اختلاف نظر درباره ی شبکه های مجازی
تابناک: با وجود اینکه مسئولان دولت و نمایندگان مجلس بر استفاده مناسب و در راستای اهداف از شبکه های مجازی اتفاق نظر دارند اما در شیوه به کارگیری این مسئله با هم اختلاف دارند، از همین رو باید دید که چه کسی پیروز این میدان می شود.
کد خبر: ۳۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۷ 08 February 2015
به گزارش تابناک، امروزه یکی از لوازم مورد نیاز که اکثریت از آن استفاده می کنند، تلفن های همراه است. این تلفن ها راه ارتباطی انسان ها با شبکه های مجازی هستند و از همین رو اگر فردی روزی این تلفن را در اختیار نداشته باشد، بخشی از زندگی آن مختل شده است.

این مسئله سبب شده تا مسئولان به فکر مقابله با این شبکه های مجازی بیفتند؟

البته در این بین نظر مسوولان در راستای اهداف نظام و اسلام با هم متفاوت است، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعتقاد دارد، با توجه به اینکه بیش از 9 میلیون ایرانی از وایبر استفاده می کنند، مقابله با شبکه های مجازی اجتناب ناپذیر بوده و نباید آن ها را فیلتر کرد بلکه باید در راستای فرهنگ سازی این شبکه های مجازی تلاش کرد.

در همین راستا محمد رضا صادق، مشاور رسانه ای رئیس جمهور نیز تأکید دارد: دنیای امروز، دنیای فضای مجازی بوده و از همین رو تفکری که معتقد است باید با شبکه های مجازی مقابله کند غلط است چرا که ما باید شبکه های مجازی را در اختیار گرفته و از ظرفیت این شبکه ها در راستای بهره گیری از منافع ملی استفاده کرد.

وی افزود: نباید شبکه های مجازی را محدود کرده و یا از آن ها فرار کنیم بلکه باید با برنامه ریزی صحیح در راستای آن استفاده مناسبی از چنین ظرفیتی شود.

با وجود اینکه دولت مردان تأکید دارند فیلترینگ راه مقابله با شبکه های مجازی نیست، اما مجلسی ها معتقداند باید با استفاده از یک نظام بندی مناسب از ظرفیت این شبکه ها استفاده کرد.

حجت الاسلام احمد سالک رییس کمسیون فرهنگی مجلس با تأکید بر اهمیت مقابله با محتواهای ضداخلاقی فضای مجازی خاطرنشان کرد: چند راه برای مقابله با محتواهای ضدارزش این شبکه‌ها وجود دارد و در درجه نخست باید نسل جوان را با معارف دین نه به‌طور سطحی بلکه به‌طور عمیق آشنا کنیم و این آشنایی باید از خانواده و آموزش و پرورش که مبنای حرکت هستند، شروع شود.

‌سالک خاطرنشان کرد: نباید اجازه داد که این‌گونه تهاجمات فرهنگی و اخلاقی بر افراد تأثیر‌گذار باشد و در درجه دوم ما باید از همین ابزار تکنولوژی استفاده و اعتقادات و اخلاق اسلامی و دینی را به نسل جوان داخل و خارج کشور منتقل کنیم و در آخر باید تلاش کنیم فهم سیاسی جامعه را توأم با بصیرت ارتقا بخشیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: اخیراً در حال بررسی طرحی با عنوان «طرح نظام رسانه‌ها» هستیم که به‌زودی تصویب می‌شود و در این طرح فضای مجازی به‌خصوص سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی در دستور کار قرار گرفته و این مسئله راهکاری آشکار برای مقابله با محتویات ناسالم فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است.

نکته قابل توجه این است که آیا «طرح نظام رسانه‌ها» همان فیلترینگ هوشمند شبکه های مجازی بوده و تا چندی دیگر بیشتر نمی توان از این شبکه های مجازی استفاده کرد؟

با وجود اینکه هر دو قوه تأکید بر استفاده مناسب از این ظرفیت دارند اما مجلسی ها معتقداند باید این شبکه های مجازی نظام بندی شده و با ساماندهی مناسب از آن استفاده کرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار