حجم گسترده ای از کالاهای سرمایه ای وارد شده به گمرکات استان قم، مربوط به ماشین آلات مورد نیاز واحدهای صنعتی و تولیدی داخلی است.
کد خبر: ۳۴۵۸۵۳
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰ 19 December 2016
به گزارش تابناک قم، کالاهای سرمایه ای، کالاهایی هستند که به صورت مستقیم به مصرف نمی رسند بلکه از آنها برای تولید و یا تجهیز کالاهای دیگر استفاده می شود؛ کالاهای سرمایه ای به دلیل نقش موثری که درافزایش کمیت و کیفیت تولید کالا در واحدهای صنعتی دارند، همواره مورد توجه فعالان اقتصادی هستند و دربخش صنعت استفاده از آنها به عنوان مهمترین راهکار برای بالا بردن سطح بهره وری و ایجاد ارزش افزوده شناخته می شود. 

علاوه برماشین آلات و مواد اولیه، کالاهای نیمه ساخت یافته که در جریان تولید محصول نهایی به کار گرفته می شوند نیز دردایره کالاهای سرمایه ای از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند، به نحوی که مسئولان اقتصادی کشور دراین سالها تلاش کردند با عبور ازواردات کالاهای مصرفی، میزان کالاهای نیمه ساخت یافته را افزایش دهند. 

به منظور دسترسی به اطلاعات تکمیلی در خصوص وضعیت ورود کالاهای سرمایه ای به قم، خبرنگار ایرنا مصاحبه ای با رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم انجام داد؛ سید مجتبی فرهادی در این گفت و گو افزود: بیشترین حجم کالاهای سرمایه ای وارد شده به استان قم را ماشین آلات، مواد اولیه مورد نیاز واحدهای صنعتی و کالاهای نیمه ساخت یافته تشکیل می دهد. 

وی بیان کرد: درجهان امروز هیچ کدام از کشورها به تنهایی نمی توانند تولید کننده تمام کالاهای مورد نیاز خود باشند، بنابراین تولید کنندگان در سراسر جهان به دنبال دست یابی به مزیت های اقتصادی ازجمله تهیه کالای ارزان قیمت، باکیفیت هستند که ارزش افزوده بیشتری برای آنها ایجاد کند. 

وی ادامه داد: درشرایط کنونی، بیشتر کالاها به صورت مشترک درکشورهای مختلف تولید می شود و در بازارهای بین المللی به فروش می رسد، به همین جهت وارد کردن کالاهای سرمایه ای به داخل کشور و پذیرفتن سهمی در تولید محصول نهایی، نقش مهمی در توسعه اقتصادی ایران دارد. 

فرهادی با اشاره به این که برای تولید محصول با کیفیت در داخل کشور باید فناوری روز دنیا را در قالب کالاهای سرمایه ای وارد کرد، گفت: در مولفه های اقتصاد مقاومتی هم استفاده از موقعیت ویژه بازارهای بین المللی و تعامل با سایر کشورها برای صادرات کالاهای ساخت داخل به نقاط مختلف جهان از اهمیت خاصی برخوردار است و درهمین راستا آوردن ماشین آلات، ابزارها و فناوری روز دنیا برای بالا بردن سطح کمیت و کیفیت محصولات داخلی در واحدهای صنعتی، امری ضروری می باشد. 

وی با اشاره به این که تحریم ها در سالیان گذشته به فرآیند واردات کالاهای سرمایه ای زیان وارد ساخت گفت: درحال حاضر با تحولات سیاسی انجام شده، تراز تجاری ایران به سمت مثبت شدن حرکت می کند و وضعیت ورود کالاهای سرمایه ای از جمله ماشین آلات و تکنولوژی روز دنیا به داخل کشور، رو به بهبودی است.
 
وی با بیان این که ماشین آلات مورد نیاز در حوزه صنعت و راهسازی، مهمترین کالاهای سرمایه ای وارد شده به قم هستند، افزود: کالاهای نیمه ساخت یافته که برای ساخت خودرو و موتور سیکلت مورد استفاده است، ابزار مورد نیاز برای تعمیر و تجهیز دستگاه های خودپرداز و فتوکپی، الیاف و همچنین مواد اولیه واحدهای صنعتی از جمله دیگر کالاهای سرمایه ای هستند که برای استفاده در داخل کشور و سطح استان وارد گمرکات قم می شوند. 

وی ادامه داد: کره، چین، ژاپن، انگلیس، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، آلمان، لهستان، اندونزی، ترکیه، هند، امارات و عراق از جمله مهمترین کشورهایی هستند که کالاهای سرمایه ای، ماشین آلات و مواد اولیه مورد نیاز صنایع از آنها وارد گمرکات استان قم می شود. 

فرهادی با اشاره به این که واردات کالاهای مصرفی مانند کالاهای سرمایه برای کشور مفید نیست و باید میزان آن کاهش یابد، گفت: درمهرماه سال 95 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حجم واردات کالاهای مصرفی به گمرکات استان قم از جمله منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، از نظر ارزشی 32 و از نظر وزنی 51 درصد کاهش داشته است. 

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان با حدود 100 واحد فعال درصدر مناطق آزاد تجاری – صنعتی ویژه اقتصادی کشور قرار دارد و مدتی قبل به دلیل داشتن بیشترین محصول مصوب و پرونده مطرح شده به کمیسیون ارزش افزوده، توانست برای چندمین سال متوالی رتبه نخست را در میان تمامی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی کشور، کسب نماید. 

استان قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه(ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است. 

درشش ماهه نخست سال جاری دربخش واردات، کالاهایی مانند خودرو سواری، الیاف، دستگاه فتوکپی، مواد اولیه لوازم آرایشی و بهداشتی، اجزای موتورسیکلت و پکیج، به ارزش 239 میلیون دلار وارد گمرک استان قم شده است. 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار