به گفته مدیر عامل اتحادیه شرکت های قطار شهری کشور در حال حاضر پنج شهر کشور از سیستم حمل و نقل ریلی استفاده می‌کنند.
کد خبر: ۴۱۷۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۲ 03 May 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا ، اردشیر احمدزاده در جمع خبرنگاران با اشاره به وجود هفت خط مترو در شهر تهران به طول ۳۱۰کیلومتر، افزود: در حال حاضر پنج خط مترو در شهر تهران در حال بهره برداری و مسافرگیری است و دو خط دیگر هم تا پایان خرداد تکمیل خواهد شد.

احمدزاده با بیان اینکه در شهر مشهد نیز یک خط و نیم از خط مترو به بهره برداری رسیده، افزود: در شهرهای اصفهان، شیراز و تبریز نیز بخشی از یک خط در حال مسافرگیری است.

وی در ادامه اشاره ای هم به قطار شهری کرمانشاه داشت و از تغییر سیستم آن از منوریل به قطار سبک شهری به عنوان یک اتفاق خوب یاد و اظهار کرد: برای دو شهر کرمانشاه و قم سیستم منوریل طراحی شده بود که خوشبختانه کرمانشاه توانست با اتخاذ تصمیمات خوب، در این پروژه تغییر سیستم ایجاد کند.

 وی ادامه داد: منوریل برای شهرهای توریستی و تفریحی دنیا جواب می‌دهد و استانی مثل کرمانشاه به دلیل شرایط خاص استراتژیکی و مرزی بودن باید با در نظر گرفتن موضوعات مربوط به پدافند غیرعامل برای آن برنامه‌ریزی شود.

وی با بیان اینکه دولت در حد مقدورات خود در بودجه‌های سنواتی اعتباراتی را برای قطارهای شهری در نظر می گیرد، افزود: این اعتبارات کم است و باید مسئولین استانی هم کمک کنند تا شاهد بهره‌برداری قطار شهری کرمانشاه در زمانی کوتاهتر باشیم.

وی افزود: سامانه حمل و نقل ریلی یک سیستم هزینه بر بوده و برای هر کیلومتر از آن بین 200 تا 220 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است که البته این قیمت گذاری بر مبنای قیمت چندسال پیش است.

وی تاکید کرد: قطار شهری کرمانشاه برای رسیدن به مرحله بهره‌برداری به حدود 2500 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در شرایط معمول سالانه 200 میلیارد تومان تزریق اعتبار به این پروژه انجام می‌شود و این یعنی برای بهره‌برداری از این پروژه نزدیک به 10 سال زمان نیاز است.

 وی رسیدن قطار شهری کرمانشاه به مرحله بهره‌برداری را مشروط به حمایت گسترده استان از این پروژه دانست و افزود: روش‌های تامین منابع از جمله فروش اوراق مشارکت، جذب سرمایه‌گذار و... می‌تواند در تسریع این پروژه اثرگذار باشد.

وی تاکید کرد: بر اساس قانون حمایت از سامانه‌های ریلی پیش بینی شده نیمی از اعتبارات مورد نیاز این پروژه را دولت و نیمی را شهرداری تامین کند.

 وی با بیان اینکه قطار شهری کرمانشاه برای تکمیل و راه‌اندازی حمایت گسترده مسئولین را می‌طلبد، تاکید کرد: در صورت حمایت استانی این پروژه در زمان کوتاه‌تری به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گفته احمدزاده تاکنون بین 600 تا 700 میلیارد تومان برای قطارشهری کرمانشاه هزینه شده است.

وی افزود: منوریل کرمانشاه در زمان بهره‌برداری زمینه‌ اشتغال‌زایی مستقیم 100 نفر و غیرمستقیم 500 نفر را فراهم خواهد کرد.

وی در ادامه پیشرفت قطارشهری کرمانشاه را بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود: هفت کیلومتر از مسیر که بصورت روسازی است، دارای پیشرفت قابل قبولی ا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار