رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پی انتشار اخباری مبنی بر بستری بیماری در نجف آباد به دلیل ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان گفت: بر اساس نتیجه آزمایشات بیمار نجف آبادی آنفلوآنزا نداشت و از بیمارستان مرخص شد.
کد خبر: ۳۶۹۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱ 30 January 2017
محمدمهدی گویا خبر ابتلای کارمند سازمان دامپزشکی نجف آباد به بیماری آنفلوآنزای پرندگان که در برخی رسانه ها مطرح شده است را تکذیب کرد.
 
وی اظهارکرد: این بیمار با علائم کاهش فشار خون به بیمارستان مراجعه کرد و بلافاصله تحت مراقبت قرار گرفته و در بررسی های بالینی هیچگونه علائمی از آنفلوآنزا نداشته است.
 
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر افزود: این بیمار چند ساعت بعد از مراجعه نیز با حال عمومی مناسب مرخص شده، اما از آنجا که این بیمار با پرندگان در تماس بوده است جهت اطمینان آزمایشات لازم به عمل آمد.
 
گویا تصریح کرد: مرجع اعلام موارد ابتلا به آنفلوآنزا پرندگان در انسان وزارت بهداشت است که تا کنون موردی در کشور مشاهده نشده است.
 
بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان'H5N1'، ویروسی مشترک بین انسان و طیور است.
 
گزارش‌های رسمی مسوولان دولتی چند کشور در آغاز ماه ژوئیه سال 2005 میلادی در باره همه‌گیری ویروس H5N1 در مرز برخی کشورها به سازمان بهداشت جهانی دام(OIE) اعلام شد و در پایان همان ماه، روسیه و قزاقستان گسترش آنفلوآنزای پرندگان را در کشورهای خود اعلام کردند و گفتند که عامل بیماری، ویروس H5N1 است.
 
از زمان ارائه نخستین گزارش‌های شیوع این ویروس در طیور موجود در روسیه که دامنه آن تنها بصورت محدود در سیبری بود، این ویروس شروع به گسترش به سمت غرب کرد بطوری که در قزاقستان در چند روستای مجاور مناطق آبی، نخستین شیوع این ویروس رویت شد.
 
انسان در ارتباط مستقیم با پرندگان بیمار یا لاشه‌های پرندگان کشته شده می تواند به این بیماری مبتلا شود.
 
آنفلوانزای پرندگان برغم اینکه شیوع آن به شدت شیوع آنفلونزای انسانی در بین انسان ها نیست و خیلی سخت از پرنده به انسان منتقل می شود، اما در صورت انتقال درصد تلفات و کشندگی آن بالاست و به همین دلیل، مجامع بین المللی روی کنترل این بیماری خیلی تاکید دارند.
 
در سال های اخیر، برای کنترل این ویروس خطرناک، توافق هایی میان سه سازمان خوار و بار کشاورزی ملل متحد(FAO)، سازمان بهداشت جهانی(WHO) و سازمان بهداشت جهانی دام(OIE) منعقد شده ‌است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار