کد خبر: ۳۶۷۱۰۱
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۴ 25 January 2017
 معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران بر اساس مقالات انتشاریافته در بانک اطلاعاتی اسکوپوس در سال 2016، رتبه نخست تولید علم در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و رتبه شانزدهم تولید علم در جهان را کسب کرد.

به گزارش ایرنا رضا ملک زاده روز چهارشنبه در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان اظهار داشت: 47 هزار و 700 مقاله و مستند علمی توسط محققان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بانک اطلاعاتی اسکوپوس منتشر شده است.
بر اساس اطلاعات منتشر شده؛ اسکوپوس (Scopus ) بزرگترین پایگاه اطلاعاتی «چکیده» و «استنادی» جهان است؛ یعنی علاوه بر چکیده مقالات، دارای فهرست منابع هر مقاله نیز بوده و بدین ترتیب امکان محاسبه تعداد استنادات به هر مقاله را فراهم می کند. از این رو می توان دریافت هر مقاله در این مجموعه، تاکنون چند بار توسط سایر مقالات مورد استناد قرار گرفته است که این خود شاخصی برای تعیین کیفیت مقاله می ‏شود.
وی بیان کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تنهایی حدود 30 درصد از تولیدات علمی کشور را برعهده دارد، این در حالی است که تنها 12درصد بودجه پژوهشی و 11 درصد عضو هیات علمی و محققان کشور در اختیار این وزارتخانه است.
وی افزود: آمار مقاله های منتشر شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به حدود 15هزار مقاله در سال رسیده است.
وی خاطر نشان کرد: رتبه ایران در استنادات به مقالات علمی در دنیا هجدهم و در منطقه نخست است. 
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران نه تنها از لحاظ آمار مقالات بلکه از لحاظ استنادات علمی هم رشد بسیار خوبی داشته است.
ملک زاده اظهار داشت: در ابتدای دولت یازدهم 108 دانشمند برتر در رشته پزشکی داشتیم که این آمار امسال به 421 نفر رسیده است. 
وی تصریح کرد: آمار شرکت های دانش بنیان در حوزه سلامت امروز به حدود 800 مورد رسیده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز در این نشست گفت: این دانشگاه 327 عضو هیات علمی دارد که 9 نفر از آنان حائز رتبه استادی و 39 نفر از آنان نیز دارای رتبه دانشیاری هستند.
محمودرضا میری اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با در اختیار داشتن 6 دانشکده در 74 رشته تحصیلی دانشجو می پذیرد.
وی افزود: هم اینک بیش از سه هزار و 800 دانشجو در مقاطع تحصیلی دکترای تخصصی و فوق تخصصی، دکترای حرفه ای، کارشناسی ارشد و کارشناسی این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.
وی بیان کرد: سلامت به عنوان یک برنامه اصلی و راهبردی مورد توجه دولت تدبیر و امید قرار گرفته است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: برنامه طرح تحول نظام سلامت اگر به مردم کشور امید هدیه داد، برای مردم سیستان و بلوچستان حیات بخش و نجات دهنده بود.
به گزارش ایرنا در این مراسم از 28 پژوهشگر برتر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و هشت نفر از پژوهشگران برتر شرکت های دانش بنیان این دانشگاه تقدیر شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار