معاون بازسازی و باز توانی سازمان مدیریت بحران کشور؛
تابناک: معاون بازسازی و باز توانی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: اگر در هنگام بروز حوادث مدیریت به‌هنگام و صحیح وجود نداشته باشد علاوه بر ایجاد مشکل برای افراد آسیب دیده، این مسئله تبعات ملی و بین‌المللی را نیز به همراه خواهد داشت، همان‌گونه که در حادثه ورزقان بسیاری از رسانه‌های معاند ورود کردند و دولت را به ناتوانی در اداره امور متهم کردند.
کد خبر: ۳۲۱۹۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۰ 01 November 2016

به گزارش تابناک مرکزی، محمد فرید لطیفی معاون بازسازی و باز توانی سازمان مدیریت بحران کشور عصر امروز در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان با اشاره به کارگروه های 14 گانه شکل گرفته در این حوزه اظهار داشت: کارگروه ها دو گروه هستند زیربنایی و عملیاتی و با توجه به شرح وظایف بهتر بود که این کار گروه ها مورد بررسی قرار می گرفت زیرا وظایف باید پاسخگوی نیاز جامعه باشد.

لطیفی ماده 25 را مصوبه دولت خواند که اخیرا هم با نامه وزیر کشور ابلاغ شده است و ادامه داد: زمانی که آئین نامه ای را تصویب و ابلاغ می کنند قطعا سازمان برنامه ریزی بررسی می کند و سپس تصویب می شود و بعد از آن باید عملیاتی شود اما کم تر استانی تمکین کرده است و از بار این مسئولیت شانه خالی کرده اند اما استان مرکزی در این زمینه کارنامه خوبی دارد.

معاون بازسازی و باز توانی سازمان مدیریت بحران کشور به موضوع طوفان اشاره کرد و ادامه داد: این طوفان با سرعت 80 کیلومتر رخ خواهد داد ما در تهران در طوفانی که اتفاق افتاد 8 کشته در نیم ساعت داشتیم نباید چنین اتفاقی رخ دهد از دیروز اطلاع رسانی شده است و این طوفان نباید این چنین باشد، هر نفر در کشور یک فرصت است و ما مسئولیت و تکلیف داریم.

لطیفی گفت: باید در زمان بروز مشکل و مخاطره اقدامات به گونه‌ای انجام شود که هیچ‌گونه خسارتی را نداشته باشیم و اگر هم خسارتی ایجاد می‌شود این خسارت بسیار کم باشد.

معاون بازسازی و باز توانی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: اگر در هنگام بروز حوادث مدیریت به‌هنگام و صحیح وجود نداشته باشد علاوه بر ایجاد مشکل برای افراد آسیب دیده، این مسئله تبعات ملی و بین‌المللی را نیز به همراه خواهد داشت، همان‌گونه که در حادثه ورزقان بسیاری از رسانه‌های معاند ورود کردند و دولت را به ناتوانی در اداره امور متهم کردند.

وی همچنین در رابطه با انجام مسولیت دستگاه ها افزود: دستگاه‌ها باید از انجام اقدامات در هنگام بروز مشکلات و مخاطرات به صورت سلیقه‌ای و جزیره‌ای پرهیز کنند، زیرا این مسئله سبب ایجاد ناهماهنگی و بروز مشکلات جدی در جامعه خواهد شد.

لطیفی با اشاره به ارزیابی میزان خسارت ادامه داد: باید به این امر  توجه زیادی داشت، زیرا این مهم در امداد و نجات بسیار مهم و تأثیرگذار است و اگر برآورد درستی از میزان خسارت حادثه وجود نداشته باشد علاوه بر ایجاد توقعات زیاد ممکن است نتوانیم نیاز واقعی مردم را برطرف کنیم.

وی تصریح کرد: حدود 8 سال است که با قوانین تشکیل این سازمان در حال کار هستیم که البته قرار بود بعد از 5 سال این قانون بازنگری شود که اصلاح نهایی هنوز انجام نشده است.

لطیفی ضعف های سازمان را ساختار فرماندهی، تفکیک وظایف دستگاه ها، منابع اعتباری و نقش و جایگاهی که باید برای مردم قائل بود برشمرد و افزود: این موضوعات مورد توجه مسئولان هست تا بتوانیم نواقص را مطرح کنیم و مسئله مهم بحث ساختار فرماندهی است که کم تر مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در حال ایجاد تغییراتی در ساختار هستیم که یک مقدار چابک و وظیفه مند خواهد شد و پیشنهاد این است که این شورا، ستاد نام گذاری شود و اگر اتفاقی افتاد این ستاد بلافاصله با مجموعه هایی که امدادی هستند فعالیت خودشان را بر اساس استاندارد ها پیش ببرند تا شاهد نتایج خوبی از اقدامات انجام شده باشیم.

لطیفی در پایان با اشاره به واگذاری مسئولیت اعتباری مدیریت حوادث به دولت بیان کرد: پنج درصد از کل بودجه عمومی کشور به مقابله و بازتوانی و پیشگیری از حوادث اختصاص دارد که این اعتبار از محل تنخواه تأمین می‌شود، همچنین بر اساس ماده 25 قانون 5 درصد از اعتبارات استانی نیز در این حوزه باید هزینه شود و در واقع 12 هزار میلیارد تومان اعتبار در این حوزه در بخش ملی و استانی هزینه می‌شود.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار