فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه 278 هزار هکتار منطقه تحت مدیریت اداره کل محیط زیست در استان کرمانشاه وجود دارد این رقم را معادل 12 درصد مساحت استان کرمانشاه ذکر کرد.
کد خبر: ۳۲۸۹۶۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۵ 14 November 2016
به گزارش تابناک و به نقل از ایرنا،بهادر چراغی گفت: در استان کرمانشاه 2 اثر طبیعی و ملی، یک پناهگاه حیات وحش، سه منطقه حفاظت شده و پنج منطقه شکار ممنوع وجود دارد.
وی افزود: غار پراو و غار قوری قلعه آثار طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش بیستون و مناطق حفاظت شده قلاجه، بوزین و مرخیل و بیستون جزو مناطق تحت مدیریت اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه هستند.
فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه همچنین از هشیلان، زله زرد، قراویز، نواکوه و دالاخانی نیز به عنوان مناطق شکار و تیراندازی ممنوع استان کرمانشاه نام برد.
چراغی تصریح کرد: اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه در مناطق ذکر شده دارای پاسگاه است و ماموران این اداره کل به صورت مستمر در این مناطق به گشت زنی می پردازند.

**دستگیری 392 شکارچی
فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه در ادامه گفت: سال گذشته 392 شکارچی غیرمجاز در این استان دستگیر شدند.
چراغی افزود: در سال گذشته چهار هزار و 298 قطعه انواع آبزیان و 829 قطعه انواع پرندگان از شکارچیان غیرمجاز کشف شد.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه اظهار کرد: پرندگان کشف شده از شکارچیان شامل دراج، کبک، تیهو، دلیجه، عقاب و شاه بوف هستند.
چراغی همچنین گفت: در این سال 90 راس انواع پستانداران شامل کل، بز، قوچ، میش و گراز نیز از شکارچیان استان کشف شده است.
وی ادامه داد: ماموران یگان حفاظت از محیط زیست همچنین در سال 94، 118 قبضه انواع سلاح گرم را از متخلفان توقیف کردند.

**12 مورد آتش سوزی
به گفته فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه از ابتدای سال تاکنون در مناطق تحت کنترل این اداره کل 12 مورد آتش سوزی رُخ داده است.
چراغی افزود: در مجموع از ابتدای سال 42 هکتار از اراضی تحت کنترل اداره محیط زیست آتش گرفته اند.
وی عنوان کرد: افزایش پوشش گیاهی، گرمای هوا و عوامل انسانی از جمله اصلی ترین دلایل بروز آتش سوزی در مناطق حفاظت شده استان بودند.

**آهوی ایرانی و شوکا
بر اساس اعلام فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه 2 گونه کم یاب آهوی ایرانی و گوزن مینیاتوری(شوکا) در استان کرمانشاه زیست می کنند.
چراغی عنوان کرد: این 2 گونه که در مناطق حفاظت شده استان کرمانشاه پیدا می شوند به صورت ویژه تحت حفاظت قرار دارند و برنامه های افزایش جمعیت آنان در دستور کار است.
به گفته وی هر 6 ماه یک بار از گونه های جانوری در مناطق حفاظت شده استان کرمانشاه آمارگیری می شود.

**ورود پرندگان مهاجر به کرمانشاه
فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه پرندگان مهاجر از قسمت های شمالی کره زمین برای زمستان گذرانی وارد کرمانشاه شده اند، گفت: در مدت حضور این پرندگان تعداد گشت های نظارت افزایش پیدا می کند و حفاظت از آنان نیز در دستور کار قرار می گیرد.
چراغی اظهار کرد: این پرندگان که شامل پرندگان آبزی و کنارآبزی می شوند، در کنار تالاب ها و رودخانه های استان به زمستان گذرانی می پردازند.
به گفته وی، پرندگان مهاجر تا زمانی که دمای هوا به صورت محسوس کاهش پیدا نکند در استان کرمانشاه حضور خواهند داشت.
فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه عنوان کرد: به زودی کار آمارگیری پرندگان مهاجر آغاز و پس از آن افزایش یا کاهش ورود پرندگان مهاجر به استان مشخص خواهد شد. 
چراغی با بیان اینکه سال گذشته تعداد پرندگان مهاجری که وارد استان شدند، ٢٠ درصد افزایش پیدا کرد، گفت: افزایش بارش ها و بالا آمدن سطح آب سراب ها دلیل افزایش ورود پرندگان به استان بود. 
وی افزود: اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه همچون سال های گذشته با فراهم کردن محیط های حضور پرندگان مهاجر و دانه پاشی برنامه های حمایتی خود از پرندگان مهاجر را اجرا می کند. 
فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه عنوان کرد: در راستای حمایت از پرندگان مهاجر از ظرفیت سازمان های مردم نهاد نیز استفاده خواهیم کرد. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار