یک کارشناس:
یک کارشناس و معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری گفت: وجود درآمدهای نفتی در کشور اجرای برنامه های توسعه ای را کند کرده است.
کد خبر: ۳۲۶۷۹۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷ 10 November 2016
به گزارش تابناک شهرکرد، علیرضا شجاعی در کارگاه آموزشی تمرینی مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: اصلاح استفاده از منابع و درآمدهای نفتی و هدایت آن به سمت و سوی فرهنگ صحیح مصرف باید در دستور کارقرار گیرد.
وی با اشاره به سرانه 150 لیتری آب به ازای هر فرد در دنیا یادآور شد: این سرانه در کشور ایران 300 لیتر به ازای هر فرد است.
معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: میانگین سالانه مصرف بنزین در جهان 15 لیتر، برق 800 کیلو وات، گاز 600 مترمکعب، نمک سه کیلوگرم، شکر پنج کیلوگرم و دارو به ازای هر نسخه دو قلم است.
وی گفت: این میانگین در ایران سالانه به ترتیب 90 لیتر، دو هزار و 500 کیلو وات، یکهزار و 700 مترمکعب، 6 کیلوگرم، 30 کیلوگرم و به ازای هر نسخه 6 قلم است.
شجاعی میانگین مصرف سالانه شیر در اروپا را 300 کیلوگرم اعلام و تاکید کرد: این در حالی است که ایرانیان تنها 91 کیلو گرم شیر در طول سال مصرف می کنند.
وی 75 درصد جمعیت کشور را جزو جامعه شهری دانست و افزود: شاخص های کیفیت زندگی شهری، وضعیت بهره وری، محیط زیست، ترافیک، نرخ بیکاری، تورم، سرمایه گذاری، فساد اداری و بروکراسی جزو دغدغه های دولتمردان در توسعه جوامع شهری است اما توسعه شهرها همچنان به عنوان دغدغه و اولویت سیاست گذاران ایرانی محسوب می شود.
وی یادآور شد: وجود و مصرف درآمدهای نفتی در زمینه های مصرفی، ضرورت تولید و اشتغال واقعی، بهره وری، فرهنگ کار، تولید ارزش افزوده و رشد اقتصادی واقعی را منتفی می کند.
وی ،اقتصاد مقاومتی را پاسخ راهبردی به تغییر نگرش رفتار در این حوزه اعلام و تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی به عنوان یک الگوی عملیاتی دارای قابلیت اجرایی است.
وی اتخاذ رویکرد اقتصاد مقاومتی را از ضرورت های سیاست گذاری امروز ایران برشمرد و افزود: اقتصاد ایران همانند شهر تهران بر روی گسل زلزله قرار دارد و به منظور مدیریت آن باید شناسایی و رصد مداوم ضربه ها، مقاومسازی ساختارها در برابر ضربه ها و آمادگی و آموزش ساکنان برای مواجهه با این ضربه ها در اولویت قرار گیرد.
وی یادآور شد: وابستگی شدید به منابع حاصل از صادرات نفت، گسترش نیافتن اقتصاد دانش بنیان و نوآوری محور در اقتصاد ملی، وابستگی تولید ملی به واردات و عمق پائین تولید ملی (تکمیل نبودن زنجیره های مزیت دار)، مداخلات گسترده و غیرقاعده مند دولت در اقتصاد ملی، نبود بخش خصوصی توانمند و شکل نیافتن بازارهای رقابتی، گستردگی اقتصاد غیررسمی و غیر متشکل و تخریب منابع طبیعی شامل آب، خاک، جنگل ها و مراتع برخی از نشانه های مقاومت پائین اقتصاد ایران به شمار می رود.
معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی نوعی برنامه راهبردی بوده که ضمن توجه به برنامه ها و سیاست های راهبردی گذشته اهداف و اولویت های راهبردی جدید را با رویکرد آینده نگری، تداوم سند چشم انداز و مصون کردن اقتصاد کشور در برابر فشارها و ریسک ها برون سیستمی ارائه می کند.
وی گفت: توسعه اقتصادی با تامین رشد پویا، بهبود شاخص های مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف چشم انداز 20 ساله از مهمترین اهداف سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.
کارگاه آموزشی تمرینی مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری به مدت سه روز از 19 تا 21 آبان با حضور اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان های 9 گانه استان در حال برگزاری است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار