مراسم آیینی 'چمچه خاتون' با هدف طلب باران بعد از ظهر روز جمعه در شهرستان کوثر برگزار شد.
کد خبر: ۳۲۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱ 09 May 2015

به گزارش ایرنا، سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در این آیین گفت: این مراسم با همکاری مسوولان و مشارکت مردمی برای شکرگزاری از نعمت و برکت های خداوندی و نیز طلب باران در پارک شکوفه های بادام گیوی علیا در شهرستان کوثر برگزار شد.

قادر تقی زاده افزود: مراسم چمچه خاتون بیشتر در جنوب استان اردبیل در مناطقی که بارش باران در آنجا کم بوده به منظور طلب باران انجام می شود و دارای آیین های خاصی است.

وی پخت آش نذری ، سخنرانی ، اجرای بازی های بومی - محلی ، موسیقی عاشقلار ، نمایش کودک ، موسیقی پلی بک ، یوگای خنده برای خانواده ها ، نمایش طنز و اهدای جوایز ، اجرای نمادین نمایش چمچه خاتون و تقدیر از فعالان فرهنگی را از جمله برنامه های اجرایی این مراسم ذکر کرد.

در این مراسم کودکان لباس های مخصوصی را بر تن چمچه که همان قاشق چوبی بزرگ است می کنند و او را 'چمچه گلین' یا عروس باران می نامند و یکی از کودکان در حالی که چمچه خاتون را در دست گرفته با خواندن دسته جمعی شعرهای خاص این مراسم به در خانه های محل رفته و صاحبان خانه ها سطلی آب بر روی چمچه خاتون ریخته و هدایایی را به کودکان می دهند.

در پایان مراسم کودکان با هدایای جمع شده که بیشتر پول و حبوبات برای تهیه آش نذری است ، آش نذری پخته و میان اهالی توزیع می کنند.

شهرستان کوثر به مرکزیت شهر گیوی در 85 کیلومتری جنوب اردبیل قرار دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار