در آستانه سفر ریاست جمهور و هئیت همراه
تابناک تبریز - چنانچه از اظهارات برخی مسئولا ن استانی و کشوری و نیز اخبار رسانه ها برداشت می شود ، آقای روحانی رئیس جمهوری طی هفته های آتی به استان آذربایجان شرقی و شهر کهن تبریز سفر خواهند کرد و از هم اکنون مقد مات این سفر در حال فراهم شدن است
کد خبر: ۳۴۹۳۸
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۰ 13 May 2015

انجام سفر های رئیس جمهوری و وزرا به استانها و از جمله به استان آذربایجان شرقی فارغ از دیدار از نزدیک با مردم این استان ، می تواند در صورت انجام برنامه ریزی مناسب ، از نقطه نظر توسعه عمران و آبادانی و پیشرفت و تقویت زیر ساخت های منطقه نیز حائز اهمیت بوده باشد.

بنا بر این ، در آستانه انجام این سفر یاد آوری مواردی را بعنوان حداقل توقعات از رئیس جمهور در سفر به تبریز ضروری می داند و امید آن دارد که در دولت تدبیر و امید در صورت امکان به آنها توجه شود .

آقای روحانی ، استان آذربایجان شرقی که شما به آن سفر خواهید کرد در واقع سر ایران است ، با مردمانی فهیم ونکته سنج با سابقه طولانی تدین و ورود در سیاست؛ که این مردمان خوب و بد و خادم و خاطی را به راحتی از هم تشخیص می دهند و خادم را قدر دانسته و به خاطی پشت می کنند.

آقای رئیس جمهور ، باید دانست که آذربایجان سابقه طولانی درمهد تمدن بودن دارد ، و اگر امروز احساس می شود که قدری از این غافله عقب مانده ، همچنان با تکیه بر نیرو های فکری و کاری ، ا مید به پر شدن خلع بوجود آمده دارد و در این میان انتظاراتی از دولت دارد که بجا ست به آنها نه که در حرف بلکه در عمل توجه شود.

آقای رئیس جمهور ؛ استان آذربایجان شرقی و بعبارتی دیگر منطقه آذربایجان علیرغم موقعیت جغرافیائی و واقع شدن در مسیر جاده ترانزیتی اروپا ، متاسفانه ،نه که امروز ، بلکه از سالهای طولانی به لحاظ وجود ی زیر ساخت های جاده ای مورد بی مهری قرار گرفته و هم اکنون اگر از تنها آزاد راه تبریز – زنجان بگذریم ، که البته این جاده نیز علیرغم کوتاهی عمرش با وضعیت نا مناسبی مواجه است ، بقیه راههای مواصلاتی استان هیچ تعریفی ندارند و بسیاری اتوبانها و جاده ها ی مطرح شده از سوی مسئولان در طول سالیان تقریبا بی نتیجه مانده اند! جاده های نواحی شرقی استان مثل تبریز به اهر ، تبریز به سراب ، جاده های شمال غربی مثل مرند – جلفا و مرند – بازرگان، و همینطور جاده های جنوب غربی و جنوب شرقی که اغلب استاندارد ها ی لازم را ندارند و مردم استان سالیان طولانی است که از این بابت رنج می برند. خط آهن میانه – تبریز هم سالهاست که رویش کار می شود وهنوز به اتمام نرسیده و همچنان در حال به اصطلاح اجرا است اگر اعتبار لازمش تامین شود.

آقای روحانی ؛ موضوع خشک شدن دریاچه ارومیه بخا طر تاثیری که می تواند در زندگی مردمان ساکن در آذربایجان داشته باشد ، برای منطقه حیاتی است . موضوعی که شما هم به خوبی به آن واقف هستید و در جریان سفرتبلیغات انتخاباتی به تبریزخود هم به آن پرداختید و وعده هائی را دادید که تا حدودی امیدوار کننده بود . در این خصوص هر چند تا کنون اقداماتی صورت گرفته ولی به نظر می رسد موضوع نظر به اهمیت آن جای کار و توجه خیلی بیشتری را داشته باشد تا بتواند در عمل آب را به دریاچه ارومیه برساند و این دریاچه را از خطر جدی خشک شدن قطعی که می تواند زندگی بسیاری را با خطر مواجه سازد، نجات دهد.

آقای رئیس جمهور ، در حالیکه شهر کهن تبریزروزگارانی نه چندان دور به شهر باغ ها معروف بوده ، امروزه به لحاظ موضوعاتی از قبیل کمبود فضای سبز ، حاشیه نشینی ، ترافیک ، کمبود امکانات ناوگان حمل و نقل عمومی در رنج است ، واز طرفی هم ،به جهت تداوم کوچ همواره روستائیان به شهر ها و از جمله تبریز، اقدامات محدود ارگانهای مسئول شهری نمی توانند چاره درد باشند و اغلب بر مشکلات افزوده می شود. در این میان مترو تبریز که از سالها پیش شروع به ساخت و راه اندازی نموده ، هنوز به علت مشکلات آماده بهره برداری نشده است و نیاز به توجه بیشتر دولت دارد.

اقای روحانی ، آذربایجان شرقی که روزگاری به قطب کشاورزی ، صنعتی و تجاری بودن واقعی خود می بالید ، اکنون در هر دو زمینه با مشکلات زیادی مواجه بوده و در نتیجه ، مشکلات اشتغال و پائین بودن در آمد سرا نه ، مردم وخانواده ها و بویژه قشرجوان را رنج می دهد که دولت باید در این جهت ها با کمک به زیر ساخت ها در منطقه به کمک مردم بیاید.هم اکنون بسیاری از واحد های صنعتی و تولیدی استان و حتی بازار و کسبه حال و روز خوبی را ندارند که می داند بخشی هم از رکود اقتصادی است ، ولی همه علت نیست.

آقای روحانی ،بطوریکه اخیرا مسئولان شهری تبریز اعلام کرده اند ، 47 در صد مردم آذربایجان شرقی در شهر تبریز به سر می برند و این در حالیست که این شهر در حال حاضر بالغ بر 400 هزار نفر حاشیه نشین دارد که با کمترین امکانات روزگار می گذرانند و اقدامات اندک شهر داری هم نمی تواند چندان موثر باشد. حاشیه نشینی در شهر تاریخی تبریز موضوعی است که به نظر نمی رسد بدون کمک دولت بتوان کاری اساسی در خصوص آن انجام داد.

آقای رئیس جمهور ، برای شهر جدید سهند در فاصله 30 کیلو متری از تبریز که اغلب قشر ضعیف جامعه جمعیت ساکن آن را تشکیل می دهند، از خیلی سالها پیش جاده ای کشیده می شود که تا کنون به نتیجه لازم نرسیده و مسئولا ن نیاز مالی را مطرح می کنند که در این خصوص هم چشم امید به کمکهای دولت است.

آقای روحانی ، مهرانرود از شرق تبریز تا غرب آن کشیده شده است . جهت روان سازی آب در آن ، اکنون سالهاست که مسئولان اعم از محلی و کشوری وعده می دهند ، اما ، آنچه امروزاز این به اصطلاح رودخانه عبوری از مرکز شهر تبریز می گذرد اغلب فاضلاب است ، نه آب ! گفته می شود تا دولت کمک نکند شدنی نیست.

آقای رئیس جمهور ،آثار تاریخی تبریز و استان هم به توجه بیشتر دولت نیازمندند ، باور ندارید ! همین امروز سری به آنها بزنید.

آقای روحانی ، باید عرض کنم اگر روزی و روزگاری شهر کهن تبریز به جهت عمرانی سرآمد اغلب شهر های همطراز داخلی و حتی بعضی کشور های منطقه بوده ، متاسفانه امروز به گواه خود بعضی مسئولان محلی که به آنها رفت و آمد دارند ، از بسیاری این شهر هاعقب مانده وبه نظر می رسد که دولت باید در کنار مردم منطقه برای جبران این عقب ماندگی ها همت کند .

محمد حسن علملو- روزنامه نگار

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :