امام جمعه اصفهان با اشاره به اینکه کار طلبگی و روحانیت چیزی جز پژوهش و تحقیق نیست، گفت: در حوزه‌های علمیه، مجتهد پرورش یافته، مجتهد یعنی کسی که به عمق مطلب و ژرفای معارف دست می‌یابد.
کد خبر: ۴۰۴۳۷
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴ 28 May 2015
به گزارش تابناک اصفهان به نقل از دفتر امام جمعه اصفهان، آیت‌الله سید یوسف طباطبائی‌نژاد، در مراسم افتتاح مرکز تحقیقات و پژوهش‌های حوزه علمیه اصفهان، در مدرسه علمیه درب کوشک، با اشاره به اینکه مسئله پژوهش در حوزه‌های علمیه، مسئله جدید و تازه‌ای نیست، اظهار داشت: کار طلبگی و روحانیت چیزی جز پژوهش و تحقیق نیست، در نخستین خط حاشیه کتاب جامع المقدمات خطاب به طلاب ذکر شده که "بدانید" و نگفته بخوانید، این مسئله گواهی بر این بوده که کار طلبگی جدای از تحقیق و پژوهش نیست.

وی افزود: در حوزه‌های علمیه، مجتهد پرورش می‌یابد، مجتهد یعنی کسی که به عمق مطلب و ژرفای معارف دست یافته و این مصداق بارز تحقیق و پژوهش است.

امام جمعه اصفهان با تأکید بر اینکه دستیابی به عمق مطلب و فهم کلام برای طلاب و روحانیون ضروری بوده، بیان کرد: حوزه‌های علمیه پروش‌دهنده عالم بوده و این مهم نشان از دریافت عمق هر مطلبی دارد، بنابراین این امر بدون تحقیق میسر نمی‌شود.

آیت‌الله طباطبائی‌نژاد با اشاره به اینکه علم رجال مصداق یک کار تحقیقی بوده، تصریح کرد: تحقیق، پژوهش، دقت، اجتهاد، بررسی سیر اسناد همگی جز اصول حوزه‌های علمیه است‌.

وی با بیان اینکه همه کلاس‌های حوزه کرسی آزاد‌اندیشی است، گفت: مباحثه، در حوزه‌های علمیه روشی مناسب برای رسیدن به عمق مطلب که بنیه تحقیق بوده است.

امام جمعه اصفهان خاطرنشان کرد: وظیفه روحانیون و طلاب دستیابی به واقعیت علوم اسلامی و معارف دینی نشأت گرفته از ائمه اطهار(ع) بوده، بنابراین تحقیق و پژوهش یک امر ضروری است.

وی، درس خواندن به طور عمیق، محقق بودن و رسیدن به ژرفای مطالب را از شاخصه‌های طلبگی دانست و اظهار داشت: ارزش طلبه و روحانیت به محقق بودن و پژوهشگر بودن است.

آیت‌الله طباطبائی‌نژاد با گلایه از اینکه طلاب از بحث تحقیق و پژوهش تا حدودی دور شده‌اند، افزود: افتتاح مراکزی چون مرکز تحقیقات و پژوهش حوزه علمیه اصفهان راهکار مناسب و مؤثری برای بیشتر مأنوس کردن طلاب و روحانیت با پژوهش و تحقیق بوده و افتتاح این مرکز آغاز به کار رسمی تحقیق و پژوهش بوده، که تا قبل از این هم در همه حوزه‌های علمیه کشور تحقیق جایگاه و اهمیت ویژه خود را داشته است.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار