کد خبر: ۴۰۱۱
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۲:۴۲ 10 February 2015
به گزارش ایرنا، حیدر عالیشوندی دوشنبه در آیین گشایش فاز نخست کارخانه نیتل پارس تولیدکننده 'مولکولارسیو' یا جاذب های غربال مولکولی به مناسبت دهه فجر در منطقه ویژه اقتصادی شیراز افزود: با تلاش همه جانبه دستگاه ها برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی می توان به رونق صنعت و کاهش بیکاری امیدوار بود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز با اشاره به فعالیت کارخانه نیتل پارس در منطقه ویژه اقتصادی شیراز، یادآوری کرد که طرح ارتقای این منطقه به منطقه آزاد تجاری در مجاری قانونی در حال پیگیری است.

علی همتی گفت: با تحقق این امر، این منطقه تنها منطقه آزادی در کشور قلمداد می شود که در مرکز کشور و نه در مرزها قرار دارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در ادامه با قدردانی از حرکت رو به رشد گروه فاتح در صنعت نفت و گاز گفت: در شرایط سخت تولید و تحریم ها، کمتر شرکتی مانند گروه فاتح در استان وجود دارد که فضای اشتغال، سرمایه گذاری و تولید استان را توسعه دهد.

همتی با اشاره به حضور سرمایه گذاران چینی در این آیین گفت: استان فارس در حوزه های مختلف از جمله معدن و با برخورداری از منابع معدنی نیکل، دولومیت، مس، آلمینیوم و ... از ظرفیت بسیار خوبی برای جذب سرمایه گذاری و توسعه برخوردار است و از این رو، از سرمایه گذاران خارجی استقبال می کنیم.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین، بهره برداری از کارخانه تولید مولکولارسیو را افتخاری برای استان فارس عنوان کرد و گفت: گروه فاتح اقدامات ارزشمندی برای اشتغالزایی و رشد فناوری داشته و تنوع در فعالیت های این گروه نشان می دهد که می شود در هر حوزه ای کار کرد و اگر عزم و اراده جدی وجود داشته باشد، همه مشکلات قابل حل است.

جعفر قادری در ادامه با اشاره به بررسی لایحه خروج از رکود در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از تغییرات مجلس در این لایحه این بود که دولت نیمی از هزینه های دسترسی به فناوری و دانش فنی واحدهای صنعتی را از محل یارانه ها تامین کند که گامی مهم در بروز شدن صنایع و روند رو به جلوی آنها خواهد بود.

کارخانه نیتل پارس از مجموعه شرکت های عضو گروه فاتح در فاز نخست 10 هزار تن 'مولکولارسیو' یا جاذب های غربال مولکولی تولید می کند و 150 نفر اشتغالزایی داشته است.

برای راه اندازی این واحد صنعتی، 400 میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و سه میلیون و 444 هزار دلار سرمایه گذاری ارزی صورت گرفته است.

مولکولارسیوها یا جاذب های غربال مولکولی از کالاهای راهبردی در صنعت نفت و گاز محسوب می شوند.

جاذب های غربال مولکولی از نوع فلزات قلیایی هستند که به دلیل داشتن اندازه حفرات یکنواخت از سه تا 20 آنگستروم، مولکول ها با اندازه کوچکتر از حفرات را جذب کرده و مولکول های بزرگتر را عبور می دهند. از این رو، به دلیل توانایی جداسازی انتخابی، کاربردهای بسیار زیادی در صنایع مختلف دارند.

آنگستروم واحد اندازه گیری طول در مقیاس مولکول ها است. یک آنگستروم یک دهم نانو متر و هر نانو متر یک هزارم میکرون است. یک میکرون یک هزارم میلی متر است.

بیشترین مصرف مولکولارسیوها در واحدهای نم زدایی از گازها و مایعات، جداسازی ترکیبات هیدروکربنی، جداسازی نیتروژن و اکسیژن، حذف گوگرد از جریان های هیدروکربنی و ... است.

منطقه ویژه اقتصادی شیراز با وسعت هزار هکتار در جنوب شرقی این شهر در جاده شیراز - فسا در جاده انحرافی نیروگاه حرارتی سیکل ترکیبی، در مجاورت فرودگاه بین المللی شیراز دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار