مدیرکل دامپزشکی استان قم:
مدیرکل دامپزشکی استان قم گفت: بر اساس نتایج آزمایش‌ها در شرایط کنونی هیچ موردی از بیماری آنفلوآنزا در پرندگان نداشتیم و در حال حاضر استان در این زمینه پاک است.
کد خبر: ۳۳۴۱۵۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۹ 24 November 2016
به گزارش تابناک قم، محمدمهدی رفیعی با اشاره به بیماری‌های طیور اظهار کرد: با توجه به فرارسیدن فصل سرما همزمان با مهاجرت پرندگان به کشور بحث خطر انتقال بیماری‌های تنفسی طیور جدی است، باید مرغداران مواظب بیماری‌های مختلف که سبب تلفات در طیور می‌شود، باشند.

وی با اشاره به اجرای طرح پایش بیماری آنفلوآنزا از 26 مهر تا 13 آبان سال جاری گفت: در مجموع این طرح 2 هزار و 445 مورد از طیور از مناطق مختلف استان نمونه‌برداری شد و در مجموع 4 هزار و 890 مورد آزمایش روی نمونه‌ها صورت گرفت.

مدیرکل دامپزشکی استان قم خاطرنشان کرد: در مرحله اول این طرح از مراکز بازارچه‌های فروش پرندگان نمونه‌برداری کردیم که 341 مورد نمونه از این مکان اخذ شد و 682 آزمایش روی نمونه‌های آنها صورت گرفت.

وی با بیان اینکه مرحله دیگر روی نمونه‌های طیور روستایی بود که از طیور خانگی نمونه‌برداری کردیم، گفت: از 80 روستای استان نمونه‌برداری انجام شده، در مجموع هزار و 124 نمونه از طیور اخذ شد که 2 هزار و 248 آزمایش روی نمونه‌ها صورت گرفت.

رفیعی ادامه داد: مرحله سوم طرح شامل نمونه‌برداری از مرغداری‌ها و طیور صنعتی بود، در مجموع هزار و 960 آزمایش انجام شد که بخشی از این آزمایشات در آزمایشگاه مرکزی اداره‌کل صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: نتایج آزمایش‌ها و شرایط کنونی هیچ موردی از بیماری آنفلوآنزا در پرندگان نداشتیم و در حال حاضر استان در این زمینه پاک است.

مدیرکل دامپزشکی استان قم با توجه به ورود پرندگان مهاجر و فصل سرما به مرغداران توصیه کرد: مسائل و توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی، مسؤولان فنی و دامپزشکان را به طور جدی در مرغداری‌ها رعایت کنند.

وی تردد و جا به جایی بین مرغداری‌ها را مورد توجه قرار داد و افزود:‌ جا به جایی افراد باید به حداقل ممکن برسد و هر کسی بخواهد وارد مرغداری شود، لباس یک بار مصرف بپوشد و ضدعفونی چکمه‌ها را در نظر داشته باشد و توصیه‌های بهداشتی را به کارگران آموزش دهند.

مدیرکل دامپزشکی استان قم خاطرنشان کرد:‌ افراد حتی‌المقدور از ورود هر گونه خودرو در هر شرایطی به مرغداری جلوگیری کنند، اگر بحث انتقال خودرو ضرورت دارد، برای ورود به مرغداری شست‌وشو و ضدعفونی شود.

وی عنوان کرد:‌ اگر مرغداری به هر علتی تلفات غیرمتعارف مشاهده کرد، به دامپزشکی گزارش دهند، افراد می‌توانند با اداره‌کل دامپزشکی با شماره 36123456 تماس حاصل کنند یا به مسؤول فنی واحد خود گزارش دهند تا بتوانیم برای کارهای تشخیص اقدام کنیم.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار