کارشناس مسئول مراقبت بهداشتی مرزی استان کرمانشاه مطرح کرد:
کارشناس مسئول مراقبت بهداشتی مرزی استان کرمانشاه گفت: زائرانی که قصد شرکت در مراسم اربعین حسینی در کربلای معلی را دارند برای حفظ سلامتی خود به رعایت مسائل بهداشتی توجه نمایند.
کد خبر: ۳۱۶۵۷۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۳ 23 October 2016
به گزارش تابناک و به نقل از مهر،کیوان خاصی اظهار داشت: گردهمایی مسلمانان همزمان با اربعین حسینی (ع) در کربلا بزرگ ترین تجمع جهان اسلام است و لذا با توجه به نزدیک بودن مراسم سال جاری اشاره به برخی از توصیه‌های بهداشتی برای حفظ سلامت جسمانی و پیشگیری از بیماری‌ها و مشکلات احتمالی آنان حائز اهمیت است.

کارشناس مسئول مراقبت بهداشتی مرزی استان کرمانشاه افزود: با توجه به اینکه اغلب بیماری‌ها از طریق آب ناسالم و مواد غذایی فاسد ایجاد می‌شود نخستین و مهم‌ترین توصیه برای زائران اربعین حسینی استفاده از آب  آشامیدنی و غذای سالم در سفر است.

خاصی بروز بیماری‌های تنفسی را از دیگر مشکلات دانست و افزود: زائران اربعین حسینی باید از افرادی که دچار علائم سرماخوردگی و عفونت تنفسی هستند، حداقل به میزان ۲ متر فاصله داشته باشند و هنگامی که افراد دچار این علائم بیماری شدند، از در آغوش گرفتن، دست دادن و روبوسی جدا خودداری کنند و به پزشک  یا نزدیک ترین  مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند .

وی با بیان دیگر توصیه‌ها گفت: کسانی که سرفه و تب دارند باید برای پیشگیری از انتقال بیماری از تماس با افراد بپرهیزند و حین عطسه و سرفه دهان و بینی خود را با  دستمال  بپوشانند و از دور انداختن دستمال آلوده در محیط جدا خودداری کنند و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند همچنین کادر مراقب بهداشت و درمان کاروان‌ها باید آموزش‌ها و توصیه‌های لازم را به زائران عزیز اعلام کنند و اطلاع رسانی مناسبی  به همه زائران داشته باشند .

خاصی تاکید کرد: نکته بسیار مهمی که باید زائران به آن توجه داشته باشند مسئله خود اظهاری آنان است بدین معنا که هر زائری اگر علائمی از بیماری در خود مشاهده کرد مثل تب، سرفه و علائم تنگی نفس، گلو درد، خونریزی از هر قسمت بدن، علائم زردی، اسهال حاد غیرخونی یا خونی و بد حالی به همراه شواهد عفونت در بدن، مسمومیت غذایی تهوع، استفراغ، درد شکم، راش و بثورات و... بلافاصله به پزشک مراجعه شود هنگام بازگشت به کشور نیز به پرسنل مستقر در پایگاه‌های بهداشتی یا نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه نمایند.

کارشناس مسئول مراقبت بهداشتی مرزی استان کرمانشاه ادامه داد: این همکاری ضامن سلامتی  زائران و سلامتی خانواده‌های آنان است زیرا اولین کسانی که در تماس مستقیم  با زائران اربعین حسینی قرار می‌گیرند خانواده‌های آنها هستند.

وی ادامه داد: برخی زائرین که سالخورده هستند باید مراقبت‌های جدی در زمینه سلامت خود داشته باشند و حتماً قبل از عزیمت، زیر نظر پزشک معالج مشاوره‌های لازم را انجام دهند  همچنین افرادی که  مبتلا به بیماری‌های مزمن شامل دیابت، بیماری‌های ریوی، نقص سیستم ایمنی و... هستند قبل از سفر با پزشک خود مشورت کنند زیرا در این افراد احتمال ابتلا به بیماری‌های واگیر دار بیشتر است .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار