در دومین جلسه شورای ورزش خوزستان مصوب شد؛
سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان این امکان را دارد تا اعتباری بالغ بر دو و نیم میلیارد تومان را در قالب اعتبارات تملک به اداره کل ورزش و جوانان خوزستان برای رفع مشکلات مالی هیات های ورزشی کمک نماید
کد خبر: ۳۲۲۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۰ 02 November 2016
به گزارش تابناک خوزستان، در  دومین جلسه شورای ورزش استان که امروز ظهر در سالن جلسات استاداری خوزستان برگزار شد معون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان اظهار کرد: اگر چه در نگاه اول بحث ورزش از یک منظر فیزیکی بیشتر دیده می شود اما امروزه در تمام دنیا از بعد روانشناسی، جامعه شناسی و اقتصادی به موضوع ورزش پرداخته می شود.
وی افزود: علمای اجتماعی پیرامون ورزش رویکردهای جدیدی را مطرح می کنند که در دو دهه اخیر این رویکردها در قالب برنامه های اجرایی در تمام دنیا در حال اجراست.
حسبن زاده گفت: امروز مهمترین رویکرد ورزشی در تمام دنیا پرداختن به مبحث ورزش از منظر فرهنگی و اجتماعی است و این امر سبب شده تا ورزشگاه ها زمینه ای برای تقویت ارتباطات اجتماعی باشند. این نوع رویکرد پیامدش وفاق و انسجام بیشتر است و ما متاسفانه چون از این منظر نگاه نمیکنیم در بحث فرهنگی و اجتماعی ورزش با مشکلات عدیده ای روبرو هستیم.
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان تصریح کرد: لذا خواهش من این است تا این رویکرد را در گفتمان ورزشی جامعه حاکم کنیم. بهینه سازی نگاه فرهنگی در ورزش راه کار برون رفت از مشکلات موجود به شمار می رود. عدم توجه به بعد فرهنگی و اجتماعی ورزش در کشور سبب گردیده تا مکان های ورزشی محلی برای نزاع باشند. 
وی در ادامه گفت: این نوع رویکرد سبب می شود تا بین افراد با مذاهب، قومیت و سنین مختلف وحدت ایجاد شود.
وی با اشاره به اینکه این نزاع ها خاص استان خوزستان نیست خطاب به مجری برنامه نود گفت: سعی کنید چهره تاریکی از هیچ یک از استان ها نشان ندهید و در جهت بهینه سازی فرهنگ صحیح ورزشی در کشور گام بردارید.
در ادامه جلسه کیانی زاده مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان گزارش عملکردی از برنامه های اجرا شده از ابتدای سال تا کنون. ارائه نمود.
وی افزود: طی ۷۵ جلسه شورای ورزشی که در شهرستان های استان برگزار گردیده ۳۱۳ مصوبه به تصویب رسیده است.
وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مصوبات شورای ورزش استان در سال گذشته هدف گذاری برای هیات های ورزشی بوده است، افزود:  برطبق  سیتم هدف گذاری، با ۴۰ هیات ورزشی ۴۰ نشست تخصصی داشتیم که درنهایت برنامه هدف گذاری سال ۹۵ آن ها با توجه به کارهای صورت گرفته توسط هیات ها در سال ۹۴ بسته شد و به صورت تفاهم نامه به هیات های شهرستانی و استانی ابلاغ گردید.
وی افزود: در ادارات شهرستان ها برای اولین بار با رویکرد توسعه ورزش همگانی جلسات هدف گذاری  تشکیل گردید که امیدواریم در سال های آتی نشست های تخصصی تری برگزار شود.

کیانی زاده در ادامه افزود: در سال جاری مراسم ویژه ای از سوی اداره کل ورزش و جوانان خوزستان در راستای تجلیل و تقدیر از قهرمانان المپیکی، پارالمپیکی، آسیایی و جهانی برگزار شد که در مجموعه از ۸۹ نفر از مدال آوران پرافتخار خوزستانی تجلیل به عمل آمد.

مدیرکل ورزش و جونان خوزستان افزود: کسب مدال های المپیکی و پارالمپیکی در خوزستان نسبت به ۴ ساله گذشته در مقایسه با سایر استان ها رشد چشمگیری داشته است. 

کیانی زاده گفت: مبلغی بالغ بر ۳۰۰ میلیون تومان بابت پاداش به قهرمانان المپیک، پاراالمپیک، آسیا و جهان اهدا شد.

وی در ادامه افزود: از دیگر برنامه های صورت گرفته در سال جدید برگزاری مراسم تجلیل از هیات های برتر استانی و شهرستانی، ادارات ورزش و جوانان شهرستان ها و باشگاه های ورزشی خوزستان بود که طی این مراسم ۱۵۵ نفر مورد تجلیل و تقدیر قرار گرفتند.

کیانی زاده تصریح کرد: میزبانی مسابقات بوکس بین المللی حصر آبادان از دیگر برنامه های اجرا شده از سوی اداره کل ورزش و جوانان خوزستان از ابتدای سال تاکنون می باشد.

وی با اشاره به اینکه افتتاح و بهره برداری از ۵۸ مکان ورزشی از دیگر برنامه های انجام شده می باشد، افزود: مناسبت های مختلف تقویمی را بهانه ای قرار دادیم تا ورزش همگانی را در سطح استان ارتقاء دهیم.

وی همچنین از برگزاری ۵۷۰ برنامه ورزشی در هفته دفاع مقدس و ۴۲۲ برنامه در هفته تربیت بدنی خبر داد.

مویرکل ورزش و جوانان خوزستان با اشاره به اینکه عمده مشکلات ورزش در استان کمبود منابع مالی است، افزود: با توجه به اینکه هیات های ورزشی در استان موظفند که اهداف مصوب شده را بر طبق زمانبندی مشخص شده محقق سازند اما ما این قول را داده بودیم که کی امسال حدود یک چهارم مبلغ مورد نظر که حدود دو و نیم میلیارد تومان می باشد را به هیات های استانی و شهرستانی پرداخت نماییم که متاسفانه تا کنون این مهم به دلیل کمبود اعتبارات محقق نشده است.

وی با اشاره به اینکه برطبق مصوبه استانداری خوزستان مبنی بر اجرایی شدن ماده ۵۳، تمامی دستگاه های اجرایی استان را ملزم به پرداخت یک درصد اعتبار مالی در جهت توسعه ورزش استان می باشند که از این میزان ۳۰ درصد مربوط به اداره کل آموزش و پرورش خوزستان، ۳۰ درصد اداره کل ورزش و جوانان استان و ۴۰ درصد مابقی مربوط دستگاه های اجرایی می شود. از ۴۰درصدی که قرار است ادارات برای ورزش کارکنان هزینه نمایند باید  مابقی بوجه را در  قالب طرح توسعه ورزش همگانی به اداره کل ورزش و جوانان خوزستان تزریق نمایند. 

مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان با اشاره به اینکه تحقق بودجه یک درصدی ماده ۵۳ تا چند ماه آینده به طول می انجامد و زمان بر هست در قالب راهبردی پیشنهادی عنوان کرد تا جلسه ای تخصصی با دستگاه هایی نظیر شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، شرکت ملی حفاری و سازمان آب و برق تشکیل شود و از طریق این دستگاه اعتبار مورد نیاز ورزش خوزستان تامین شود.

در ادامه جلسه رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گفت: با توجه به محدودیت های مالی که امسال دولت با آن مواجه بوده است منابع ملی و استانی صرف اولویت های استانی می شود.

حاجتی در ادامه گفت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان این امکان را دارد تا اعتباری بالغ بر دو و نیم میلیارد تومان را در قالب اعتبارات تملک به اداره کل ورزش و جوانان خوزستان برای رفع مشکلات مالی هیات های ورزشی کمک نماید.
کیانی زاده در پاسخ به پیشنهاد رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گفت: زیرساخت ها و تجهیزات ورزشی استان دچار فرسودگی هستند و نیاز به نوسازی دارند و خواستاریم تا این مبلغ را در قالب کمک به تجهیزات ورزشی به ما کمک کنید.
که با رای همه اعضا شورا اعطای مبلغ دو و نیم میلیارد تومان در قالب طرح تملک به ادراه کل ورزش و جوانان خوزستان تصویب گردید.

رئیس هیات ورزش های همگانی خوزستان نیز در ادامه جلسه اظهار کرد: پرونده مصوبات شورای ورزش خوزستان مملو از مصوبات است اگر در زمان هر کدام از استانداران یک مورد هم اجرایی شده بود در حال حاضر هیچگونه مشکلی در حوزه ورزش خوزستان نداشتیم.

حمید سالمی تصریح کرد: سند تحولی در فدراسیون ورزش های همگانی به تصویب رسیده است که بر طبق آن طرح توسعه تعالی و تحول ورزش همگانی باید هر چه زودتر در سراسر کشور اجرایی گردد. یکی از این برنامه ها فعال کردن پارک ها و ایستگاه های ورزشی است.

وی افزود: ورزش های همگانی در بهبود سلامت و شادابی همه اقشار مردم موثراند.

سالمی اذعان کرد: فعال کردن ورزش کارکنان دولت نیز از دیگر برنامه سند تحول ورزش همگانی است. انتظار داریم که این برنامه ها محقق شود زیرا با احقاق سلامت و شادابی کارکنان بازده تولید و توسعه در استان ارتقاء می یابد.

رئیس هیات ورزش های همگانی در ادامه عنوان کرد: یکی از برنامه های سند تحول، برگزاری پیاده روی خانوادگی است که در همین راستا هر جمعه در سراسر کشور این همایش ها در حال برگزاری است. 

وی گفت: برگزاری همایش پیاده روی همبستگی ملی را بین مردم افزایش می دهد.

سالمی افزود: طبق هدف گذاری صورت گرفته هر استان باید در سال سه همایش پیاده روی همگانی را برگزار کند که متاسفانه خوزستان به دلیل برخوردار نبودن از اسپانسر قادر به انجام این مصوبه نبوده است.

وی با اشاره به اینکه هیچکدام از بانک ها و و شرکت های استان این همایش را مورد حمایت قرار نمی دهند، افزود: انتطار داریم که همایش های پیاده روی توسط مسئولان استانی حمایت شود.

رئیس هیات ورزش های همگانی خوزستان گفت: ایجاد جاده سلامت از دیگر راهبردهای مهم سند تحول ورزش های همگانی است که باید به آن توجه ویژه ای مبذول شود.

رئیس هیات ورزش های روستایی استان نیز در ادامه جلسه اظهار کرد: با توجه به اینکه جمعیت روستایی در خوزستان بیش از ۳۰ درصد جمیعت استان را تشکیل می دهد بایستی توجه خاصی به بخش ورزش روستایی استان خوزستان صورت گیرد.

حسینی افزود: در بخش ورزش روستایی بالغ بر ۱۵ هزار و ۸۰۰ نفر در رشته های مختلف ورزشی در دو بخش بانوان و آقایان در سطح روستاها فعالیت دارند.

وی گفت: با توجه به اهمیت ورزش همگانی و ورزش روستایی، دو کمیته تحت عنوان کمیته توسعه ورزش همگانی و کمیته توسعه ورزش روستایی ذیل همین شورا تشکیل شود که براساس آن تصمیم گیری های مهم در جهت توسعه ورزش استان با حضور اعضای شورا اتخاد شود.

وی با اشاره به اینکه در بودجه دهیاران و شهرداران آب باریکه هایی وجود دارد که می توان از آن ها در جهت توسعه ورزش استان استفاده نمود، گفت: پیشنهاد می کنم آموزش و پرورش و جهادکشاورزی ساختمان هایی که در روستاها متروکه و بلا استفاده اند را در اختیار هیات ورزش های روستایی قرار دهند تا آن فضاها را به اماکن و فضاهای ورزشی تبدیل کنیم.

رئیس هیات ورزش های روستایی تصریح کرد: قطعا توسعه ورزش روستایی توسعه گردشگری و میراث فرهنگی استان را به دنبال خواهد داشت.
منبع: تابناک
برچسب ها: خوزستان ، هیات ورزشی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار