دومین همایش استانی سفیران سیاسی و فرهنگی شوراهای دانش آموزی استان لرستان با محوریت تبیین شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی در پردیس علامه طباطبایی شهرستان خرم آباد برگزار شد
کد خبر: ۳۸۶۸۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰ 01 March 2017
دومین همایش استانی سفیران سیاسی و فرهنگی شوراهای دانش آموزی استان لرستان با حضور برگزیدگان شوراهای دانش آموزی مناطق و شهرستان ها ، روسا ی آموزش و پرورش و جمعی از فرهنگیان لرستان با محوریت تبیین شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی در پردیس علامه طباطبایی شهرستان خرم آباد برگزار شد

غلامعلی رجایی مشاور مرحوم آيت الله هاشمي رفسنجاني گفت : مرحوم رفسنجانی شخصیت بزرگی بود که به واسطه ارتباط با حضرت امام (ره) ؛انس با قرآن ، هوش وافر و شخصیت فوق العاده خود توانست تاثیر به سزایی دردوران های مختلف  انقلاب بر جای بگذارد .

رجايي افزود : امام خمینی(ره) انسان بسیار  بزرگی بود که حوزه  های علمیه کمتر کسی مانند امام خمینی(ره) را بخود دیده است،  اما از معدود کسانی که امام راحل نظرشان را قبول داشت،و برای او احترام قائل بود  آیت الله  هاشمی رفسنجانی بود .

رجایی  به روحیه امیدواری آیت الله هاشمی اشاره و  خاطر نشان کرد : آیت‌الله هاشمی مظهر امید بود و با وجود آن‌که در زندان  های ساواک شکنجه‌ شد و تا مرز اعدام و شهادت پیش رفت، امید در وجود این مرد بزرگ موج می زد و  خود را درگیر مسائل جزئی نمی‌کرد .

وی ادامه داد : آن مرحوم  در زندگی هرچه جلوتر می آمد متوکل‌تر می شد و در برابر مشکلات و ناملایمات صبر پیشه می کرد.

رجایی  در ادامه با اشاره به ابعاد شخصیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به دو بخش موهبتی و شخصیت اکتسابی وی اشاره کرد و گفت: در مدت تبعید و غیاب امام راحل؛  آیت‌الله هاشمی  از معدود کسانی بود که انقلاب را در کشور هدایت کردند.

رجایی  همچنین با اشاره به نقش مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی  در پایان دادن به جنگ تحمیلی و خروج ایران از بن بست ایجاد شده ، یادآور شد: جنازه‌های زن و مرد حلبچه را به صورت تپه های  بزرگی درست کرده بودند و زمانی که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با این صحنه مواجه شدند، سریعا به خدمت امام خمینی(ره) رفتند تا صحبت کنند که قطعنامه پایان جنگ را بپذیرند ،

آیت الله هاشمی فرمودند که شما مرا فرمانده جنگ کردید و من قطعنامه جنگ را می پذیرم و این‌گونه امام را متقاعد کردند تا قطعنامه را پذیرفتند و این نشان دهنده اعتماد بالای امام به آیت‌الله هاشمی بود و امام راحل بیانیه صادر کردند که پیشنهاد صلح را می پذیرند و نیز پس از جنگ در کشوری که از آن فقط مخروبه باقی مانده بود به مدت 8 سال مشغول سازندگی کشور و ترمیم روابط سیاسی خارجی شد.

رجایی  یادآور شد: آیت‌الله هاشمی 53 جلد تفسیر قرآن و فرهنگ راهنمای قرآن نوشتند که محصول دوران اسارت در زندان شاه است و فرمودند: این تفاسیر قرآن و  خاتمه  جنگ از جمله مواردی است که مرا خوشحال می کند و به ثمرات آن دل بسته ام .  مشاور آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود : ما بدون این‌که حتی یک وجب از خاک ایران را از دست بدهیم پیشنهاد صلح را با تاخیر پذیرفتیم و جلوی کشته شدن انسان‌ها را گرفتیم.

غلامعلی رجایی در ادامه افزود :  پژوهش‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مورد راه اندازی مترو و بازدیدهایی که از کشورهای توسعه یافته در دهه 50داشت ،نشان از آینده نگری و نگاه جامع ایشان به توسعه و عمران کشور داشت و پژوهش های ایشان در حوزه  سدسازی هم بعدها   تبدیل به یک کتاب شد؛ زیرا هر کاری که می‌خواستند انجام دهند را به صورت کامل تحقیق و بررسی می‌کردند

وی در قسمت دیگری از سخنان خود  به اوج تهمت ها در زمان حیات آن مرحوم اشاره کرد و افزود : در زمان حیات آن مرحوم تهمت های زیادی به خانواده ایشان  زدند که هیچ گاه این تهمت ها اثبات نشد .
رجایی اضافه کرد :هاشمی در شکل گرفتن برجام هم  نقشی اساسی داشت و مرتب دولت را در مطالبه حقوق مردم و پافشاری بر اصول  پشتیبانی  و حمایت می کرد .

محسن یوسفوند معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش لرستان نيز به ساحت تربیت سیاسی و فرهنگی دانش آموزان را مهم قلمداد کرد و گفت : بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش رویکرد تربیتی در اولویت است و باید تمام مبانی آموزشی و فرهنگی در خدمت تربیت دینی باشند . 

وی تاکید کرد : ما معتقدیم که باید تربیت سیاسی ، تربیت فرهنگی ، تربیت اقتصادی و تربیت اجتماعی دانش آموزان در کنار تعلیم و آموزش  مورد تاکید و توجه قرار گیرد .

رئیس اداره فرهنگی هنری آموزش و پرورش لرستان نيز با اشاره به برگزاری دو همایش سفیران سیاسی و فرهنگی در دو سال گذشته گفت : آموزش و پرورش معتقد است باید فضای نقد و نقادی را برای  دانش آموزان هموار کند و آنها را برای ورود به عرصه های مهم اجتماعی آماده کند .

 وی نگاه تک بعدی به آموزش  را یک آسیب جدی برشمرد و افزود : باید نگاه به مسائل تربیتی و فرهنگی جامع تر شود  و نگاه کلان نظام تعلیم و تربیت در این حوزه بسط و گسترش پیدا کند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار