در دویست‌و‌سومین جلسه شورای اسلامی شهر قم صورت گرفت
در دویست‌و‌سومین جلسه شورای اسلامی شهر قم با نظر اعضا نام بلوار مرجعیت به بلوار آیت‌الله بروجردی تغییر کرد.
کد خبر: ۳۲۰۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۹ 31 October 2016
به گزارش تابناک قم، دویست‌و‌سومین جلسه شورای اسلامی شهر قم یکشنبه‌شب به ریاست ولی‌الله بیاتی، با حضور سقائیان نژاد شهردار قم اعضای شورای شهر و برخی مدیران شهرداری در ساختمان شهید باکری برگزار شد.

نخستین دستور این جلسه اخذ مجوز برای پرداخت دیه با تعیین 50 درصد تقصیر به مبلغ بیش از 193 میلیون ریال براساس رأی شعبه 106 دادگاه عمومی جزایی قم علیه شهرداری منطقه چهار بود که با نظر اعضا تصویب شد.

در این جلسه نیز بحث پرونده‌های حقوقی شهرداری و تقصیر این مجموعه در پرونده‌های دیه مورد انتقاد اعضا قرار گرفت و حاشیه‌هایی ایجاد کرد.

درگیری لفظی شهردار با یکی از اعضای شورا در خصوص عدم پیگیری مدیران شهرداری برای رفع مشکلات حقوقی یکی از حواشی مرتبط با این پرونده بود.

سیدمرتضی سقائیان نژاد با تاکید بر اینکه مدیران وقت شهرداری باید همان زمان مسائل حقوقی را پیگیری می‌کردند، گفت: امروز هیچ کدام از مدیران گذشته نیستند که کاری کنند و مدیران فعلی به اجبار باید هزینه‌های اضافی پرداخت کنند.

شهردار قم با تاکید بر اینکه تمام پرونده‌های دیه‌هایی که در شورا مطرح شده طی ماه‌های اخیر مربوط به گذشته شهرداری بوده است، خاطرنشان کرد: مدیریت فعلی شهرداری اقدامات گسترده‌ای برای کاهش مشکلات شهری کرده اما در مورد گذشته مدیران قبلی باید پاسخ بدهند.

وحید شایسته نیک عضو شورای اسلامی شهر قم نیز با اشاره به وضعیت پرونده‌های حقوقی شهرداری قم، لزوم نظارت و پیگیری دقیق این پرونده‌ها را یادآور شد و گفت: سیستم تشویق و تنبیه باید برای کارهای حقوقی شهرداری تعریف شود تا فعالیت‌های بهتری در این زمینه صورت گیرد.

در ادامه این جلسه اخذ مجوز محاسبه عوارض پلاک ثبتی 11064 براساس تعرفه سال 94 و اعمال تبصره ماده هشت بند ب ماده یک، اخد مجوز عدم دریافت پنج درصد عوارض تمدید پروانه سال مربوط به دو پلاک ثبتی، اخذ مجوز ایجاد انگیزه برای ساخت و ساز و کاهش نرخ عوارض تمدید پروانه از پنج درصد به سه درصد، اخذ مجوز اعمال مساعدت در قیمت منطقه‌ای بلوک 620804 ردیف طرفین خیابان 18 متری جوادالائمه مورد تصویب قرار گرفت.

همچنین با نظر اعضای شورا دستور عدم وصول عوارض تمدید پروانه ملک با پلاک ثبتی 2502/5 که در کمیسیون برنامه و بودجه بررسی شده بود مورد تصویب قرار نگرفت.

بررسی و تصویب برنامه راهبردی عملیاتی پنج ساله شهرداری قم با عنوان قم 1400 نیاز به دلیل عدم تکمیل بررسی در کمیسیون تلفیق و طرح کاهش تراکم ساختمانی پروژه تجاری شهید کاظمی واقع در خیابان صفائیه نیز از دستور خارج شد.

در این بخش جلسه تعدادی از اعضا نسبت به اظهار نظر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص مطالبه 100 میلیاردی شهرداری برای ساخت بیمارستان در جمکران واکنش نشان دادند.

مصطفی سعادت طلب عضو شورای اسلامی شهر قم در این مورد، با تاکید بر اینکه برخی ادارات شهرداری را صرفاً مالی می‌دانند، تصریح کرد: برای مثال دانشگاه علوم پزشکی در بیمارستان نکویی ساخت و ساز کرده بدون پروانه و بعد شهرداری اقدام کرده و نه پارکینگی در جانمایی دیده شده نه دسترسی درستی که این در آینده مشکل ساز خواهد بود.

عضو شورای اسلامی شهر قم با تاکید بر اینکه عدم توجه به قوانین شهری واقعاً نابخشودنی است، خاطرنشان کرد: ادارات دولتی عمدتاً اینگونه رفتار می‌کنند و شهرداری را ارگانی اقتصادی می‌دانند.

وی گفت: اگر خیرین برای جایی قبول ساخت می‌کنند صرفاً به این فکر نکنند که برای یک عملکرد خاص باشد و تمام کاربری‌ها و نیازها را ببینند.

سعادت طلب بیان کرد: در کنار بیمارستان شهید بهشتی ساختمان جدید ساخته می‌شود و یک پارکینگ برای آن دیده نشده است و سعی دارند به هر شکلی شده شهرداری را مجاب کنند که طرح را بپذیرد.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت فعلی اسف‌بار است و تراکم بیمارستان‌ها به شدت بالا رفته و هیچ توجهی به پارکینگ نشده است، افزود: در کنار تمام توسعه خدمات برای بهداشت و درمانی خیرین باید پیش بینی امکاناتی چون پارکینگ نیز برای مردم بیندیشند.

محمود مسگری عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اظهار نظر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص طلب عوارض 100 میلیارد تومانی از سوی شهرداری قم برای ساخت بیمارستان گفت: امیدواریم دفتر وزیر این بحث را تکذیب کند.

عضو شورای اسلامی شهر قم با تاکید بر اینکه مقامی در حد وزیر بهتر است که با مطالعه بیشتری اظهار نظر کند، افزود: در کل طرح چنین مطلبی درست نبوده و اساساً صحت ندارد.

ولی‌الله بیاتی رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز در این مورد تصریح کرد: من فکر می‌کنم وزیر بهداشت نسبت به اطلاعات زیرمجموعه خود در استان اشرافیت ندارد چون کمک‌هایی که شهرداری به بهداشت و درمان کرد بسیار شایسته بوده است.

بیاتی با تاکید بر اینکه تخفیف عوارض زیادی در بخش بهداشت و درمان داشتیم، افزود: تاکنون زمین‌های زیادی برای احداث پایگاه‌های بهداشت ارائه و گاها بدون دریافت پروانه اجازه احداث بنا داده شده است.

وی تصریح کرد: این گونه اظهار نظرها به تعاملات شورا و شهرداری با حوزه بهداشت و درمان آسیب می‌زند و ما انتظار داریم وزیر حداقل گزارش فعالیت‌ها و همکاری‌های شهرداری را بگیرد و بعد اظهار نظر کند.

بحث بعدی مطرح شده در جلسه دویست و سوم شورای اسلامی شهر قم، موضوع تغییر نام بلوار مرجعیت به بلوار آیت‌الله بروجردی بود که با نظر اکثریت به تصویب رسید.

شهردار قم با اشاره به لایحه تغییر نام بلوار مرجعیت به بلوار آیت‌الله بروجردی گفت: این لایحه به دلایل مختلف تقدیم شورا شده است.

وی تصریح کرد: برخی مطرح کردند که مرجعیت مصداقی کلی بوده و اذعان دقیقی ندارد و باید جزئی‌تر به این مساله پرداخته شود.

سقائیان نژاد با تاکید بر جایگاه و شان آیت‌الله بروجردی برای نامگذاری بلوار مرجعیت، افزود: از آنجائیکه بلوار پیامبر اعظم(ص) تمدنی و فرهنگی هست برای انشعابات آن پیش بینی اسامی بزرگان دین از ابتدا تا اکنون شده است.

مسگری همچنین با اشاره به لایحه شهرداری برای تغییر نام بلوار مرجعیت به نام بلوار آیت‌الله بروجردی گفت: آیت‌الله بروجردی حق استادی بر مراجع فعلی داشتند و می‌توان این کار را کرد تا حق بزرگ این مرجع بر گردن جهان تشیع را به این شکل ادا کنیم.

محمدرضا ملکی دیگر عضو شورای اسلامی شهر قم نیز با اشاره به این لایحه خاطرنشان کرد: باید در این بلوار فضایی ایجاد کنیم تا اختصاص به معرفی مراجع داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه در شهر باید ثبات نامگذاری داشته باشیم گفت: باید شرایطی فراهم شود که هر روز نخواهیم اسم‌ها را تغییر دهیم چراکه فردا همه اظهار نظر می‌کنند که چرا اسم این است چرا این نیست.

حجت‌الاسلام سعید روحانی دیگر عضو شورای شهر قم نیز در این مورد گفت: بستری فراهم شود برای بزرگداشت مراجع و نامگذاری معابر شایسته ایشان صورت بگیرد.

در ادامه این جلسه لایحه اخذ مجوز اجرای تفاهم نامه بین شهرداری، اداره کل نوسازی مدارس و آموزش و پرورش برای آسفالت مدارس نیز مورد تصویب قرار گرفت.

عباس ذاکریان رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم به تفاهم‌نامه سه جانبه شهرداری، اداره کل نوسازی مدارس و آموزش و پرورش برای آسفالت مدارس اشاره و اظهار کرد: براساس این تفاهم نامه تأمین قیر توسط آموزش و پرورش صورت گرفته و تا پایان سال 95 تا سقف 250 میلیون تومان شهرداری موظف به آسفالت مدارس است.

در ادامه این جلسه بحث اخذ مجوز اصلاح لایحه اعمال ماده 9 خرید و تملک اراضی واقع در طرح‌های دولتی مطرح و با نظر اعضای شورا تصویب شد.

آخرین دستور مطرح شده در این جلسه شورا بحث رد مصوبه اخذ مجوز تملک وکالتی و قولنامه‌ای املاک طرح بلوار کارگر از سوی فرمانداری بود که با نظر اعضای شورا مقرر شد به شورای حل اختلاف ارجاع شود.

در ادامه این جلسه معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهردار قم گزارشی از فعالیت‌های و خدمات شهرداری در ایام محرم ارائه کرد.

سید امیر سامع معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهردار قم با بیان اینکه هشت ستاد اجرایی و از حدود دو ماه قبل بحث آمادگی‌ها را آغاز کردند و دستورالعملی برای فعالیت‌ها تهیه شد، افزود: سعی داریم هر سال این دستورالعمل تکمیل تر شود تا کار را جلو ببریم.

سامع نصب المان‌های مناسبی را مورد توجه قرار داد و افزود: تاکید امسال بر مشارکت مردم برای نظافت شهر بود و اقدامات مناسبی در این راستا صورت گرفت.

وی خانه تکانی قبل از ایام محرم در محدوده مرکز شهر و اطراف هیئات را یادآور شد و گفت: 3 هزار نیروی انسانی از شرکت‌های پیمانکار و متصدیان شهری در دو شیفت تعریف شدند تا بحث‌های مرتبط با نظافت را پیگیری کنند.

عباس محمدی عضو شورای شهر قم ضمن تقدیر از زحمات شهرداری در ایام محرم، گفت: المان‌هایی که در سطح شهر به صورت مناسبتی نصب شده نباید رها شود و رسیدگی خوبی به آن‌ها شود تا هم چون روز اول باقی بماند.

وی همچنین گفت: سطوح طرفین پل‌هایی که روی بلوار زائر است به طور کامل پوشانده شده و مردم قبلاً ارتباط خوبی از روی پل با حرم برقرار می‌کردند و با این تابلوها این ارتباط مخدوش شده است.

امیرعلی احمدی نیز ضمن تشکر از شهرداری برای ارائه خدمات شایسته در ایام محرم گفت: در این ایام شاهد شهری تمیز و بهداشتی بودیم.

وی با تاکید بر اینکه باید مشارکت‌های مردمی افزایش پیدا کند، اظهار کرد: هیئات در ارائه خدمات به مردم در ایام محرم همراه و کمک شهرداری باشند.

عضو شورای اسلامی شهر قم در خصوص فضای امنیتی که اطراف حرم مطهر ایجاد شده است تصریح کرد: در خصوص ایمنی داربست‌های امنیتی برخی مردم شکایت داشتند که باید رعایت شود تا مردم دچار مشکل نشوند.

حجت‌الاسلام سیدمحمد آتش زر عضو شورای شهر قم نیز ضمن تقدیر از خدمات شهرداری در ایام محرم گفت: امسال نظافت اطراف حرم نسبت به سال‌های قبل بهتر بود.

دیگر اعضای شورای اسلامی شهر قم نیز در سخنانی از فعالیت‌ها و خدمات شهرداری به مناسبت ایام محرم تقدیر کردند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار