستگاه‌های ذیربط و همچنین هلال احمر داده شده و لازم است همه بخش‌ها و نهادها با هماهنگی از تمامی امکانات در دسترس برای تسریع در امداد رسانی و به‌خصوص نجات محبوسین، بهره‌گیری نمایند.



09:50- تعداد پیکرهای کشف شده  به ۲۲ نفر رسید
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان با اشاره به خروج جسد یک معدنچی جان باخته دیگر از تونل معدن، اظهار کرد: تاکنون پیکر 22 معدنچی جان باخته از معدن زمستان یورت آزادشهر خارج شده است.
رضا مروتی در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه فرآیند امداد و نجات بدون وقفه ادامه داد، تصریح کرد: انفجاری که در معدن رخ داده، موجب ریزش بخش‌هایی از جداره‌های پیرامونی معدن شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان تصریح کرد: تا به این لحظه بر اساس آمار شیفت ها و کسانی که در معدن مشغول به کار بودند، حدود 35 نفر در داخل معدن محبوس شده بودند که از این تعداد 22 جانباخته از معدن خارج شده است.


09:30 - آخرین جزئیات تازه از حادثه معدن یورت /تایید جان‌باختن ۳۵ معدنکار
استاندار گلستان هم گفت: 42 نفر از کارکنان این معدن خارج و به مراکز درمانی منتقل شده اند و هوادهی تا عمق 1500 متری معدن ادامه دارد.

وزیران تعاون و صنعت برای تسریع در عملیات امداد رسانی و بررسی حادثه در محل معدن حضور دارند که علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از جان باختن ۳۵ معدنکار در حادثه معدن زمستان یورت آزادشهر خبر داد.

براساس آخرین گزارش‌ها ساعت ۹ صبح امروز، پیکر یکی از دیگر از جانباختگان از تونل خارج شد که تا کنون تعداد پیکرهای کشف شده در معدن یورت، به ۲۲ نفر رسید.

مجروحان حادثه معدن

پیکر 16  تن از معدنچیان جانباخته به سردخانه منتقل شد
مدیر کل مدیریت بحران گلستان گفت: پیکر 21 تن از کارگران معدن زمستان یورت آزادشهر از معدن خارج شد که تاکنون پیکر 16 تن از آنها به سردخانه‎های شهرهای گنبدکاووس و آزادشهر منتقل شد.

وی با بیان اینکه عملیات امداد تا شناسایی آخرین معدنچی محبوس شده ادامه خواهد داشت، افزود: به دلیل تغییر شیفت در زمان انفجار و جابجایی کارگران آمار دقیقی از کارگران محبوس در دست نیست اما پیش بینی می شود در مجموع حدود 35 نفر گرفتار شده باشند که تاکنون پیکر 21 نفر پیدا شده است.

3 روز عزای عمومی در استان گلستان اعلام شد
 نماینده ولی فقیه در استان گلستان و استاندار گلستان در پیامی مشترک در پی حادثه معدن آزادشهر و جان باختن شماری از معدنچیان، 3 روز عزای عمومی در استان گلستان اعلام کردند.


پیام رئیسی و قالیباف
حجت الاسلام رئیسی و دکتر محمدباقر قالیباف در پیام هایی جداگانه جان باختن چند تن از معدنکاران در معدن آزادشهر استان گلستان را تسلیت گفتند.

پیکر ۲۰ نفر از قربانیان حادثه معدن آزادشهر شناسایی شد
مدیرکل پزشکی قانونی استان گلستان گفت: هويت ۲۰ نفر از این افراد (كه برای كمك به زیرآوارماندگان درون معدن رفته بودند) تقريبا مشخص شده است. بررسی‌ها و معاينات تكميلی بر روی یک پیکر شناسایی نشده نیز در حال انجام است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :