ایرنا گزارش داد
اعضای خانواده این سه شهید فاجعه منا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشتند: با گذشت یک سال از این فاجعه دردناک و با وجود قول مساعد مسوولان کشور، بویژه سازمان حج و زیارت برای مشخص کردن هویت و مکان دفن شهدای منا درکشور عربستان، هنور این وعده عملی نشده است.
کد خبر: ۲۹۱۵۲۳
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۸ 05 September 2016
خانواده سه تن از شهدای فاجعه منا در گنبدکاووس برای مشخص شدن هویت و مکان دفن پیکر مطهر عزیزانشان در کشور عربستان، چشم انتظار کمک و مساعدت مسوولان کشور برای تحقق خواسته شان هستند.

اعضای خانواده این سه شهید فاجعه منا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشتند: با گذشت یک سال از این فاجعه دردناک و با وجود قول مساعد مسوولان کشور، بویژه سازمان حج و زیارت برای مشخص کردن هویت و مکان دفن شهدای منا درکشور عربستان، هنور این وعده عملی نشده است. 
اعضای این سه خانواده از مسوولان درخواست کردند راه حلی برای جامه عمل پوشاندن به خواسته خانواده شهدای منا در گنبدکاووس پیدا و خانواده ها را از چشم انتظاری خارج نمایند.
همسر حبیب الله عزیزی از شهدای منا در این خصوص گفت: با گذشت یک سال از حادثه غمبار منا و با وجود اینکه خودم چند ساعت کنار جنازه همسرم بودم و آن را به تیم های امداد هلال احمر جمهوری اسلامی درمحل فاجعه تحویل دادم تا به ایران منتقل کنند، اما با کارشکنی مسئولان سعودی، جنازه فرد دیگری به ایران منتقل شد که قبول نکردیم.
عایشه بی بی گرگانی افزود: پس از این واقعه، با موافقت اعضای خانواده تصمیم گرفتیم پیکر همسرم در عربستان دفن شود به شرط آنکه هویت و مکان دفن او برای ما مشخص شود.
وی اظهار داشت: در اوایل فاجعه منا مسوولان برای یافتن پیکر همسرم و مشخص شدن مکان دفن او از ما آزمایش D.N.A گرفتند اما شنیده می شود، کشور عربستان این آزمایش ها را قبول نکرده است. 
خانم گرگانی با اشاره به مشکلات ایجاد شده در روابط ایران و عربستان و تاخیر ایجاد شده در اجابت خواسته خود، اضافه کرد: من حاضرم با هماهنگی مسوولان وزارت خارجه یا حج و زیارت از طریق کشور سوم به عربستان بروم تا علاوه بر شناسایی پیکر همسرم، مکان دفن او نیز مشخص شود. 
وی با مظلوم دانستن نحوه شهادت حجاج ایرانی در مراسم رمی جمرات حج سال گذشته، خاطرنشان کرد: مشخص نشدن وضعیت پیکر همسرم و مکان دفن او پس از گذشت یک سال از آن واقعه جانکاه، بر بار این مظلومیت افزوده است.
همسر این شهید منا خاطرنشان کرد: اکنون تنها خواسته خانواده آن شهید مشخص شدن هویت پیکر و مکان دفن او است که امیدواریم مسوولان جمهوری اسلامی دراین خصوص مساعدت نمایند.
شهید حبیب اله عزیزی 59 ساله که درسال 1362 ازدواج کرده بود، بازنشسته اداره غله و بازرگانی گرگان و دارای سه فرزند (دو پسر و یک دختر) می باشد.
فرزند شهید تاج محمد پاریخی نیز که هنوز هویت پیکر و مکان دفن پدرش مشخص نشده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با اینکه پدرم در زمان حیات همیشه آرزو می کرد اگر روزی دار فانی را وداع کند، دوست دارد در شهر مکه یا مدینه به خاک سپرده شود و با وجود تحقق این آرزو، اما هویت و مکان دفن او مشخص نشده است.
احسان پاریخی افزود: مسوولان حج و زیارت در زمان انتقال پیکر شهدای منا به کشور، به خانواده هایی که پیکر عزیزانشان مشخص نشده بود قول دادند آنها را به عربستان اعزام تا علاوه بر آزمایش دی ان ای (DNA)، پیکر مطهر و مکان دفن عزیزانشان را نیز شناسایی نمایند.
وی گفت: این اعزام ها از بیشتر شهرهای کشور انجام شد و از استان گلستان فقط خانواده شهید مرتضوی به عربستان اعزام شد درحالی که حدود پنج خانواده دیگر این استان نیز وضعیت مشابه داشتند.
پاریخی اضافه کرد: باوجود موافقت خانواده برای دفن پیکر عزیزمان در عربستان، اما مشخص شدن هویت و مکان دفن شهدای منا خواسته زیادی نیست. 
وی ضمن قدردانی از تلاش های مسوولان حج و زیارت برای همکاری با خانواده شهدای منا، تصریح کرد: شاید ایجاد شدن مشکلاتی در روابط ایران و عربستان یکی از دلایل این تاخیر باشد اما از مسوولان می خواهیم برای تحقق خواسته خانواده شهدای منا راه حلی پیدا نمایند.
فرزند شهیده اغول بی بی قورچائی از دیگر شهدای منا نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: مشخص نشدن هویت و مکان دفن مادرم که درسایه بی کفایتی مسوولان عربستان به شهادت رسید، همواره موجب تالم و ناراحتی اعضای خانواده است.
علی قورچائی افزود: باوجود موافقت برای دفن پیکر مطهر مادرم در عربستان و قول مساعد مسوولان کشور برای مشخص شدن هویت و مکان دفن شهدای مفقودی منا، اما این وعده هنوز محقق نشده است.
وی نیز با اشاره به تیرگی روابط ایران و عربستان و برخی پیامدهای ناشی از آن، اضافه کرد: تلاش برای مشخص شدن هویت و مکان دفن شهدای مفقودی منا در عربستان، تسلی خاطر خانواده ها و بازماندگان این فاجعه غمبار را فراهم می کند.
شهرستان 360 هزار نفری گنبدکاووس درشرق استان گلستان درجریان فاجعه منا در روز عید قربان پارسال تعداد 31 نفر از حجاج اعزامی خود را که تماما از اهل سنت و ترکمن بودند، از دست داد.
سیزدهم تا هجدهم شهریور ماه امسال، هفته بزرگداشت شهدای منا نامگذاری شده و به منظور پاسداشت مقام شامخ این شهیدان، روز گذشته مراسم بزرگداشت اولین سالگرد شهدای منا درگنبدکاووس با حضور استاندار گلستان، نماینده ولی فقیه دراستان، برخی مدیران کل گلستان، ائمه جمعه، علما و روحانیون شیعه و اهل سنت، فرماندار ویژه و مدیران و اقشار مختلف مردم گنبدکاووس به همراه خانواده های شهدای منا درمصلی بزرگ اهل سنت و نیز در جوار بلندترین برج آجری جهان با حضور کاروان بیت عتیق برگزار شد. 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار