رئیس اداره آموزش و پرورش اردکان گفت: با همکاری ادارات بهزیستی و آموزش و پرورش ، طرح پیشگیری از معلولیت ها واختلالات ژنتیک در مدارس این شهرستان اجرا می شود.
کد خبر: ۲۸۰۱۸۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱ 18 August 2016
به گزارش تابناک یزدمحمد اشرفیان در جلسه هماهنگی اجرای طرح پیشگیری از معلولیت ها و اختلالات ژنتیک در مدارس افزود: در راستای افزایش و بهبود کیفیت و ایمنی خدمات و مراقبت های جامع و یکپارچه سلامت این طرح اجرا می شود.
وی اضافه کرد: این اقدام مبتنی بر یافته های علمی با اولویت خدمات ارتقای سلامت و پیشگیری و براساس تفاهم نامه همکاری سازمان بهزیستی کشور و وزارت آموزش و پرورش ، برنامه های آگاه سازی پیشگیری از معلولیت ها و غربالگری اختلالات ژنتیک همزمان با سراسر کشور برای 800 نفر از دانش آموزان دختر و پسر مدارس دوره دوم شهرستان اردکان از اوایل آذرماه سال جاری اجرا می شود.
رئیس اداره بهزیستی اردکان نیز گفت: این طرح در مدت 4 جلسه آموزش های لازم را به منظور پیشگیری از معلولیت ها به دانش آموزان سال آخر دبیرستان ارائه می دهد.
امیرولی عضدزاده اظهارداشت : در این طرح مباحثی از قبیل مشاوره ژنتیک، دانستنی های دوران بارداری (برای دانش آموزان دختر )، پیشگیری از مشکلات عضلانی و اسکلتی و پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی به دانش آموزان ارائه خواهد شد.
وی افزود: در ادامه و در مرحله دوم طرح، غربالگری ژنتیک در مورد دانش آموزان انجام شده با شناسایی گروه پرخطر از نظر مباحث ژنتیکی این گروه به مراکز مشاوره ژنتیک و در نهایت آزمایشگاه ها هدایت می شوند .
عضد زاده تصریح کرد: در این طرح که با همکاری آموزش و پرورش شهرستان برگزار می گردد ابتدا جلسات توجیهی برای مدیران و مربیان مدارس و سپس والدین برگزار شده و در نهایت آگاهسازی در مورد دانش آموزان به مرحله اجرا در می آید.
رئیس اداره بهزیستی اردکان اذعان داشت: پس از اجرای دوره ، دانش آموزان در معرض خطر، شناسایی و غربالگری شده و برای ادامه برنامه آگاهسازی و پیشگیری از معلولیت ها به مراکز مشاوره ژنتیک معرفی خواهند شد.
وی هدف از این طرح را مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج، کشف به موقع ازدواج های پرخطر و ارائه راهکارهای مناسب، کاهش شیوع و بروز معلولیت های ناشی از ازدواج های فامیلی، افزایش دسترسی مناسب به مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج، ترغیب افراد در معرض خطر به مراجعه به منظور انجام مشاوره ژنتیک بر شمرد و افزود: براساس این طرح هزینه آزمایشات ژنتیک به افراد شناسایی شده پرداخت خواهد شد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار