عملیات احداث موزه برق تمبی بمنظور ایجاد و رونق جاذبه های گردشگری صنعتی در مهد و زادگاه نفت از سوي شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان آغاز شد
کد خبر: ۳۱۷۵۳۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸ 25 October 2016
این پروژه که یکی از زیرپروژه های موزه گنجینه صنعت نفت در مسجدسلیمان است قرار است طی 2 فاز شامل فاز نخست، احداث موزه و محوطه داخلی نخستین نیروگاه برق خاورمیانه و فاز دوم، محوطه سازی و زیبا سازی اطراف کارخانه به مرحله اجرا در آید .

 

در فاز نخست که پیش از این با ثبت آثار و اقلام صنعتی این کارخانه توسط کارشناسان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور شکل گرفته ، بخش های مختلف این نیروگاه شامل توربین های گازی، اتاق کنترل، کلید خانه و سایر اجزای آن برای بازدید علاقه مندان به تاریخ صنعت نفت آماده سازی می گردد .

 

در فاز دوم نیز بهسازی اطراف نیروگاه شامل  احداث آلاچیق، بهسازی ساحل بند آبی مجاور نیروگاه و احداث اسکله قایق رانی، احداث سیستم روشنایی محوطه، احداث پارکینگ خودرو، احداث فضای سبز و احداث پیاده رو همراه با نصب ادوات ورزشی به مساحت 8000 متر مربع به منظور افزایش جذابیت های گردشگری  و توریستی  به این مجموعه قدیمی صنعتی توسط شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان  اجرا می گردد .

 

این پروژه در راستای جنبه تحقق و عمل بخشیدن به شعار سال در خصوص اقتصاد مقاومتی با استفاده از توانمندی های این شرکت در حوزه ماشین آلات، نیروی انسانی و ادوات و تجهیزات اجرا می گردد .

شایان ذکر است نیروگاه برق تمبی به عنوان نخستین نیروگاه گازی کشور شامل دو توربین گازی و یک توربین اضطراری با قدرت اسمی 9 مگاوات و بمنظور تأمین انرژی الکتریکی تأسیسات صنعتی، اداری و منازل کارکنان صنعت نفت مسجدسلیمان در سال 1924 میلادی راه اندازی شد .

این نیروگاه که توسط شرکت سازنده کارکرد آن  تا اوایل دهه 50 خورشیدی پیش بینی گردیده بود بدلیل نگهداری و مراقبت و تعمیرات به موقع کارشناسان این شرکت تا سال 1368 یعنی دو برابر زمان پیش بینی شده عمر کرد  و در دوران جنگ تحمیلی و دفاع مقدس نقش مهمی در تأمین برق شهر مسجدسلیمان ایفا می كرد

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار