معصومه ابتکار: طرح طبیعت‌گردی با رویکرد حفظ محیط زیست در مناطق حفاظت شده، در جزیره آشوراده اجرا می‌شود.
کد خبر: ۲۸۳۷۰۲
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲ 24 August 2016
رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: طرح طبیعت‌گردی با رویکرد حفظ محیط زیست در مناطق حفاظت شده، در جزیره آشوراده اجرا می‌شود.
معصومه ابتکار شامگاه سه‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جزیره آشوراده گنجینه ارزشمندی از تنوع زیستی به ویژه پرندگان است و باید طرح‌های گردشگری با رویکرد طبیعت‌گردی با هدف حفظ محیط زیست در آن اجرا شود.
وی افزود: مطالعات طرح مدیریت جزیره آشوراده انجام شده و هماهنگی و جلسات تخصصی و کارشناسی با مشاوران این طرح برگزار شده تا استانداردهای این مناطق حفاظت شده رعایت شود.
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور تصریح کرد: طرح‌های گردشگری با رویکرد محیط زیست در مناطق حفاظت شده تدوین و ابلاغ شده و باید سرمایه‌گذاران براساس این برنامه و با مشارکت جوامع محلی این طرح‌ها را اجرائی کنند.
ابتکار گفت: خلیج گرگان به عنوان پناهگاه حیات وحش است و امروز برای نجات این خلیج طرح مطالعاتی انجام شده و در دست بررسی است و کارگروه ویژه نجات خلیج گرگان نیز تشکیل شده است.
وی اظهار کرد: در حال بررسی هستیم که اگر لایروبی کانال‌ها انجام شود آب وارد خلیج می‌شود یا نه و امیدواریم که به نتیجه برسیم و با توجه به اینکه آب از بخش‌های مختلف وارد این خلیج می‌شود باید ملاحظات رعایت شود و برنامه جامع مدیریت این منطقه نیز تدوین شده است.
رئیس سازمان محیط زیست کشور همچنین درباره طرح خروج جاده از پارک ملی گلستان گفت: این جاده به عنوان جاده‌ای ترانزیت باید از داخل پارک ملی خارج شود و به جاده‌ای توریستی تبدیل شود.
ابتکار گفت: این مصوبه در سال 83 هم صادر شده و باید جاده ای جایگزین با ارزیابی زیست محیطی اجرا شود که مطالعات این طرح تکمیل شده و دولت و وزارت راه قصد دارد مسیری طولانی تر را اجرائی کند و این جاده تبدیل کنونی تبدیل به جاده اکوتوریستی شود و خودروها با سرعت پایین در این محور حرکت می‌کنند و عبور خودروهای سنگین نیز ممنوع است.
وی اظهار کرد: پارک ملی یک میراث جهانی است و به دنبال تامین اعتبار این طرح از روش فاینانس یا غیره هستیم.
رئیس سازمان محیط زیست کشور افزود: بازگشت جنگل‌ها و به ویژه جنگل‌های هیرکانی به علت شیب منطقه و شرایط خشکسالی قابل بازسازی نیست و دولت یازدهم هم با توجه به این شرایط، طرح حفاظت جنگل‌های طبیعی را در هیئت دولت مصوب کرده است.
ابتکار گفت: با توجه به کاهش مساحت جنگل‌ها و تاکیدات مقام معظم رهبری در حفظ جنگل‌ها، هدف سازمان محیط زیست ساماندهی موضوع برداشت از جنگل‌ها است و عوامل مختلف مانند قاچاق چوب، وجود دام‌ها،آتش سوزی‌ها و زباله و غیره سبب نابودی جنگل‌ها شده است.
وی افزود: تولیت آستان قدس رضوی در اقدامی همه طرح‌های بهره‌برداری از جنگل‌های تحت پوشش را متوقف کرده و از دستگاه‌های دولتی دیگر نیز درخواست داریم که طرح‌های خود را تعطیل کنند.

منبع: تسنیم
برچسب ها: طبیعت گردی ، آشوراده
اشتراک گذاری
آخرین اخبار