معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: حذف کنکور در تمامی مقاطع تحصیلی ایده آل است اما تحقق آن به زودی امکان‌پذیر نیست.
کد خبر: ۲۷۸۳۹۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۳ 15 August 2016
به گزارش تابناک اردبیل به نقل از خبرگزاری مهر، مجتبی شریعتی در جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران تصریح کرد: به عقیده شخصی بنده حذف کنکور در تمامی مقاطع ایده آل است اما برای اینکه بتوان این مهم را اجرایی کرد نیازمند گذشت زمان هستیم.

وی افزود: لازم است برای حذف کنکور حتی در دانشگاه‌ها و مجموعه‌های دانش‌آموزی فرهنگ‌سازی شود و تا زمانی که رقابت سنگینی در رشته‌های شاخص دانشگاه‌های بزرگ کشور وجود دارد ناچار به اجرای کنکور هستیم.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری متذکر شد: به عنوان مثال نحوه اجرای آزمون دکتری در سال ۹۵ در همین راستا بود و در واقع کنکور دکتری به معنی کنکور تخصصی برگزار نشد بلکه به معنی غربالگری دانشجویان بود تا مراجعات فیلتر شود و خود دانشگاه‌ها تصمیم بگیرند.

شریعتی اضافه کرد: هر چند قرار بود کنکور دکتری دو بار در سال برگزار شود و یک آزمون در آبان و یک مورد در اسفند داشته باشیم، اما بر اساس مصوبه مجلس این طرح لغو شد و طبق دستور این مصوبه قرار شد وزارت علوم روش سال ۹۴ را احیا کند.

وی افزود: بر همین اساس از این پس آزمون دکتری یک بار در سال برگزار می شود و یک آزمون تخصصی و کنکور یکپارچه خواهیم داشت.

برخی رشته‌ها اشباع‌ شده‌اند

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر در خصوص تکلیف صندلی‌های خالی دانشگاهی در برنامه ششم توسعه ادامه داد: بهتر است به جای صندلی خالی تعبیر دیگری اضافه شود و صندلی خالی به دلیل این مطرح شد که ما از استانداردها فاصله گرفتیم.

شریعتی اضافه کرد: اگر استانداردها در دانشگاه‌ها حفظ شود معضل صندلی خالی تعدیل پیدا می‌کند و به این شدتی که طرح می شود، مطرح نخواهد شد.

وی تصریح کرد: از سویی برقرار کردن رابطه معنی‌دار بین اشتغال و تحصیل می‌تواند در تعدیل صندلی خالی برخی رشته‌ها مؤثر باشد.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری متذکر شد: برخی رشته‌های دانشگاهی در کشور به وضعیت اشباع رسیده است و زمانی که دانشگاهی اعلام ظرفیت می‌کند بدون توجه به بازار کار و کیفیت این نیاز اعلام شده و در نتیجه متقاضی اقبال نشان نمی‌دهد و به نظر می‌رسد صندلی دانشگاهی خالی مانده است.

تکمیل طرح سطح‌بندی مؤسسات غیردولتی

شریعتی همچنین از جمله اقدامات وزارت علوم را تکمیل طرح نهایی سطح‌بندی مؤسسات غیردولتی عنوان و اضافه کرد: سطح‌بندی تا ۱۰ روز آینده اعلام می شود.

وی با تأکید به اینکه سطح‌بندی متفاوت از رتبه‌بندی است، افزود: در سطح‌بندی دانشگاه‌هایی که از ویژگی‌های یکسانی برخوردار هستند در یک سطح قرار می‌گیرند.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری متذکر شد: در عین حال سطح‌بندی دانشگاه‌های دولتی نیز در چهار گروه مشخص شده و ویژگی‌های هر سطح نیز به زودی اعلام می شود.

وی با بیان اینکه در سطح‌بندی گروهی از دانشگاه‌ها مأموریت‌های تعاملات بین‌المللی دارند، ادامه داد: در واقع جذب دانشجویان خارجی در این راستا بوده و با این هدف انجام می شود که بتوان به کشورهای محروم کمک کرد و از تجربیان دانشگاه‌های خوب دنیا نیز استفاده برد.

نیم درصد دانشجویان کشور خارجی هستند

شریعتی متذکر شد: در خصوص نحوه جذب دانشجویان خارجی سال گذشته آیین‌نامه‌ای به دانشگاه‌ها اعلام شد و تعدادی از دانشگاه‌های شاخص مشخص شدند که می‌توانند نسبت به جذب دانشجوی خارجی اقدام کنند.

به گفته معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از سایر دانشگاه‌ها نیز خواسته شده سازوکار و شرایط خود را اعلام کنند تا موردبررسی قرار گیرد و در واقع مسیر جذب دانشجوی خارجی برای تمامی دانشگاه‌ها هموار است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها نیم درصد از دانشجویان کشور دانشجویان خارجی هستند، تصریح کرد: پیش‌بینی می شود تا پایان برنامه ششم توسعه این رقم چهار برابر افزایش یابد.

وی متذکر شد: در جذب دانشجویان خارجی حفظ آرمان‌ها و ویژگی‌های نظام جمهوری اسلامی در تعاملات بین‌المللی مورد توجه است و باید اعتبار و ارزش نظام در بستر این تعاملات حفظ شود.

شریعتی بیشترین جمعیت دانشجویان خارجی را از کشورهای همسایه عراق، افغانستان، سوریه و لبنان نام برد و افزود: در مجموع از بیش از ۸۵ کشور دنیا در دانشگاه‌های کشور دانشجوی خارجی جذب شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار