کد خبر: ۳۴۰۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۶ 09 December 2016
تابناک گیلان / سرویس کرمانشاه- معاون رئیس جمهور و رئیس برنامه و بودجه کشور از اختصاص یک و نیم میلیارد دلار از ذخایر صندوق توسعه ملی صرفا جهت اشتغال جوانان و با اولویت استان هایی که رقم بیکاری آنها بالاست خبرداد.

دکتر نوبخت در جلسه شورای برنامه ریزی استان کرمانشاه که با حضور استاندار، معاونین وی و مدیران دستگاه های اداری و اجرایی استان در سالن شهدای دولت استانداری کرمانشاه برگزارشد، با اشاره به اینکه راه آهن یکی از مولفه های توسعه و زمینه ساز توسعه است، اظهارداشت: برهمین مبنا در برنامه ششم توسعه مباحث گسترش حمل و نقل ریلی یکی از اولویت ها است.
وی ادامه داد: در بودجه سال 96 حدود 10 هزار میلیارد تومان برای چهار مقوله محیط زیست، آب، فاضلاب و حمل و نقل ریلی اعتبار در نظر گرفته شده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه اعتبارات ویژه ای برای ترمیم اعتبارات استانی در این چهار فصل گنجانده شده است، تصریح داشت: طرح راه آهن غرب به عنوان مطالبه مردم و نمایندگان کرمانشاه از جمله مسائلی است که در ردیف بودجه به آن توجه شده تا بتوانیم شاهد تکمیل آن پیش از پایان سالجاری باشیم.
وی افزود: سازمان بودجه 149 میلیارد تومان برای راه آهن غرب اختصاص داد تا وزارت راه و شهرسازی بتواند قبل از اتمام دوره دولت یازده به بهره برداری برسد.
معاون رئیس جمهور سال 94 را سالی سخت از نظر مالی برای دولت توصیف و اضافه کرد: در سال گذشته به دلیل افت قیمت نفت موفق نشدیم همه اعتباراتی را که پیش بینی کرده بودیم تخصیص دهیم، در سفر هایی که رئیس جمهور به استان ها دارد و اعتباراتی را تعیین می کند ما موظف به پرداخت آن اعتبارات هستیم اما به دلیل کاهش قیمت نفت نتوانستیم آن اعتبارات را تخصیص دهیم و این امر در سال 95 علاوه بر پرداخت اعتبارات سال جاری باید محقق شود.
وی از اتصال 5 استان به مرکز در قالب مصوبات اقتصاد مقاومتی خبرداد و بیان داشت: " تهران، همدان، سنندج" ، " ملایر، فیروزان، کرمانشاه، خسروی" ، " مراغه، ارومیه" ، " میانه، بستان آباد، تبریز" ، "قزوین، رشت، آستارا" پنج مسیری هستند که در قالب مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده اند.
نوبخت ادامه داد: از اینرو راه آهن غرب مورد توجه است، بعد از سفر رئیس جمهور به استان کرمانشاه این طرح ملی در ردیف بودجه تحت عنوان احداث راه آهن غرب کشور 149 میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شد، اما از ابتدای سال تا کنون جمعا 249 میلیارد و 652 میلیون تومان یعنی 100 میلیارد تومان بیشتر به آن اختصاص و پرداخت شده است.
وی با تاکید بر این مطلب که هیچ دستگاه اجرایی حق ندارد بگوید به خاطر مشکل مالی پروژه ها را انجام نمی دهم، اضافه کرد: اگر مشکل اعتباری پیش آید ما آن را تامین می کنیم.
معاون رئیس جمهور با توجه بازدید امروز خود در تشریح وضعیت پروژه راه آهن غرب اظهارداشت: از ملایر تا فیروزان زیرسازی، ریل گذاری و ایستگاه آماده شده و تا دهه فجر آماده بهره برداری است، از فیروزان به سمت کرمانشاه از دو مسیر در حال اقدام هستیم و مدیرعامل راه آهن کشور نیز قول داده است که این دو مسیر را زودتر از زمان آماده کند.
وی به اقدامات دولت تدبیر و امید در طول سه سال فعالیت خود در حوزه راه آهن اشاره کرد و گفت: در این دولت 700 کیلومتر از ریل های مستعمل شده تعویض گردید، 1000 کیلومتر بهینه سازی شد و 1300 کیلومتر راه آهن احداث شده است.
 رئیس برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه بودجه دولت از 119 میلیارد دلار به 23 میلیارد دلار رسیده است، عنوان کرد: با این قیمت نفت پیش بینی می شود در سال 96 حدود 1085 میلیارد تومان توسط شرکت های دولتی و دولت خرج شود که از این رقم 757 هزار میلیارد تومان توسط شرکت های دولتی و 371 هزار میلیارد تومان خواهد بود و 51 هزار میلیارد تومان نیز هزینه های اختصاصی دستگاه ها است.
وی خاطرنشان ساخت: دولت 160 هزار میلیارد تومان آن را از مسیر مالیات و حقوق گمرک، 111هزار میلیارد از طریق فروش نفت و بقیه را از طریق فروش سهام کارخانجات و اوراق قرضه تامین می کند.

نوبخت اضافه کرد: از 320 هزار میلیارد تومان 62 هزار و 700 میلیارد تومان آن در طرح های عمرانی سرمایه گذاری می شود، 21 هزار میلیارد آن صرف خرید اوراق مشارکت می شود.
وی در پاسخ به برخی از انتقادات به دولت که درصد بیشتری از بودجه را هزینه های جاری اختصاص می دهد و نه عمرانی، گفت: 72 هزار میلیارد تومان از بودجه به رفاه اجتماعی،  47 هزار میلیارد به آموزش و پژوهش، 40 هزار میلیارد به دفاع و امنیت و 21 هزار میلیارد به سلامت اختصاص می یابد.
معاون رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود تصریح داشت:  با این اوصاف استان کرمانشاه از بودجه سال 95 دو سهم خواهد داشت یکی عدد و رقمی که در بودجه مختص به استان است و دیگری اعتباری است که از تبصره 3 و 5 به مبلغ 10 هزار میلیارد تومان برای 4 فصل آب، فاضلاب، محیط زیست و ریزگردها در استان ها در نظر گرفته شده است.
وی در پایان ضمن آنکه قول داد اعتبارات مناسبی را در بخش فاضلاب جهت ساماندهی فاضلاب قره سو و آبشوران در اختیار استان کرمانشاه قرار دهد، تاکید کرد: 1 و نیم میلیارد دلار از ذخایر صندوق توسعه ملی صرفا جهت اشتغال در استان ها خصوصا استان های محروم در نظر گرفته شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار