پور احمد نژاد در برنامه "گفت وگوی اقتصادی" رادیو گفت وگو به قانون مبارزه با قاچاق که قانون جوانی است، اشاره کرد و عنوان داشت: ما با این قانون وارد فضای روشنی شدیم که شاهد اتفاقات خوبی هستیم؛ عدد کشفیات قاچاق در کشور بیش از دو و نیم برابر مدت مشابه سال گذشته شده است. این عدد در استان تهران به عنوان مکانی که مقصد عمده قاچاق است، بسیار زیاد است و ارزش کالاهایی که کشف کرده ایم نسبت به سال 94، حدود 319 درصد رشد کرده است.
کد خبر: ۲۹۱۷۹۵
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱ 06 September 2016
برنامه "گفت وگوی اقتصادی" با موضوع چه عواملی قاچاق را در کشور آسان می کند و با حضور دکتر علی اکبر پوراحمد نژاد دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران و دکتر مسعود دانشمند دبیر کل خانه اقتصاد ایران و کارشناس اقتصادی روانه آنتن شد.

دکتر علی اکبر  پوراحمد نژاد در ابتدا با بیان اینکه تمام کشورهای دنیا با معضل قاچاق درگیر هستند، اظهار داشت: هر چقدر جاذبه ژئوپولوتیکی و جمعیتی این کشورها بیشتر باشد، میل در استفاده از این تخلف اقتصادی نیز بیشتر خواهد بود. تمام دنیا در تلاش تسخیر بازارهای  اقتصادی خارج از حوزه حریم جغرافیایی خودش است.              

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران با اشاره به تلاش کشورها برای فتح بازارهای ایران بعد از برجام گفت: این نشان می دهد برای این کشورها اولین و مهمترین مولفه بهره برداری اقتصادی از دیگر سرزمین ها است.

وی با تاکید بر اینکه قاچاقی که گریبان کشور ما را گرفته است با نوع قاچاقی که در سایر کشورهای دیگر دیده می شود، خیلی متفاوت است، بیان داشت: عمده کالای  قاچاقی که گریبان ما را گرفته است، در حوزه کالاهای مجاز و مجاز مشروط است. بر خلاف بسیاری از کشورهای دنیا که کالاهای ممنوعه مانند انسان و سلاح قاچاق می شود و امنیت شان را به مخاطره می اندازد، کشور ما از امنیت بالایی برخوردار است.

پوراحمد نژاد به قانون مبارزه با قاچاق که قانون جوانی است، اشاره کرد و عنوان داشت: با همکاری مجلس و دولت این قانون مصوب شد و آئین نامه های اجرایی آن خط سیر روشنی را برای ما مشخص کرده است. ما وارد فضای روشنی شدیم که شاهد اتفاقات خوبی هستیم؛ عدد کشفیات قاچاق در کشور بیش از دو و نیم برابر مدت مشابه سال گذشته شده است. این عدد در استان تهران به عنوان مکانی که مقصد عمده قاچاق است، بسیار زیاد است و ارزش کالاهایی که کشف کرده ایم نسبت به سال 94، حدود 319 درصد رشد کرده است.

وی تاکید کرد: تا زمانی که جاذبه اقتصادی تولید داخل مصرف کننده را به سمت خودش سوق ندهد، قاچاقچی به هر نحو ممکن در تنظیم کردن این فضا به نفع خودش استفاده خواهد کرد.

دکتر مسعود دانشمند در ادامه در تعریف قاچاق اظهار داشت: هر کالایی اعم از مجاز  یا غیر مجاز که بدون نظارت گمرک وارد کشور شود، قاچاق است.

وی درباره حساسیت دولت ها نسبت به قاچاق عنوان کرد: دولت دو وظیفه نسبت به واردات کالا دارد؛ یکی اینکه نظارت کند تا کیفیت کالا جامعه را به خطر نیاندازد که در حوزه دارو، لوازم مصرفی و لوازم آرایشی و کالاهایی که احتیاج به قرنطینه دارند این مورد بیشتر به کار می آید.

این کارشناس اقتصادی درباره دومین وظیفه دولت در امر واردات گفت: دومین مسئله این است که دولت می خواهد حقوق قانونی خود را وصول کند و بعد تولید داخلی و اشتغال داخلی را با نیاز بازار کنترل کند.

دبیر کل خانه اقتصاد ایران تصریح کرد: بنابراین کالای قاچاق برنامه ریزی  های دولت برای اشتغال را تحت تاثیر قرار می دهد و هم درآمدهای دولت به عنوان حقوق ورودی را از بین می برد. درآمدهای دولت مشخص و محدود هستند؛ مالیات، حقوق ورودی از کالا و نفت.

قابل ذکر است، برنامه "گفت وگوی اقتصادی" از شنبه تا چهارشنبه ساعت 14:30 از شبکه رادیویی گفت وگو پخش می شود و علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت رادیو گفت وگو مراجعه کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار