تابناک ایلام::این
روزها اگر کسی بخواهد حتی یک ساختمان کوچکی را بنا نماید ،قبل از آغاز کار
اقداماتی را دردستور کارقرار می دهد ،ابتدا ملک مورد نیاز را تهیه ،سپس
وضعیت مالی خود را سنجیده وبدنبال آن پس از اخذ مجوزهای لازم وبررسی جوانب
کار، عملیات اجرایی آن را آغاز می کند.همه این اقدامات برای آن است که این
ساختمان از همه حیث دردسر ساز نشده ودر نیمه راه مشکلاتی در روند احداث آن
پدیدار نشود.
اما در مملکت ما
اجرای بسیاری از طرحهای بزرگ وحساس فرایند معکوسی را دنبال می کنند،عمده
طرحها وپروژه های مهم عمرانی وحتی احداث شهرها وشهرستانهای جدید با تکیه بر شعارهای
احساسی وتبلیغاتی بدون پشتوانه فکری یا علمی احداث وپس از اجرای آنها وبروز مشکلات متعاقب آن، تازه به
فکر می افتند که برای رفع مشکلات پدیدار شده ای که بدوا به فکرشان نرسیده بود چه کار باید بکنند؟!یا اجرای این طرح بصورت ریشه ای
اشتباه بوده است!
در طول
سالهای اخیر موضوع احداث شهرهای جدید ویا ارتقاء بخشهایی از استان ایلام به
شهرستان به عنوان مطالبه ای مهم از دولتمردان مطرح شده است ،مردم این
مناطق عمده مشکلات ونارساییهای خود را نادیده گرفته وپا در یک کفش کرده
!وتنها مشکل منطقه خود ارتقاء به شهرستان یا تاسیس شهرجدید عنوان می کنند.
اگرچه
در طول چند دهه اخیر بسیاری از دولتها،درتقسیمات کشوری قانون را ملاک عمل
قرار داده وبه بسیاری از درخواستهایی از این دست وقعی ننهاده اند ،امادربین آنها دولت نهم
ودهم که در انجام کارهای غیرکارشناسانه وبدون مطالعه و درسردادن شعارهای
پوپولیستی بدون پشتوانه علمی ،سرآمد تمام دولتها بود ،با نادیده گرفتن
قانون تقسیمات کشوری منشاء تاسیس شهرهای کوچک وارتقاء تعدادی از بخشهای
استان به شهرستان شدند که اینک بدلیل مشکلات مالی وزیرساختی به دغدغه ای
مهم برای دولتهای بعدی مبدل شده اند.
تبدیل
بی دردسر وراحت روستاهای کوچک به شهر ،وبخشهای کوچک به شهرستان ،تحفه های
دردسرسازی بود که دولت قبل به مردم نقاطی ازاستان ایلام ارزانی نمود ،صرفنظر از
مشکلات اجتماعی واقتصادی که این ارتقاء وتاسیس ها برای مردم وشهرهای این
مناطق به ارمغان آورده است ،همینک این موضوع به توقعات وانتظارات سایر
بخشها ونقاطی دیگر از استان دامن زده وایجاد شهرها وشهرستانهای دیگری را از دولت
مطالبه می کنند.
از سویی این
مطالبات در دوران تبلیغات انتخاباتی مجلس شورای اسلامی به فرصتی تبلیغاتی
برای کاندیداهای نمایندگی مجلس مبدل شده وتعدادی از آنان در دوران تبلیغات
انتخاباتی
وبمنظور جلب آرای بیشتر با تحریک احساسات مردم این مناطق ودادن وعده برای
تحقق این خواسته ،انتظارات غیرمعقولی را رقم زده اند که باتوجه به
سختگیریهایی که دولت فعلی در تقسیمات کشوری برآن تاکید دارد معلوم نیست که
چگونه به وعده های نافرجام خود سرپوش بگذارند !
بااستناد
به ماده 1 - آیین نامه ایجاد شهرها وشهرستانهای جدید ،شهر جدید به مکانی اطلاق میشود که در محدوده آن برای
اسکان و فعالیت جمعیتی بیش از پنجاه هزار (50.000) نفر یا دست کم ده هزار
(10.000)واحد مسکونی به اضافه ساختمانها و تأسیسات مورد نیاز عمومی،
اجتماعی و اقتصادی ساکنان آن، در خارج از حوزه شهری و حریم استحفاظی
شهرهایموجود پیشبینی شده باشد.
از
سویی دیگرطبق آیین نامه اجرایی تقسیمات کشوری ، تاسیس شهرهای جدید علاوه
بر رعایت ماده 1بایستی از حیث بهره مندی از زیرساخت ومبلمان شهری ،
کارخانجات ،ساخت وساز وسایر منابع درآمدی بایستی به حدی از توانمندی رسیده
باشند که بتوانند بخشی از درآمد وهزینه های شهر را تامین نمایند بنحویکه
احداث این شهرها هزینه وبار مالی بر دولت تحمیل نکنند.
درحالیکه
قانون تقسیمات کشوری به صراحت شرایط احداث شهرهای جدید را بیان نموده است
اما متاسفانه مشاهده می شود بدون لحاظ نمودن فاکتورهای فوق در بسیاری از
نقاط استان روستاهایی به شهر تبدیل شده اند که صرفنظر از جمعیت بسیار ناچیز
آن ،حتی از حداقل مبلمان شهری برخوردار نبوده واین موضوع بدلیل عدم
درآمدهای متداول یک شهر، به مثابه یک انگل ،بخشی از اعتبارات عمرانی استان
را نیز بلعیده اند . این درحالیست ساکنین این روستاشهرها ! در برزخ شهر وروستا
گرفتار آمده وحتی بسیاری از درآمدهای ناشی از روستا نشینی را از دست داده
اند .
ناکافی بودن اعتبارات
تخصیصی به شهرداری این شهرها،حجم عظیمی از بدهی ها به پیمانکاران اجرای
پروژه های عمرانی وخدمات شهری ،بدهی دهها میلیونی حقوق عقب مانده کارگران
وکارکنان شهرداریها ،مبلمان ناقص شهری ،ضعف شدید زیرساختها ،مشکلات اقتصادی
،اجتماعی وفرهنگی بروز کرده در این شهرها،هدیه هایی است که دولت در تبدیل
غیر کارشناسانه روستاها به شهر وتاسیس شهرستانهای جدید به شهروندان این شهرهای تازه تاسیس ارزانی
داشته است.
هر چند براساس صحبتهای مدیرکل
تقسیمات کشوری وزارت کشور تاسیس شهر وشهرستانهای جدید دراین دولت با
برشمردن مشکلات فوق براحتی امکانپذیر نبوده وودر دوران برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی ،کاندیداها را از دادن وعده
های ایجاد شهر وشهرستانهای جدید برحذر داشت اما اصرار برخی از نمایندگان
فعلی مردم استان در عملی نمودن شعارهای غیر منظقی دوران تبلیغات انتخاباتی واقعا
جای تامل فراوان دارد.
مدیرکل تقسیمات
کشوری وزارت کشوردر زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی به این نکته بخوبی
اشاره کرده و گفته بود : نامزدهای انتخابات درباره ایجاد تقسیمات کشوری به مردم تعهد
ندهند.
زهرا احمدی پور آن موقع اظهار کرد: متاسفانه در دوره انتخابات، نامزدها برای کسب رای وعدههایی برای ایجاد
تقسیمات جدید کشوری میدهند در حالی که این تقسیمات براساس ظرفیتهای موجود
انجام میشود نه براساس تبلیغات.
وی با بیان اینکه وعدههایی که نامزدهای انتخاباتی میدهند تقسیمات کشوری
را از ریل قانونی خارج میکند، میکند، گفته بود: این وعدهها برای توسعه کشور
کمکی نمیکند زیرا مدیریت منابع محدود کار دشواری است و این تقسیمات
براساس منابع موجود انجام میگیرد و برای تقسیمات کشوری باید نگاه بلندمدتی
داشته باشیم. بنابراین توصیه ما این است که نمایندگان و نامزدهای انتخابات
وارد این حوزه نشوند زیرا این امر کمکی به توسعه کشور نمیکند.
احمدیپور با اشاره به اینکه در دولت قبل تقسیمات کشوری زیادی مصوب شد و
درخواستهای زیادی هم به دولت رسیده است، افزود: دولت 230 درخواست برای
تقسیمات جدید وزارت کشور داده است و ما در حال بررسی درخواستهایی هستیم که
بدون کارشناسی به دولت ارائه شده است. ما این درخواستها را بررسی
کردهایم و در مجموع کمتر از 10 مورد آنها شرایط قانونی دارند."
با استناد به گفته های کارشناسانه این مسئول دولت یازدهم "ما نفعی از تقسیم کشوری نمیبریم؛ زیرا این تقسیمات ضدتوسعه است و فرآیند
آن باید کند شود. اکنون روستاهایی که به شهر تبدیل میشوند منابع درآمد
پایدار ندارند؛ بنابراین در شرایط جدید درآمد وارد شهر نمیشود از سویی
ساکنان شهر جدید هم حاضر نیستند که کشاورزی کنند. تعداد زیاد شهرداریها
نشانه توسعهیافتگی است و تعداد روستاها نشاندهنده عقبماندگی نیست.
تقسیمات کشوری بدون حساب و کتاب در درازمدت آسیبهای فراوانی خواهد داشت"
"ما باید مناطق را توانمند کنیم اما
هرگاه توانایی مناطق افزایش مییابد ما دنبال تقسیم آن میرویم نمونه آن هم
خروج قزوین از استان زنجان است که هنوز زنجان نتوانسته به شرایط قبل از
تجزیه خود بازگردد. ما باید شرایطی را ایجاد کنیم که واحدها براساس
ظرفیتهای خود وارد با یکدیگر وارد رقابت شوند در حالی که با ایجاد رقابت
جدید ظرفیت واحدها را از بین میبریم. از سویی با تقسیمبندی جدید باید
تمام ادارات در واحد جدید ایجاد شود که این امر هزینهبر است یعنی میزان
اعتباراتی که برای توسعه زیربناها میتوان در نظر گرفت باید صرف ایجاد
ساختمان ادارات و حقوق کارمندان جدید شود."
بااین حال مشاهده می شود که سلام امینی نماینده حوزه
شمالی استان در مجلس شورای اسلامی در طول یک هفته اخیر بر ار تقاء بخش
هلیلان به شهرستان ودهستان آسمان آباد به بخش مصر هستند اما باتوجه به
ستختگیری دولت باید دید که این آرمان نماینده مردم ایلام چگونه محقق می
شود!
سلام امینی شامگاه پنجشنبه در جمع
مردم دهستان آسمان آباد از توابع بخش مرکزی شهرستان چرداول گفته بود: آسمان
آباد همیشه برای من قابل احترام است بنابراین براساس قولی که داده ام
پیگیری ایجاد بخشداری در این دهستان هستم.