مدیرجهادکشاورزی خاش گفت بیش از 3 هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان به زیر کشت محصول جو رفت.
کد خبر: ۳۳۱۱۹۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴ 19 November 2016

امان الله طوقی افزود: این محصول حدود 8 درصد از کل مساحت اراضی کشاورزی این شهرستان را شامل می شود.

وی بیان کرد: نکته قابل توجه در کشت جو این بوده که کشت این محصول در جا های دیگر استان و کشور در 2 فصل بوده در حالی که شرایط آب و هوایی خاش باعث شده کشت و برداشت این محصول در 3 فصل صورت بپذیرد.

طوقی اظهار داشت: این امر بسته به وجود اراضی آماده کاشت یا پایش در فصل زراعی درو این کشت پاییز بوده که یک ماه قبل از کشت گندم انجام می شود و کشت دوم در اوایل زمستان و صرفاً در راستای تأمین علوفه دام هایی است که دیگر قادر به استفاده از مراتع نیستند و کشت سوم پس از برداشت گندم در سال بعد انجام می شود.

مدیر جهاد کشاورزی خاش ادامه داد: میزان تولید حدود 9 هزار تن برآورد می شود که بیشتر مورد استفاده دامداران است و بخشی از آن در 3 واحد خوراک دام شهرستان در سبد جیره غذایی و به صورت کنسانتره به کارگیری می شود.

به گفته وی بهترین نوع محصول جو استان به لحاظ کیفیت به خاش تعلق دارد.

فصل کشت این نوع محصول بیشتر در بخش های نوک آباد و سپس مرکزی است و بیش از 500 نیرو در کار داشت، کاشت و برداشت این محصول در 3 فصل متناوب همکاری دارند.

کشاورزانی که برای اولین بار اقدام به کشت این نوع محصول در مزرعه خود می کنند از این گیاه به عنوان گیاه مقاوم به شوری به منظور اصلاح خاک استفاده می شود.افرادی که قصد دارند از کود سبز برای تغذیه خاک استفاده کنند با کشت این محصول و قبل از برداشت آن یا دانه بستن، آن مزرعه را زیر و رو و از آن به عنوان اصلاح خاک استفاده می کنند.

یکی از ویژگی های این گیاه نیاز به آب کمتر و کاشت و برداشت زودتر از سایر محصولات است همچنین در جا هایی که کشت بهاره است زمین برای کشت های دیگر از جمله کشت ذرت علوفه ای و دانه ای آماده می شود و مقاومت زیادی در مقابل آفات به خصوص علف های هرز دارد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار