سخنگوی سازمان انتقال خون ایران گفت: پروژه ساخت پالایشگاه خونی در تهران کلید خورده است و طی 3 سال آینده دیگر نیازی به واردات داروهایی خونی نداریم.
کد خبر: ۳۰۷۹۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶ 06 October 2016
به گزارش تابناك رضوي، بشیر حاجی بیگی اظهار داشت: خوشبختانه فرهنگ اهدای خون مستمر در جامعه به‌عنوان یک عمل خیرخواهانه و خداپسندانه شناخته‌شده و همه‌ساله شاهد رشد میزان اهدای خون در سراسر ایران هستیم.
سخنگوی سازمان انتقال خون ایران در خصوص اجرای طرح «نذر خون» گفت: این طرح با شعار «تصمیم آگاهانه، اهدای خون مسئولانه» از سال گذشته جهت تکریم ارباب‌رجوع و نشان دادن اینکه اهدای خون تنها مختص روزهای خاص نیست، اجرایی و با استقبال مردم مواجه شد.
وی بابیان اینکه بالغ‌بر ۲ میلیون و صد هزار نفر در سال ۹۴ اهدای خون داشته‌اند، گفت: از این تعداد بیش از ۳ میلیون و ششصد و شصت هزار واحد خون و فرآورده خونی گرفته و در بیمارستان‌ها توزیع شد که این آمار بسیار بالا و قابل‌توجهی است.
حاجی بیگی با اشاره به اینکه خراسان رضوی در رتبه سوم کشوری از لحاظ بیشترین تعداد واحد اهدایی خون قرار دارد، افزود: سال گذشته دویست و شصت هزار و پانصد و سه واحد خونی در استان خراسان رضوی توزیع شد که از این تعداد صد و سی‌وهفت هزار و دویست و پنج واحد آن را مردم خراسان رضوی اهدا کرده بودند.
سخنگوی سازمان انتقال خون ایران خاطرنشان کرد: متأسفانه به دلیل ترس بانوان از کم‌خونی، شاخص اهدای خون در میان بانوان همواره نسبت به آقایان پایین‌تر بوده اما خوشبختانه در خراسان رضوی این میزان با مقدار ۶/۷ درصد نسبت به شاخص کل کشور بالاتر است.
وی بابیان اینکه تنها ۱۰ درصد جامعه ایرانی دارای گروه خونی منفی هستند و گروه خونی AB منفی کمیاب‌ترین گروه خونی است، عنوان کرد: بیشترین تعداد مراجعه‌کننده با گروه خونی AB منفی و مثبت در مشهد است که جزء نایاب‌ترین و ارزشمندترین گروه‌های خونی است.
حاجی بیگی ادامه داد: بازرسان آلمانی طی بازرسی‌های که از مراکز انتقال خون مشهد انجام دادند، پلاسمای این مراکز را جهت ارسال به این کشور و ساخت داروهای ایرانی با پلاسمای ایرانی، تائید کردند؛ زین پس داروهایی پلاسمایی از پلاسمای ایرانی تولید می‌شوند.
سخنگوی سازمان انتقال خون ایران از بی‌نیازی کشور برای ورود داروهای خونی طی ۳ سال آینده خبر داد و اظهار داشت: پروژه ساخت پالایشگاه خونی در تهران کلید خورده است و هم‌اکنون در حال وارد و ساخت فنّاوری این پالایشگاه هستیم تا دیگر نیازی به واردات داروهایی همچون Igiv و فاکتور انعقادی خون نباشیم.
وی در پایان عنوان کرد: سازمان انتقال خون ایران دچار تحول و ارتقا شده و خوشبختانه ۵۳ درصد اهداکنندگان خون در کشور، اهدای خون مستمر دارند بدین معنا که در سال حداقل دو بار اهدای خون‌دارند که این پیشرفت مهم و قابل‌توجهی است.
 
منبع: نبض شهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار