رئیس مرکز تخصصی اوتیسم «حس پنهان» کرمانشاه از آغاز طرح غربالگری اوتیسم در کرمانشاه همزمان با سراسر کشور خبر داد.
کد خبر: ۳۳۹۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۲ 05 December 2016
به گزارش تابناک و به نقل از ایسنا،الهام حیرانی با اشاره به اجرای طرح غربالگری اوتیسم در سراسر کشور از 12 آذر ماه، اظهار کرد: این طرح در کرمانشاه نیز آغاز شده است.

وی افراد تحت پوشش این طرح را کودکان دو تا پنج ساله اعلام کرد و یادآور شد: این غربالگری در کرمانشاه در مرکز تخصصی اوتیسم حس پنهان واقع  در بلوار تاقبستان، کوچه 124 پلاک 83 انجام می‌شود.

رئیس مرکز تخصصی اوتیسم کرمانشاه با اشاره به اینکه تاکنون 120 کودک اوتیسمی در کرمانشاه شناسایی شده، از ارائه خدمات به 15 نفر از این کودکان در مرکز تخصصی اوتیسم کرمانشاه خبر داد.

حیرانی اظهار کرد: اوتیسم یک اختلال رشدی عصبی است که در سه حیطه رفتارهای محدود شده و تکراری، نقص در تعامل اجتماعی و اختلال در ارتباط‌ات کلامی و غیرکلامی خود را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: علت دقیق اختلال اوتیسم هنوز مشخص نیست، اما گفته می‌شود ژنتیک نقش مهمی در این اختلال دارد و رد پای عوامل محیطی نیز در آن بسیار پررنگ است.

این مسئول، اوتیسم را یک اختلال برای تمام عمر عنوان کرد و افزود: اوتیسم می‌تواند با اختلالات دیگری مانند وسواس، افسردگی و اختلال دو قطبی، اضطراب، نقص در توجه و بیش فعالی، ناتوانی یادگیری، اختلال در خواب و... همراه باشد.

رئیس مرکز تخصصی اوتیسم کرمانشاه گفت: میزان شیوع اوتیسم طی سال‌های گذشته یک در دو هزار نفر بوده و در سال‌های بعدی به یک در 500 نفر و در سال 2013به یک در هر 65 نفر رسیده است.

به گفته حیرانی، در آخرین گزارش‌های علمی، میزان شیوع اوتیسم در آمریکا، انگلیس و سوئد یک در 46 نفر گزارش شده است.

وی با بیان اینکه افراد دارای اوتیسم به رنگ، نور و صدا حساس هستند، افزود: فرد دارای اختلال اوتیسم کم توان هوشی نیست، هر چند گروهی از آنها دارای بهره  هوشی زیر 70 هستند.

مسئول مرکز تخصصی اوتیسم کرمانشاه با اشاره به اینکه اختلال اوتیسم را می‌توان با مداخلات زودهنگام همه جانبه کنترل کرد، گفت: این اختلال به دو شیوه ارزیابی مستقیم و غیرمستقیم قابل تشخیص است.

حیرانی معتقد است، نباید به اوتیسم به عنوان یک بیماری نگاه کرد، بلکه افراد اوتیسمی افرادی دارای ویژگی‌های خاص هستند که باید مورد توجه قرار گیرند و شرایط برای حضور آنها در جامعه فراهم شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار