کد خبر: ۳۰۶۰۵۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲ 03 October 2016

 

Image result for ‫پلدختر‬‎ 

تابناک لرستان :پلدختر،شهر تاریخی،مشهور به گذرگاه تاریخ؛یقینا ادعای سترگ هست،آنچه که به آن اشاره شد.گزاف نیست،اگر نگارنده مطلب به صورت مجمل'مختصر و کوتاه در مدح این دیار نماید.

پلدختر هماره در طول تاریخ محل گذر شهنشاهان،سپه سالاران، نام آوران،پهلوانان،سیاحان،جهانگردان،دوره گردان و رهگذران ... بوده است.

اعتبار مردم این دیار هم به این مدعاست'اگر هر پلدختری را در هر گوشه از جهان و کره خاکی ببینید،در وهله نخست بجز نجابت و صداقت و فروتنی ذاتی که در خود دارد'راجب به دیار مادری اش از او سوال بپرسید،

با غبطه داشتن و شادمان شدن از شکوه باستانی چند هزار ساله پلدختر یقینا مدح می نماید.البته هر رهگذری که از این منطقه  گذر کرده است، نیز لب به ستودن و ستایش کردن پلدختر باستانی می نماید.

مختصری از آثار این شهر را قلمی می کنم؛نخست'پل"پلدختر که شهرتی جهانی دارد،این پل در مدخل ورودی شهر بر روی جاده ترانزیت تاریخی شمال به جنوب بر روی رودخانه زیبایی کشکان رود قرار دارد که تاریخ ساخت بنا بر می گردد به دوران پادشاهی'شاهپور شاه،پادشاه مقتدر ساسانی.بنای کنونی بیشتر طاق و رواق هایش به علت باد و باران و نعره های تند آب کشکان رود در طول تاریخ فرو ریخته،فقط بجز همان طاق اولی پل که در ورودی شهر هست و سالم و بی گزند مانده است؛  برخی از پایه های پل که در آب رودخانه قرار ندارند سالم می باشند.

لازم هست مسئولان محترم همت کنند؛به فرآخور مسئولیتی که دارند،در باز سازی و ترمیم این اثر منحصر به فرد،که خود یک المانت و نماد برای معرفی این دیار می باشد؛اقدامات لازم را صورت دهند.

چطور می شود از شگفتی های تاریخ گفت اما اسم (کلمانکره)را به زبان نیاورد؟بیشتر کسانی که داستان این غار اسرار آمیز و جادویی رو شنیده اند و نحوه اکتشاف آن و همچنین انبوه بسیاری از آثار و اشیاء بی بدیل که به دست سوداگران، غارتگران، تازشگران، آثار تاریخی به سرقت رفت

.بنا بر قوانین بین المللی و یونسکو تمامی آثار و اشیاء باستانی هر منطقه ای باید در همان دیار و مواهب و مزایا آن برای ساکنان آن منطقه باشد،که متاسفانه مردم پلدختر از این قوانین محروم هستند.

حتی با داشتن این همه آثار تاریخی و اشیاء به سرقت رفته؛از داشتن حتی یک موزه برای جمع آوری این آثار و ارائه و نمایش این آثار در شهر پلدختر از حق و حقوق پایمال شده مردمان این دیار هست.

Image result for ‫پلدختر‬‎ 

لازم است،اشاره کنم به دلیل کاوش های غیر اصولی و غیر مجاز غارتگران و قاچاقچیان آثار تاریخی'در گذشته،بیم و ترس آن می‌رود که غار کاملا نابود شود.

امروزه به گواه بازدید کنندگان و دوستداران آثار تاریخی و گردشگری"بسیاری از ایوان های داخل غار به علت انفجار مواد منفجره کار گذاشته،سوداگران آثار تاریخی'به طور کامل فروریخته و غیر قابل مرمت و بازسازی هست.جا دارد مسئولان مربوطه؛نیروی محترم انتظامی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و دیگر نهادها و اللخصوص مردم پلدختر که صاحبان واقعی این آثار هستند،در حفظ غار کلمانکره و دیگر آثار تاریخی مراقبت و محافظت نمایند.

گفتی است که اشیاء غار کلمانکره ششمین گنجینه ارزشمند کشف شده می باشد؛قدمت آثار مکشوفه به دوران عیلامی و هخامنشیان باز می گردد.برای رفتن و دیدن غار ابتدا باید به شهر پلدختر"مراجعه نموده و پس از طی نمودن مسافت نیم ساعته با ماشین به طرف غرب پلدختر و مله کوه که غار در آن قرار گرفته است؛رفته و از غار که بر فراز کوه قرار دارد دیدن نمائید.

 نبود امکانات از جمله تله کابین،جاده مطمئن و آسفالته،تسهیلات رفاهی برای بازدید کنندگان از جمله سرویس بهداشتی و غیره  مهیا نیست.

پل تاریخی کلهر معمولان،پل تاریخی گاومیشان دو اثر منحصر به فرد که قدمتشان به دوران هخامنشیان و در دوران ساسانیان مجددا بازسازی شده اند؛از آثارهای کم نظیر باستانی و پل سازی هستند"که این دو پل تاریخی،ثبت شده در میراث فرهنگی و گردشگری کشور هستند.

اگر مداقه بین باشیم"می توانیم به تعدد بسیار بالای جاذبه های گردشگری و تاریخی و تمدن این سرزمین بپردازیم؛ که البته سریع السیر خواهیم پرداخت به طبیعت و چشم اندازهای زیبایی دیار پلدختر.

کاروانسرای چشمک و طبیعت زیبا و دلنشین میانکوه"آبشار بسیار،بسیار زیبایی افرینه؛رودخانه خروشان کشکان با امواج نقره ای و سفید رنگ'تالاب های جادویی و سحرانگیز ولی عصر (عج)و تنگ فنی"پلدختر چشم هر بیننده ای رو مجذوب این همه زیبایی می نماید.

گزافه گویی نیست،موارد یاد شده نمونه کوچکی از پتانسیل بل قوه"این دیار می باشد.

مهان نوازی  پلدختر شهره خاص و عام روزگاران می باشند؛که برخورد صمیمانه اهالی با مهمانان و مسافران و گردشگران بدون شک خاطره انگیز خواهد بود.

بدون شک توسعه همه جانبه هر منطقه ای متضمن،مولفه‌های خاص خود می باشد؛دیار پلدختر با محرومیت های تاریخی"بسیاری دست و پنجه نرم می کند که همین امر موجب شده است،شهری که فقط با سرمایه گذاری در بخش صنعت توریسم؛می تواند اقتصادی بالارونده،را به ارمغان بیاورد و در اختیار داشته باشد،اما شاهد محرومیت گسترده در این شهر هستیم.

امروز در کشورها و شهرهای توریسم پذیر علاوه بر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و حمایت های دولتی برای شناساندن"جاذبه های توریستی و گردشگری،بانک اطلاعاتی قوی و جامع از مکانهای تفریحی به گردشگران ارائه می دهند؛اطلاعاتی از قبیل هتل ها، مسافر پذیرها،نقشه گردشگری کامل و جامع از منطقه؛همچنین جاده استاندارد و مطمئن و در دسترس بودن راه آهن،می تواند باعث شکوفایی هر منطقه منجمله پلدختر شود.

همچنین "طرح غیر کارشناسی سد معشوره،چند سالی هست در بالا دست رودخانه کشکان در حال ساخته شدن است؛که ساخت و تکمیل این سد برابر است با آبگیری طولانی مدت این سد از رودخانه کشکان پلدختر؛ و انحراف مسیر آب رودخانه از مسیر اصلی خود و به داخل سد معشوره"که این امر اگر صورت گیرد؛به گفته کارشناسان و دوستداران محیط زیست،مرگ دائمی رود خانه تاریخی کشکان و نابودی اکولوژی منطقه و نابود شدن کشاورزی و باغات حاشیه رودخانه کشکان منجر می شود.

لزوما می بایست،مسئولان نگرانی شدید مردم پلدختر را درک کرده و از ساختن سد غیر اصولی معشوره جلوگیری به عمل آورند.

امیدواریم تراژیک های مردمان این دیار که ریشه در عدم توسعه یافتگی دارد"روزی به پایان برسد،به یاد بیاوریم  شهری که در زمان جنگ 8ساله با کشور عراق؛بارها و بارها مورد حملات شدید و سنگین بمب افکن های رژیم بعثی قرار گرفت و بسیاری از  کهنسالان و جوانان و مردان و زنان کودکان شهر پلدختر توسط جنگنده های رژیم بحث به خاک و خون کشیده شدند. وجوانان دلاور آن نیز با تقدیم جان وخون خودزادگاه خویش را  به عنوان دومین شهر شهیدان ایران زمین معرفی کردند.

جا دارد مسئولان سیاسی وسرمایه داران پلدختر دست در دست هم گذارند و جدا از هر مسائل سیاسی و حزبی پلدختر عزیز را به قله های توسعه رسانند.

 

 نویسنده :عارف مرادی- فعال محیط زیستی

منبع: تابناک
برچسب ها: گرشگری ، توسعه ، پلدختر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار