رشد روزافزون استفاده از فضای مجازی طی سال های اخیر، حوزه های گوناگون زندگی جوامع بشری را با تغییرات زیادی روبرو کرده است.
کد خبر: ۲۹۶۳۸۲
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰ 15 September 2016
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا؛در دنیای مجازی، بسیاری از مردم در سنین مختلف و از گروه های اجتماعی متفاوت کنارهم آمده اند و از فاصله های بسیار دور دنیای واقعی، با هم ارتباط برقرار می کنند.
امروزه روش های ارتباطی با دیگران از طریق اینترنت افزایش یافته، پست الکترونیک، پیام های کوتاه، چت روم ها، وب پایگاه ها و بازی ها، روش هایی برای گسترش و حفظ روابط اجتماعی شده اند.
در این میان و با توجه به علاقه عامه مردم برای حضور در چنین فضایی، می توان با مدیریت صحیح آن و اجرای برنامه های فرهنگی مختلف که مورد پسند نوجوانان و جوانان به عنوان اصلی ترین مخاطبان این فضا، شرایط را برای استفاده درست و بهینه آنها فراهم کرد.
 مخاطبان فضای مجازی از مخاطبان صدا و سیما بیشتر است 
رییس حوزه های علمیه استان کرمانشاه ؛ به فراگیری دنیای مجازی در زندگی روزمره مردم اشاره کرد و گفت: این فراگیری تا آنجاست که امروزه مخاطبان فضای مجازی از مخاطبان برنامه های رادیو و تلویزیون بیشتر است.
حجت الاسلام سیدحبیب الله موسوی یادآور شد: امروزه افراد زیادی از کودکان خردسال چهار- پنج ساله گرفته تا افراد مسن در شبکه های مجازی حضور دارند که اگر این موضوع به خوبی مدیریت شود به طور قطع می توان استفاده های خوبی از آن به نفع مردم و برای ترویج شعائر دینی کرد.
وی ادامه داد: دستگاه های فرهنگی کشور و متولیان امور فرهنگی باید با استفاده از ظرفیت ایجاد شده برنامه های قوی و منسجم ساخته و باب میل جوانان در فضای مجازی قرار دهند.حجت الاسلام موسوی گفت: امروزه غرب با علم به اینکه جوانان ما به چه موضوعاتی علاقه مند هستند برنامه های مختلفی که عمدتا ضد دین و فرهنگ اسلامی است را تولید و به راحتی در اختیار جوانان قرار می دهند.
رییس حوزه های علمیه کرمانشاه خاطرنشان کرد: متولیان فرهنگی ما نیز باید بتوانند با تولید برنامه های پرمحتوا و غنی فرهنگی و مذهبی زمینه ای فراهم کنند تا نسل جوان ما اشتیاقی به سمت رفتن به طرف برنامه های غرب نداشته باشند.
وی افزود: خوشبختانه مرکز مدیریت حوزه های علمیه قم در بخش های مختلف برنامه های خوبی در فضای مجازی تولید کرده و با راه اندازی شبکه ها و کانال های مختلف در فضای مجازی به دنبال ترویج فرهنگی دینی و اسلامی در این فضاست.موسوی گفت: این برنامه کم و بیش در استان کرمانشاه نیز دنبال می شود و به دنبال آن هستیم تا شرایطی ایجاد کنیم که هر جوان کرمانشاهی به راحتی بتواند سوالات دینی و مذهبی خود را مطرح کرده و به بهترین شکل ممکن پاسخ خود را دریافت کند.
وی در پایان گفت: متولیان فرهنگی باید با در نظر گرفتن دغدغه های رهبر انقلاب به شکل جدی تری وارد موضوع شده و جوانان کشور را از آسیب های موجود حفظ و فرهنگ دینی و مذهبی که در نهاد هر بشری هست را تقویت کنند.
** فضای مجازی می تواند به محلی برای گفتمان دینی تبدیل کرد 
حجت الاسلام عبدالله کریمی یکی از مدرسان حوزه و دانشگاه اظهار کرد: فضای مجازی می تواند به محلی برای گفتمان دینی و مذهبی تبدیل شود و در آن برنامه های فرهنگی و اعتقادی را برای نسل جوان به اجرا در آورد.
وی با تشبیه فضای مجازی به دنیایی بی پایان گفت: در این محیط هر برنامه ای قابل اجراست و هر کسی به هر نحوی می تواند در آن فعالیت کند اما چگونه استفاده کردن از این فضا مهم می باشد.
حجت الاسلام کریمی با بیان اینکه متولیان فرهنگی جامعه نقش بسیار مهمی در این راستا می توانند ایفا کنند، گفت: ساخت برنامه های متناسب با نیاز جوانان یکی از کارهای مهمی است که باید مدنظر قرار بگیرد.این مدرس حوزه و دانشگاه افزود: بدون شک امروز جوانان نیازمند کسب آگاهی در زمینه های مختلف هستند و محدود کردن آن ها به موضوعی خاص نتیجه عکس خواهد داد بنابراین باید اطلاعات صحیح را به آسان ترین شیوه ممکن در اختیار آن ها قرار داد.
وی یادآور شد: انتقال اطلاعات و تجربیات درست در خصوص نحوه برخورد با جنس مخالف، دوستان، خانواده، جامعه، شبکه های ماهواره ای و حتی همین فضای مجازی می تواند اطلاعات بسیار خوبی را در اختیار جوانان قرار دهد.
کریمی ادامه داد: کتاب الهی قرآن به عنوان کامل ترین و جامع ترین راهنمای زندگی اگر به شکل درست و جوانانه پسند تفسیر شود دیگر نسل جوان ما نیاز چندانی به استفاده از سایر منابع که ممکن است اطلاعات درستی هم به آن ها ندهد، پیدا نمی کند.
وی در پایان گفت: توجه به مسایل مذهبی و دینی در بین جوانان کمرنگ تر از گذشته شده که شاید به دلیل تبلیغات ماهواره ای و الگوپذیری جوانان باشد در حالی که می توان همان اعتقادات سابق را توسط فضای مجازی به جوانان بازگرداند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار