معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد تعداد سالمندان این استان را 95 هزار نفر، معادل 9.3 درصد جمعیت این استان بیان کرد و گفت: تاکنون پرونده الکترونیک سلامت برای 35 درصد این افراد در مراکز بهداشتی و درمانی تشکیل شده است.
کد خبر: ۳۰۴۶۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴ 01 October 2016
به گزارش تابناک یزد،محمد حسن لطفی  به مناسبت هفته تکریم از منزلت سالمندان ( چهارم تا 10 مهرماه ) در جمع خبرنگاران استان افزود: امیدواریم که تا پایان سال برای تمام سالمندان استان پرونده الکترونیک سلامت تشکیل دهیم تا از بسیاری بیماریها جلوگیری کنیم.
وی از سالمندان خواست که برای تشکیل پرونده سلامت به مراکز بهداشت و درمان استان مراجعه کنند تا مورد معاینات پزشکی قرار گیرد و درصورت نیاز به خدمات تخصصی هدایت شوند.
لطفی بیماریهای دوران سالمندی را دیابت ، فشار خون و اسکلتی و عضلانی بیان و تصریح کرد: باید دوران سالمندی به شکل سالم طی شود.
وی تصریح کرد: ریشه سالم زیستن در دوران سالمندی به دوران جوانی و میانسالی برمی گردد اگر چه بسیاری از بیماریهای مزمن در دوران سالمندی بیشتر بروز پیدا می کنند اما باید مدیریت کنیم تا پیرشدن سالم را تصمین کنیم.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از تدوین سند سالمندی استان خبر داد و گفت: این سند برای 10 سال تهیه و تنظیم می شود.
وی در ادامه از اجرای طرح ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیر واگیردار از اواخر مهرماه سالجاری خبر داد و اضافه کرد: در راستای این طرح تمام آزمایشات در مراکز بهداشتی و درمانی رایگان است.
لطفی در ادامه با اشاره به افزایش جمعیت سالمندی افزود: سقط های نابجا و غیرقانونی، افزایش طلاق، افزایش سن ازدواج و عدم تمایل به فرزنددار شدن خانواده ها از مهمترین عوامل افزایش جمعیت سالمندی در کشور است.
وی با بیان اینکه باید در راستای سیاستهای افزایش جمعیت گامهای موثر برداشته شود تصریح کرد: همچنین باید از زوجهای نابارور هم حمایت شود.
رییس مرکز تحقیقات سالمندی استان یزد هم در این نشست با بیان اینکه رشته کارشناسی ارشد سلامت سالمندی از سال 93 در دانشکده علوم پزشکی استان راه اندازی شده است گفت: هم اکنون 23 دانشجو در این رشته مشغول به تحصیل هستند.
محمد علی مروتی افزود: تاکنون حدود 10 طرح تحقیقاتی از جمله کیفیت زندگی ، سبک زندگی، بهداشت و روان و تغذیه دوران سالمندی در این مرکز تصویب شده است.
وی اظهار کرد: در یک طرح تحقیقی که در استان در زمینه سوء استفاده از سالمندان صورت گرفت مشخص شد 70 درصد سالمندان در زمینه های مالی ، کمبود محبت، سلب اختیار و توجه نکردن به نیازهای آنها مورد سوء استفاده قرار می گیرند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار