مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی کرمانشاه معتقد است که تجاوز به زمین های کشاورزی به منظور تغییر کاربری آنها در نتیجه مشارکت فعال مردم و افزایش سطح آگاهی آنها به تبعات ناشی از این اقدام غیرقانونی، منجر به کاهش این جرم در استان شده است.
کد خبر: ۳۴۷۳۲۹
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰ 22 December 2016
به گزارش تابناک و به نقل از ایرنا،انشاءاله کولانی روز پنجشنبه اجرای قانون را یکی از وظایف و تکالیف مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان دانست و افزود: براساس مفاد قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها، هرگونه تغییر کاربری در قالب ایجاد بنا یا افزایش، برداشتن شن و ماسه و سایر اقدام هایی که بنا به تشخیص وزارت جهاد کشاورزی تغییر کاربری محسوب می‎گردد، چنانچه به طور غیرمجاز و بدون اخذ مجوز از کمیسیون موضوع تبصره (1) ماده (1) این قانون صورت پذیرد، جرم بوده و مأموران جهاد کشاورزی محل مکلفند نسبت به توقف عملیات اقدام و مراتب را به اداره متبوع برای انعکاس به مراجع قضایی اعلام نمایند.
وی اگرچه اشاره به آمار تغییر کاربری ها در استان نکرد و اعلام این آمارها را منوط به جمع بندی نهایی دانست اما گفت: اقدام های پیشگیرانه، اطلاع رسانی های گسترده و همکاری و مشارکت مردم منجر به کاهش تغییر کاربری ها و سوء استفاده ها از زمین های کشاورزی شده است.
او اظهار کرد: مدیریت امور اراضی استان برای ارتباط بیشتر با بهره برداران هم از لحاظ مشاوره، اطلاع رسانی، پیشگیری و جلوگیری از وقوع جرم و همچنین گزارش مربوط به ساخت و سازهای غیرمجاز در سطح استان اقدام به برقراری سامانه 131 کرده است.
وی گفت: در یکسال اخیر در جهت ایجاد نظم و امنیت بیشتر سامانه اقدام به بکارگیری مشاور انتظامی و همچنین بکارگیری عوامل سامانه 131 از طریق شرکت ها و به کارگیری عوامل انتظامی در معیت گشت های ویژه تعیین شده در سطح شهرستان ها کردیم.
مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه افزود: اکنون در تمام 14 شهرستان استان گشت ویژه زیرنظر مدیریت های جهاد کشاورزی در جهت پیشگیری از هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز فعال شده و این گشت ها به صورت مستمر از مناطق بازدید می کنند.
وی اضافه کرد: سازمان امور اراضی کشور تجهیزان کامل به هفت گشت استان اختصاص داده که این گشت ها توسط سامانه 131 و به وسیله GPS و کنترل CRM مورد نظارت و کنترل قرار می گیرند.
وی گفت: این گشت ها در اختیار مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها است و به محض اطلاع از گزارش هایی مبنی بر تجاوز به اراضی کشاورزی، چه در حین بازدید و چه گزارش های واصله جهاد کشاورزی و یا سامانه 131 با ابلاغ به گشت های مربوطه نسبت به اقدام قانونی اعم از پیگیری و توقف عملیات و در نهایت در صورت نیاز نسبت به تشکیل پرونده قضایی اقدام می کنند.
کولانی در ادامه به تشکیل شورای حفظ حقوق بیت المال در استان نیز اشاره کرد و گفت: این شورا به ریاست رییس کل دادگستری، دادستان مرکز استان و سایر اعضا هر 15روز یکبار در استان تشکیل جلسه می دهد و تاکیدات، پیگیری ها و هماهنگی های لازم با شعب دادگستری و دستگاه های خدمات رسان و همچنین اقدامات پیشگیرانه در جهت حفظ حقوق بیت المال پیگیری، نظارت و اقدام می گردد.
او اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و همکاری های بسیار خوب دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و مردم و برقراری گشت های ویژه را در کاهش جرم در حوزه اراضی کشاورزی را بسیار موثر دانست.
وی تهیه و توزیع دفترک، بنر آموزشی و ترویجی و همچنین سایر اقدامات اطلاع رسانی را در جهت آگاه سازی مردم از تبعات تغییر کاربری اراضی کشاورزی را از دیگر اقدام های مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان دانست.
استان 2 میلیون نفری کرمانشاه 45 هزار هکتار باغ و 900 هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که حدود 25 درصد آن آبی است.
هم اکنون مجموع تولیدات زراعی استان کرمانشاه دو میلیون و 960 هزار تن است.
از مجموع 2.49 میلیون هکتار وسعت استان حدود 1.72 میلیون هکتار را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار