کد خبر: ۳۹۵۷۷۵
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲ 16 March 2017
زیر آسمان شهر، لابلای زندگی ماشینی زندگی هم آن سوی چهاراه در کوچه پس کوچه های شهر بین ما جریان دارد .  
می بینیم طغلایش را برای داوم  برای ماندن؛ گاه هم بی تفاوت از کنارش رد می شویم .
 می بینیم  بین خطوط سفید جاده ، زیر آفتاب سوزان تابستان ، فصل برگ ریزان ، و سوز سرما به جانش خورد و در شب عید هم شورش را برای زندگی  دیدیم امااورا نفهمیدیمش و
از کنارش گذشتیم. 
 او هم شهروند، هم وطن، دوست و بالاتر از آن او هم نوع ماست انسان است اما  دردش در سینه حبس است. 
گوش می خواهد برای شنیدن حرف هایش برای گفتن دردهایش برای شکستن بغض هایش دل می خواهد، که  پایش بنشیند و بفهمدش.

 در گوشه و کناردنیا این پدیده هم به چشم می خورد اما برای حمایتش برخی از کشورها قانون وضع کرده اند که اگر خانواده یا دولتمردان و صاحبانش از این قانون سر پیچی کنند مجرم اند ومجازات می شوند.
برایش سازمان مردم نهاد تشکیل داده اند و زیر پروبال خود گرفت اند.  
روی سخن کودکان کار است کودکانی که به بهای ناچیز به کار گرفته می شوند وتن به سخترین کارها می دهند . 
او می دودتا باقی مانده های پاکتش را بفروشدو پشت چراغ قرمز پایش را از زمین بلند می کند تا شیشه غبار گرفته ماشینی را غبار بزداید وشاید پیش چشم مسئولی سر چهار راه جعبه سنگین را در دست گرفته باشد ولی به چشم نیامده باشد شاید دیده شده باشد ولی تظاهر به ندیدنش شده باشد. 
او هم انسان است فرزند این سر زمین است باید صدایش را شنیدو باید فهمید که او نیز هست. دساش را باید گرفت. چه خوش گفت استاد سخن " سعدی" " که بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش زه یک گوهرند" و این بیت معروف دهها و سده ها  را پیموده و در گذر از روزها  برسردر سازمان ملل رسیده است که همه ی ما بگوید سرشت آدمی یک گوهر است همدیگر را در یابیم. 
 وشاید همان هایی که قانون در حمایت از کودکان کار وضع کرده اند که خانواده ها و صاحبان کار حق به کار گیری کودکان زیر ۱۶ را ندارند وجرم اعلامش کرده اندمفهوم این بیت را خوب فهمیده اند. 
فهمیده اند که  آنان نیروی انسانی جامعه اند انان آینده ساز کشورشان هستند پس باید از هر حیث سالم و تنومند باشد چرا که جامعه ای  که نیروی سالم خودر را از دست دهد کارایی وپیشرفتی نخواهد داشت. 
 بفهمیم که درد کودک کار چیست؟ شاید ما معنای کودک کار را نمی دانیم و مفهومش را نفهمیده ایم چه برسد به اینکه درکش کنیم! 
کودک کار آسیب پذیر است و جامعه شناسان معتقدند که بیشترین آسیب های روحی، روانی وجسمی متوجه کودک کار است. 
او اسیر می شوددر  دام گروههای ناهنجار طعمه می شود برای حمل مواد مخدر و دام اعتیاد گرفتار می شوداگر دیده نشود وفهمیده نشود. 
او فرزند این سرزمین استـ  باید اورا فهمید دردش را شناخت او بیمار است بیماری که اگر مداوا نشود اورا به کام مرگ می کشاند. 
اودردمند است ولی صدایش شنیده نمی شود او از کودکی به جز کاروکار و سختی و دوباره کار چیزی نمی داند. 
کودک کار یعنی چه ؟ یعنی کودکی که کار می کند تا پولی بدست آورد که آگر این گونه باشد باز سنش برای کار کم است و یا این که باکار به دنیا پا گذاشته است، تا فقط کار و کار کند و اسم کودک کار  را به یدک بکشد. 
کودک کارغصه دارد غصه داردکه مادریا پدری بیمار دارد و برای بودنش باید کار کند و دست حمایتی برسر ندارد . کودک کار غصه دارد که دیده نمی شود ،که شاید پدرش ،مادرش از ترس فقر به بهای ناچیزی فروخته می شود و صاحبش به کار سخت وا می داردش و دست رنجش را به جیب می زند.
 او غصه دارد که نه کودک است نه نوجوان و نه جوان بلکه فقط اسمش کودک کار است او درد می کشد که دسته گل های خواهرش را ارزان می خرند و گاهی هم پولش را نمی دهند. 
او بغض گلویش این است، که مادرو پدر عاجزش را یاوری نیست و سقفی نیست تا در پناهش ، پناه گیرد. 
 او گرفتار است و خور این گرفتاری را نخواسته است بلکه به او تحمیل  شده است. 
کودک کار را دریابیم چراکه اگر دردش دوا نشود زخمش عفونت می کند و درمانش بی درمان می شود و در بزرگسالی شایدسایه شوم آسیب های کودکی اش برسرش سنگینی کند که در این حال باید هزینه های هنگفتی برای درمان آسیب های ناشی ازروان وجسمی بیمار باید بر جامعه تحمیل شود.
 و اگر درمان نشود ریشه می دواند و بحرانش دامن اقشار مختلف جامعه را می گیردو برای همین است در برخی از کشورها با این پدیده مبارزه می کنند چرا که سر نوشت و آتیه کشورشان را همین افراد می سازنند. 
حال جای سوال است با افزایش کودکان کار چرا تصمیمی از سوی مسئولین  برای  پاک کردن چهر شهر از کودکان کار گرفته نمی شود چه برسد به اینکه قانونی در حمایت از کودکان کار تصویب شودـ  
چرا انجمن های مردم نهاد که تلاش برای حل مشکل دارند تعدادشان انگشت شمار است و حمایتی از سوی مسئولین نمی شوند. 
 تراژدی کودکان کار رمانی  است که به هر صورتی میتوان آنرا بارها نوشت بدون اینکه تکراری باشد.
 کودک کار رادریابیم و تنها موضوع جلسه مسئولی نباشد که پس پایان جلسه فراموش شود و روز از نو روزی ازنو دوباره کودک کار با دردهایش در زیر آسمان شهر تنها بماند.
نویسنده- حدیث-جمشیدی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار