معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه گفت: کشاورزان استان توصیه‌های کمیته کاربردی هواشناسی را جدی گرفته و نسبت به رعایت آنها اقدام کنند.
کد خبر: ۳۴۷۳۳۱
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴ 22 December 2016
به گزارش تابناک و به نقل از ایرنا دکتر سید افشین صفوی روز پنجشنبه با اشاره به اهمیت توصیه‌های هواشناسی در جلوگیری از خسارت به اراضی کشاورزی به برخی توصیه‌ها در حوزه کشاورزی پرداخت و افزود: با توجه به فرارسیدن فصل سرما زارعان نسبت به شخم عمیق زمستانه (چله بر) ترجیحا همراه یخ آب و یا غرقاب زمستانه به منظور تراکم کرم های سفید ریشه غلات و سایر آفات خاکزی اقدام نمایند.
وی گفت: در زراعت گندم دیم با رعایت تناوب زراعی از محصولاتی مانند نخود، عدس و ماش علوفه‌ای برای تناوب استفاده کرده و از کشت متوالی گندم خودداری کنند.
وی با اشاره به اینکه چغندر قندهای برداشت شده باید در اماکن مناسب جمع آوری شوند، اظهار کرد: جمع آوری محصولات برداشت شده نظیر چغندرقند و پوشاندن با پوشش‌های مناسب و متعارف در منطقه و یا انتقال به اماکن مسقف می‌تواند از خسارت سرمازدگی محصول جلوگیری کند.
وی گفت: در زراعت‌های آبی پاییزه کاربرد ترکیبات پتاسه به صورت محلول پاشی توصیه می‌شود.
صفوی در خصوص پیشگیری و جلوگیری از سرمازدگی باغات افزود: باید باغداران پس از برداشت میوه بقایا و شاخه‌های شکسته و آلوده به بیماری قارچی و باکتریایی را از محیط باغ خارج نمایند.
صفوی اضافه کرد: اعمال تمهیداتی نظیر پیچیدن نوارهای 20 سانتی‌ متری مقواهای آجدار روی دور تنه درختان، رنگ آمیزی با رنگ‌های کشاورزی مانند کائولن و بردوفیکس که در محیط قابل تجزیه هستند همچنین پوشاندن تنه درختان میوه به منظور ممانعت از صدمه جوندگان، از سرمازدگی، آفتاب سوختگی و حمله جوندگان و آفات جلوگیری کرد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در خصوص گلخانه‌ها نیز توصیه کرد: گلخانه‌ داران نسبت به رعایت ایزولاسیون و متعادل نمودن دمای محیط سالن‌ها به علت اختلاف بالای دمای شبانه روز اقدام کنند.
استان 2 میلیون نفری کرمانشاه 45 هزار هکتار باغ و 900 هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که حدود 25 درصد آن آبی است. هم اکنون مجموع تولیدات زراعی استان کرمانشاه دو میلیون و 960 هزار تن است. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار