آسپرین یا استیل سالیسیلیک اسید نام یکی از مشهورترین و پرکاربردترین داروهای مصرفی توسط انسان است.
کد خبر: ۲۷۴۱۸۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰ 08 August 2016
به گزارش تابناک ایلام؛یکی از ویژگی های منفی برخی از افراد بویژه هنگام بیماری، خود درمانی یا مصرف بی رویه و خارج از حد داروها و مسکن هاست که به صورت خودسرانه و به صرف اینکه تاثیر منفی ندارد، مصرف می کنند.

برخی از این داروها به میزان بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و برخی دیگر کمتر مصرف می شوند ولی یکی از این داروهای پر مصرف در کشور ما قرص آسپرین است که بعنوان یک مسکن از سوی مردم یا با تجویز پزشک و یا خودسر برای تسکین درد مصرف می شود.

آسپرین یا استیل سالیسیلیک اسید نام یکی از مشهورترین و پرکاربردترین داروهای مصرفی توسط انسان است، آسپرین علاوه بر خاصیت تسکین دهندگی، تب بر و ضد التهاب هم هست ضمن اینکه اثرهایی نظیر ایجاد زخم های گوارشی و همچنین جلوگیری از لخته شدن خون را نیز از خود نشان می دهد.

فروش این قرص همانند بسیاری دیگر از داروها در داروخانه ها بدون نسخه پزشک آزاد است و هر کس به فراخور نیاز با مراجعه به داروخانه می تواند این نوع قرص را تهیه و مصرف کند، مصرف کنندگان عمده این مسکن را بیماران قلبی و عروقی تشکیل می دهند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام می گوید: آسپیرین بخاطر خاصیت ضد درد و التهاب خود در طیف وسیعی از بیماری های التهابی مانند روماتیسم، دردهای عضلانی، دردهای استئوآرتریت کاربرد دارد و از آن بعنوان داروی ضد تجمع پلاکت ها و برای پیشگیری از انعقاد خون و بیماری های ترومبوآمبولیک استفاده می شود.

دکتر نصرالله نقدی درباره عوارض استفاده از این دارو گفت: درصد بروز عوارض جانبی مصرف سوء این دارو در اشخاص متفاوت است و به عوامل ژنتیکی، بیماری های زمینه ای، میزان مصرف روزانه، مصرف این دارو با داروهای دیگر و تا حدود زیادی به تجویز و مصرف منطقی دارو مرتبط است.

وی یادآور شد: مصرف ناصحیح یا خودسرانه این دارو موجب بروز عوارض ناخوشایندی چون زخم معده، حساسیت های پوستی، سندروم ری در کودکان، برونکواسپاسم ریه، نارحتی های ریوی، آنژیو اِدم، آسیب های کلیوی و سمیت کبدی می شود.

دکتر نقدی تاکید کرد: از جمله عوارض شایع دارو می توان به بروز زخم های گوارشی اشاره کرد که در درصد بالایی از مصرف کنندگان اتفاق می افتد.

وی افزود: آسپیرین همچنین در بیماران مبتلا به آسم می تواند باعث تشدید علایم تنگی نفس و برونکواسپاسم شود و سندرم ری (reyes syndrome) عارضه ی شدید اما نادر ناشی از مصرف آسپیرین است که در کودکان مبتلا به عفونت های ویروسی دیده می شود و با انسفالوپاتی و کبدچرب همراه است.

وی به مصرف کنندگان این دارو توصیه کرد از استفاده خودسرانه بپرهیزند و نوع و میزان مصرف آن حتما یا با تجویز پزشک معالج باشد یا در استفاده آن از دکتر داروساز داروخانه ها مشورت گرفته شود چرا که مصرف خودسرانه آن عوارض جبران ناپذیر و هزینه درمانی زیادی را بدنبال دارد.

کارشناس اداره نظارت بر دارو و مخدر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام هم در این زمینه اظهار کرد: آسپرین بعنوان عضوی از گروه داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی در دوزهای 325 تا 650 میلی گرم در شبانه روز برای رفع درد و تب استفاده می شود.

دکتر علی حیدرنژادیان افزود: این دارو هم اکنون در اشکال قرص های 80، 100، 325 و 500 میلی گرمی وجود دارد و در نسخ بیماران استئوآرتریت و قلبی - عروقی به وفور تجویز می شود و افراد در سنین بالای 40 سال عمده ترین مخاطبان مصرف این دارو هستند.

وی یادآور شد: خاصیت ضد التهابی آسپیرین آنقدر مهم و کاربردی است که باعث شده که آ اس آ 80 بعنوان عضو ثابتی در نسخ بیماران قلبی برای پیشگیری از حوادث ترومبوآمبولیک، بروز لخته خون و سکته قلبی تبدیل شود و طبق آخرین مطالعات مشخص شده مصرف روزانه آسپیرین در پیشگیری از بدخیمی های کولورکتال مفید است.

به گزارش تابناک ایلام، طبق برآوردهای سالانه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان ایلام در سال 1394 در بررسی 614 هزار و 402 نسخه تجویزی از سوی پزشکان، 3/2 درصد از بیماران داروی آ اس آ دوز 80 دریافت کرده اند که معادل 1/03 درصد اقلام تجویزی است.

همچنین آ اس آ 80 با مصرف یک میلیون و 159 هزار و 976 عدد با ارزش ریالی 347 میلیون و 816 هزار و350 ریال به عنوان نوزدهمین داروی پرمصرف استان ایلام شناخته شده است. /ف
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار