آیین نکوداشت زنده یاد استاد محمد بهمن بیگی پدر تعلیمات عشایر ایران یازدهم اردیبهشت ماه همزمان با هفته معلم در شیراز برگزار می شود.
کد خبر: ۲۸۹۱۹
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵ 28 April 2015
در این آیین که همچون سالهای گذشته به کوشش و همت دانش آموختگان تعلیمات عشایر برگزار می شود، نشان یادمان محمد بهمن بیگی، معلم بزرگ ایل و بنیانگذار تعلیمات عشایر ایران به یکی از اهالی فرهنگ و آموزش عشایر ایران اهدا خواهد شد.

این گزارش حاکیست ،آیین یاد شده روز جمعه یازدهم اردیبهشت ساعت 20 تا 22در انتهای خیابان معالی آباد، مجتمع فرهنگی آموزشی احسان با حضور علاقمندان برگزار می شود.

گفتنی است این آیین سال گذشته با حضور حجت الاسلام علی یونسی دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت ها ، سید ضیا هاشمی معاون فرهنگی وزیر علوم و جمعی از مسوولان استانی برگزار شد.

زنده یاد محمد بهمن بیگی بنیانگذار آموزش عشایر در ایران و از ایل قشقایی در شهرستان فیروزآباد استان فارس بود، کارش را از سال 1331 به تنهایی آغاز کرد و در طول 28 سال مدیریت بر اداره آموزش عشایر ایران بیش از 10 هزار معلم را تربیت کرد.

وی موسسات مختلف مانند دبیرستان شبانه روزی عشایری شیراز، مرکز آموزش فنی و حرفه ای عشایر دختران و پسران،موسسه تربیت مامای عشایر و مرکز تربیت روستا پزشک و دامپزشک را بنیان گذاشت.

وی توانست نخستین جایزه فرهنگی یونسکو را در سال 1353 را به دلیل پیکار با بیسوادی دریافت کند. از او پنج اثر با عناوین اگرقره قاج نبود ، بخارای من، ایل من ، طلای شهامت ، به اجاقت قسم ، عرف و عادت در عشایر فارس باقی مانده است .

گفتنی است دانش اموختگان مدارس عشایری پیرامون استاد محمد بهمن بیگی دهها کتاب نوشته اند و مستندهای زیادی ساخته اند که از سیمای جمهوری اسلامی این مستندها پخش شده است .

محمد بهمن بیگی یازدهم اردیبهشت سال 1389 در شیراز درگذشت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار